Fast-track og mange lounger ryker. Det er ikke greit for kona og meg som syntes dette var selve hovedgleden med å fly SAS Plus. Reisemønsteret mitt gjør at jeg akkurat ikke blir EBG hvert eneste år og da er det jo ikke noe poeng å fly SAS lenger, sett bort fra at det er lett å tjene EB poeng med kredittkort. Så, finnes det noen andre star alliance kort hvor man får fordeler i Norge? Norwegian er uaktuelt på grunn av mangel på longegreiene. Eller er det bare finn.no/reise som gjelder da de ofte er billigst uansett og bare kjøpe seg inn med priority pass for eksempel? Hva med M&M, har de et kort som funker OK i Norge? Nå er SAS så dårlig at jeg vurderer å gå over til hotelloppsamling på kort isteden for fly.
Dersom du har Amex(CT), og kjører hardt på trumfen så kan du like så godt beholde dette og siden disse poengene ikke hjelper på status. Går greit å samle inn 100 000-190 000 poeng bare på Amex og trumf, eventuelt andre tilbud som fjordkraft osv. Så kan du samle status poeng hos et annet selskap som dekker reisemønsteret ditt. For meg så er Oneworld et greit alternativ, har sølvkort hos BA(tilsvarende gull hos SAS) og inntrykket så langt er at det er lettere å få seg status her, og oppgradering med poeng kan du gjennomføre når du kjøper billetten, om det er ledige seter til oppgradering hos BA. Jeg kan nok gå for BA om SAS klarer å drite seg ut helt med 3.0. Største fordelen for meg hos SAS var muligheten til å ta med hele familien i loungene til SAS og familie kontoen som de tok vekk i mai. Klarer de ikke å få dette tilbake så har BA familie konto, men du kan kun ta med deg en person i loungene, men så har de lounger på destinasjonen sine i motsetning til SAS.
@Fredrik81 Hva er den greieste måten å opptjene tier points for en som bor i Oslo? Har lett litt halvhjertet etter diverse guider, og har funnet veldig mange guider som forklarer programmet, men veldig få som inneholder konkrete tips/metoder om hva som er smart å gjøre for å oppnå status. Det er mulig at reisemønsteret mitt kommer til å endre seg litt snart, og da blir fort BA et alternativ som kan være aktuelt (selv om jeg nok også kommer til å satse på å fortsette med gull hos SAS i tillegg). Har de en henvisning til en guide som er en grei introduksjon, ikke til programmet, men til hvordan man tjener tier points på en "smart" måte?
Den enkleste, billigste og mest effektive måten å opptjene tier points på er å booke Qatar i business. Slå til på et salg til BKK for 10-12 000 NOK og sleng deg på en Europa-tur med BA via LHR, og du har BA Silver/Oneworld Sapphire (tilsvarer EB Gold/Star Gold).
Ser poengene dine. Blir nok til det. CT er jo verdt en del på toppen av poeng, samt at lounge kan jo også kjøpes. Syntes bare det er irriterene at ting ikke bare er på plass, har kommet til å forvente dette av SAS nå. Kun en person på lounge er ikke noe problem da jeg enten reiser alene eller med kona.
Enig med Herlov@. Tur til BKK med Qatar + en rask tur til LHR i eco gir veldig mye tier poeng for kronene, og er det og billigste. Et annet alternativ er å se om BA kjører tilbud i CW(C). Hvis du da flyr OSL/SVG/BGO-LHR-JFK-LAX tur retur så holder det til sølv. SVG-LHR gir 40 + LHR-JFK 140 + JFK-LAX 140 =640 (du trenger 600 for å få sølv). En annen bra ting for de som virkelig flyr mye er at antall avios man tjener øker etterhvert som man får bedre status. Helt opp til 100% for gull,og 50% for sølv. En CW som den over vil gi deg ca nok avios til en klasse opp. Det vil si flyr du CW neste gang så kan du fly F en leg til samme prisen, hvis du bruker aviosene dine. I Europa så levere de et bedre produkt en det SAS klarer i plus. CW kommer ikke helt opp mot nye kabinen til SAS sine A330/340. Selv om jeg var fornøyd med produktet de levere i CW, så var kabinen eldre. Og det var litt surt at jeg ikke kunne velge seter siden jeg på tidspunktet kun var bronze.
Jeg er i den heldige situasjonen at jeg er sesongarbeider, så jeg har 5 mnd fri i året. Jeg reiser nesten alle 5 mnd, men flyr ikke mer enn jeg må. Det vil si at jeg har kanskje en til to transatlantiske samt noen småturer i Europa. Uansett har jeg aldri kommet meg opp på EB Gull. Hadde endelig bestemt meg for å bli lojal til SAS, men etter en kjip codeshare erfaring og dette er det nok. Lojaliteten forsvant.
Miles & More opptjening på SAS innenriks: Domestic flights* Business Class / SAS Plus Tarif C, D, Z: 1,000 miles A, B, J, P, S, Y: 750 miles Economy Class E, H, M: 500 miles K, Q, U, V, W: 250 miles G, L, O, T: 125 miles Blir en lang vei til Senator hvis du booker mye T og O-klasse innenriks.
Flyr du de billigste billettene så kan det være at det ikke holder til sølv, men får du lurt til de en reise i Premium eco(kan oppgraderes til CW med avios) over Atlanteren, og passer på å så kan det være mulig. Her kan du hvor mye du får for reisen. Du søker leg for leg. http://www.britishairways.com/travel/flight-calculator/public/en_no
Alt kommer jo an på reisemønster. Jeg opptjener EB på long haul med *A selskaper og bruker dem på short haul (oftest innenlands) med SAS.
Usikker på om du mener opptjening eller bruk av poeng. Kjenner flere som er EBG/EBD fordi de bruker LH, SQ eller andre *A ifm jobb i Asia. Hva de bruker poengene på skal jeg ikke uttale meg om. Poenget mitt var dog at hva alternativet til EB er kommer helt an på reisemønsteret.
Jeg bor nordpå og vet at det er dyrt å reise fra nord til sør og vice versa. Mener fremdeles det er dårlig utnyttelse av poeng
For min del vil det bli lite endring selv om SAS nå driver å "forbedrer" seg. Reiser nesten bare med SAS innenriks og litt i Skandinavia, og det vil jeg fortsette med for alternative innenriks er ikke aktuelt for min del... Kommer nok til å fly nok innenriks neste år også til å beholde sølv hos SAS, som er verdt litt pga. den ekstra bagasjen det gir meg... Utenriks kommer nok pengene mine fortsatt til å havne i hovedsak i London og ellers i andre Oneworld-partnere. I hovedsak BA, Finnair og Qatar som har stått for mesteparten av Europa-reisene og alle de interkontinentale de senere år, og sånn blir det fremover også! Føler også at jeg får mer igjen for statusen der enn hos SAS. Så for de som nå vurderer å bytte program anbefaler jeg absolutt BA executive club