Mysen - Vadsø via Sverige og Finland

Tråd i 'Reisebrev' startet av travelislife, 09. aug 2022.

1. travelislife

travelislife Will travel to my last day

Likes mottatt:
    2,708
    Bonuspoeng:
    93
    Det kan jeg faktisk si meg ganske så enig i. Det er en annen matkultur. Nord-Finland da tynnes det veldig ut. Pizzaen de lager der, vil jeg slå et slag for. Synes den ofte har vist seg å være veldig god. Italiensk tynnbunns-type av pizza de pleier å ha. KOTI Pizza har mye bra, om de fortsatt eksisterer. Nordligste by jeg tror man kan finne restauranter med god mat i er nok Rovaniemi kanskje. Der kan man prøve Ounasvaara som ligger på et hotell rett utenfor byen. Beryktet for god mat:

Kristian liker dette
  2. travelislife

Likes mottatt:
    2,708
    Bonuspoeng:
    93
    Noen kjappe anbefalinger:

Byer å se:
    Byene som var kjekke / fine på ruten å ta en snack / matbit i var Karlstad, Ørebro, Vesterås, Umeå, Luleå, Rovaniemi, Ivalo).

Anbefaling til plass å se:
    Tana-Bru området / Austertana. Spesielt landskap til Finnmark å være. Frodig og varme temperaturer selv om det ligger relativt nært kysten. Kjent for meget gode fiskemuligheter. Lademulighet i Tana-Bru (40 km fra Austertana).

Anbefaling til mat:
    Bruk google eller infotainment skjermen i bilen. Veikroene med kvalitetsmat er omtrent fraværende. Bruk 5 minutter ekstra på å kjør inn til byen og finn en cafe / restaurant. Bensinsasjoner i Finnland har ofte cafe/restaurant i tilknytning og må sies å være langt bedre med lokalsmurte rundstykker/baguetter, enn norske og svenske (industrimat).

Infotainment systemet i Jaguar er litt morsomme og kan gi forslag til ting som man nødvendigvis ikke finner i Google på 1. plass. Den har riktignok en del mangel på steder som burde vært der. Positivt er om den viser om spisestedet er åpen eller stengt til en viss grad.

Oppsummering
    Da har jeg ankommet destinasjonen (for noen dager siden) som var Vadsø. Turen ble 210 mil og jeg fikk høstet noen erfaringer rundt lading av elbil.

Sør-Norge og Sør-Sverige har meget god dekning på lading, men straks man nærmer seg nordlige delen av bottnviken, der Luleå er, så blir det langt mellom ladestasjonene. Tesla har et ladenettverk som fungerer for andre biler enn Tesla også, men det gjelder kun noen av stasjonene. Man kan laste ned Tesla ladeappen og få tilgang til stasjoner som ikke er ene og alene forbeholdt Tesla. Det gir i praksis lademulighet i Umeå, Rovaniemi, Varangerbotn på ruten nordover. Det vil si at man trenger to ladinger mellom de, som ikke er Tesla-stasjoner. Luleå og Kalix har lademulighet, i tillegg har Torneo (akkurat på Finsk side ved Happaranda) to ulike stasjoner. Der det er stasjoner i Finnland er de ofte moderne og velfungerende og har 200-300 kw ladestrøm, såkalte Hyperchargere. Virta og Neste er gode tilbydere i Finnland. Etter Rovaniemi kan man benytte seg av Sodankyla som har hypercharger eller man kan kjøre til skiferiestedet Saareselska som har 4 stk uttak, 2 x 50 kw og 2 x 200 kw. Jeg valgte Saareselska.

Så en kommentar hvorfor Tesla nevnes spesielt som aktuelt for lading. Tesla har ladestasjoner som er godt synlig, egen app som er oppdatert med status for ladestasjonene ( i bruk / ledig / ustand ) samt øyeblikkelig oppstart av lading av bil og så langt 100% suksessrate. Betaling går via app som igjen kobles til et bankkort helt uproblematisk. De godtar Amex.

Andre tilbydere av lading har jeg hatt mer eller mindre hell med. Prosesenten er kanskje nede i 60 for suksess. Ofte tar de ikke ladebrikken til Ladeklubben selv om den er merket som OK å bruke når du har Elbilforeningens ladeklubben blå ladebrikke. Man kan laste ned ulike apper for de ulike stasjonene eller muligens ha en samleapp (har ikke testet annet enn Ladeklubben). Autentisering er et gjentagende problem hos Vattenfall, Ionity og andre hos meg. Noen ganger fungerer det, andre ganger ikke. Dette inkluderer alle forsøkte metoder, som ladebrikken fra ladeklubben, deres egen app eller scan av QR kode for deretter å gå til betaling med kort.

Opplevde to ganger med Ionity (Sundsvall og en annen plass) at de ikke startet. Jeg ringte døgnåpen kundeservice som tok telefonen etter få sekunder og de startet ladesesjon derfra og ville ikke ha betalt for det (plaster på såret for kjedelig opplevelse).

En ladestasjon fra OK i Sverige startet å lade (hyper charger) før jeg hadde fått valg om betalingsmåte. Tittet om den etterspurte betaling etterpå eller noe, men det var det ikke. Prøvde å ringe kundeservice i tilfelle forrige kunde fortsatt hadde sesjon men ingen svar. Jeg ville helst unngått å lade for å deretter belaste annen kunde, derfor ekstra telefon.

Konklusjon: Meget variert om det fungerer eller ikke på ladestasjonene. Cicle K har alltid fungert. Samme med Tesla. Alltid planlegg å lade før max range er oppbrukt fordi det er en viss % forekomst av ladestasjoner som er ute av drift og da er det ikke tiden man skal stå med nesten tomt batteri. Har range på 360 km på motorvei og planlegger for rundt 200 km mellom hver lading. Da får man også pauser ca hver 2. time og trenger ikke lade til 100% men til 85% holder lenge (går ca 30-45 minutter).

Takk for titten. Da er jeg her oppe noen dager / uker og samme rute blir nok valgt igjen sørover, da uten rapport :)
    20220813_162625.jpg 20220813_170030.jpg

Last edited: 15. aug 2022
  3. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    38,729
    Bonuspoeng:
    293
    Gorgŋetak!

travelislife liker dette
  4. travelislife

Likes mottatt:
    2,708
    Bonuspoeng:
    93
    Stemmer

Og Austertana - mitt bestemors hjem. Mye tid tilbringt her med familie i mine yngre dager
    20220815_172252.jpg

Del denne siden