Når barnehagen flyr business

Tråd i 'Reisebrev' startet av RedLine, 04. mai 2016.

  1. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke noe veldig spennende, men jeg deler en opplevelse fra dagliglivet som flysetesitter.

    Tittelen sier: Når barnehagen flyr business...

    ....det var hvertfall følelsen ombord på LH 430 fra ORD til FRA i forrige uke.

    De fleste flyturer er temmelig preget av rutine; Depart-Eat-Sleep-Arrive-Repeat og ikke noe særlig og skrive hjem om. Dette derimot er historien om det som kunne blitt (alt er relativt ;)) ) det totale marerittet og hvordan vertskapet i luften løste det på best mulig måte. I oppladning til denne flyturen hadde det blitt jobbet svært mye hos en kunde i et par dager, jeg så egentlig kun frem til å sove på turen hjemover.

    Historien her begynner allerede før boarding har begynt. Jeg ankommer gate ca fem minutter før de starter ombordstigningen. Der ser jeg en gruppe barn som best kan beskrives som helt ville, løper rundt og snubler i både folk og ting. Jeg tenker stille inni meg at det er best at de får frest fra seg før flyturen. Ikke minst så tenker jeg at; her er det noen på økonomi som kommer til å få seg en livlig flytur.

    Men uansett boarding starter og folk forsvinner ombord, jeg kjører sist ombord taktikken. Flyet som skal ta meg over dammen hjemover er en 747-8 og jeg hadde valgt sete 81K helt fremme i 2. etasje. Så når jeg endelig kommer meg ombord og opp trappen, er det første jeg ser er fortvilelsen i ansiktet til flyvertinnen som ønsker meg velkommen. Så hva er altså problemet? Jo, gjengen som jeg nevnte tidligere, men de fløy jo ikke økonomi :eek:. Denne gjengen er altså fem barnefamilier av østeuropeisk opprinnelse. Alle med 3-4 barn hver på alder 10-0 år, hjelp og trøste! En herlig gjeng på 24 stykker der 14 var barn..... De fleste kan klare å danne seg et bilde på hva som er i ferd med å skje.

    Vi kommer oss i luften, lyset med setebelte slukkes, da er det slutt på de unges tålmodighet. Og vi er tilbake i fullstendig crazy modus, hyling, skriking, grining, løping og klatring. Det er jo god plass i business kabinen må vite. Fyren i setet bak meg har har fått fulltidsjobb med å få en liten mister til å slutte å rive han i håret. Kaoset er komplett! Vi som ikke er en del av dette reisefølget sitter på de to første radene mens foreldrene har samlet seg bakerst med kidsene i midten. Crew'et var ekstremt vennlige og prøvde kontinuerlig å håndtere alle best mulig. Foreldrene ble flere ganger bedt om å prøve og roe ned barna, men det var null respons.

    Kabinbesetningen endret så strategien drastisk, maten kommer på bordet i rekordfart og ryddet unna like fort. Så kommer purser, en eldre meget bestemt tysker opp trappen. Fremme hos oss fortapte forteller hun at flyet er veldig fult men de jobber hardt med å omplassere oss. Først blir 4 personer hentet og flyttet ned til Business kabinen der. Hun kommer deretter opp og forteller at det nå dessverre er helt fult i business nede, men hun tilbyr to stykker plass i premium økonomi og økonomi som de faktisk gladelig aksepterer.

    Jeg har vel fortsatt ikke fortalt at jeg hadde en HON Circle på siden av meg, på dette tidspunket er både jeg og herren i 81H blitt oversett fullstendig. Som du sikkert kan forestille deg så har mr. 81H og til dels undertegnede begynt å fyre seg skikkelig opp over ikke å bli flyttet til et ledig business sete nede.

    De gjenstående på rad 81 ser omtrent slik ut når pursher kommer opp siste gang. :mad::mad:

    Før vi rekker og si noe, så sier hun: "We have made two beds ready for you guys in first class if you would like to come with me".

    Kom ned til en veldig stille first kabin, fikk sove godt og det ble fulgt opp av en god frokost og ankomst i Frankfurt på tiden.

    Så konklusjonen er; Well done Lufthansa, de håndterte situasjonen veldig, veldig bra!

    Til slutt en liten oppfordring: Foreldre som skal fly business med barn bes i det minste legge ned litt innsats i å få barna til å oppføre seg ombord på flyet... :rolleyes:

    Det er godt at ikke alle flyturer blir helt like :)

    Takk for at du leste igjennom!
     
    Last edited: 04. mai 2016
    Klokkesamler, DanH, Henrik and 49 others like this.
  2. bor_i_en_koffert

    bor_i_en_koffert Senior Medlem

    Innlegg:
    975
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Fabelaktig historie, og godt skildret. Takk for at du delte.
     
  3. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Gurgle... ethvert flyselskap bør ha en bøtte med benzodiazepiner som kan blandes i colaen ved behov :)
     
  4. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Dårlig planlegging av barnefamiliene, de burde jo ha vært spred utover etter beste evne. Har man ikke kontroll på ungene sine så bør man ta seg et kurs eller to. 0-3 kan være vanskelig, men de fleste barne fra 4-10år burde være så pass rolige at de ikke forstyrrer medpassasjerer, det er snakk om å sette grenser for barna. Uansett morsom lesning og bra håndtert av LH. PS flaks det ikke var mitt i høysesongen, uten et eneste ledig sete :)
     
    mfretheim liker dette
  5. agrims

    agrims Mr. Emirates

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    Denne historien levde jeg meg inn i!! :D Følte nesten det var jeg som ble med ned på første klasse! :D Dagens! :D
     
    Petter B-C liker dette
  6. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Du skriver veldig godt, RedLine. Keep it coming :)
     
  7. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
  8. braathens safe

    braathens safe NN

    Innlegg:
    486
    Likes mottatt:
    530
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror ikke de vet at de ikke har kontroll på barna. De synes dette er normalt.
     
  9. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    De reisende med barn må ha vært russere. De gir jamt f.
    Herre min for en historie.
     
  10. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    919
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    Bra skrevet, bra fra LH sin side, og rødt kort til foreldrene. Vallergan i drikkevannet til barna neste gang.
     
  11. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Fullt mulig det, de fortjener hvertfall rødtkort som Pingus skriver.
     
  12. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    En får bare leve med at våre venner fra østlige strøk ikke har entret sivilisasjonen helt enda. Jeg nøyer meg med å behandle de like dårlig som de behandler oss, og se nedlatende og hånlig ned på de. Gleden med å vite at de driter seg så loddrett ut når de tør bevege seg ut i den siviliserte verden er god nok underholdning for meg.

    Hilsen en som overlevde to uker på resorthotell sammen med utelukkende nyrike russere.... Ekstremsportutøvere er pingler i forhold!
     
  13. Hamburgersmauet

    Hamburgersmauet Medlem

    Innlegg:
    147
    Likes mottatt:
    101
    Bonuspoeng:
    28
    ELSKET denne historien. Takk for at du delte @RedLine
     
  14. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    God "Kristi-Luftfart" underholdning.
    Det må jo nesten ha vært en purser fra MUC ?
     
  15. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for det! Kjekt at du likte den.

    For min del kunne de også hatt en ledig cargo-konteiner de kunne blitt nedgradert til i tillegg.

    Takk, alltid kjekt og kalle frem noen smil hos folk. Nå er ikke tysken min helt på topp, men jeg overhørte at de diskuterte hvem som skulle flyttes. Det ble tydeligvis enklest og isolere galningene på upper deck.

    Hadde flyet vært 100% fult hadde jeg gått ned i økonomi og funnet en stakker som satt på en rad med god beinplass og spurt om ikke han kunne tenke seg å sitte i business :D

    Takk takk! Alltid kjekt å sende folk på tur, selv om det bare er inni hodet ;)

    Takk skal du ha! Jeg må tydeligvis vurdere å rapportere tilbake med andre unormalheter også.

    Ja de har bra med muligheter til å leke stoleken ombord i det flyet, noe Lufthansa crew'et klarte utmerket.

    Det var ingen tegn til å bry seg når de ble tilsnakket av besetningen og medlem fra flight deck, så de brydde seg nok fint lite. Det virket også som de hadde med seg barnepassere som fløy økonomi.

    Russere, hviterussere eller ukrainere er mine topp tre hvis du vil gjette ;)

    Takk skal du ha! :)

    Det er en helt håpløs gjeng. De blir jo behandlet som skitt både av medpassasjerer og besetning om bord, uten at det ser ut til å bry dem noe særlig. Det går i Jeg, meg og til hel$&! med alle andre tankegang!

    Takk, så kjekt at du likte den!

    Takk takk! Hun var av dem meget bestemte sorten, kan beskrives som å møte en vegg hvis du ikke gjorde som hun ville. Hadde de hatt glattcelle ombord tror jeg samtlige hadde havnet der. :)
     
  16. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Kjempefint fortalt historie! Heldig med forflytninga :)

    Trur eg hadde klikka, sjølv om eg synst at ungar er ålreite. Takk for at du delte!
     
  17. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    En meget godt gjengitt historie! :) Kjente jeg også begynte å fyre meg opp... :D
     
    Fredrik81 liker dette
  18. Earl

    Earl Veteran

    Innlegg:
    2,362
    Likes mottatt:
    7,559
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for en fin historie :)
    Flott løst av Lufthansa, men håpløst gjort av foreldrene... Kan skjønne at dere 2 som satt igjen var ganske irritert når det ble sagt at business var fullt nede, men antar ordet First tok livet av all aggresjon!
     
  19. stashorizor

    stashorizor Aktivt Medlem

    Innlegg:
    278
    Likes mottatt:
    97
    Bonuspoeng:
    28
    Bra historie og utmerket handtering av LH, bortsett kanskje fra plassering av pax i eco? Var first stappfull da dere kom ned? Kan skjønne frustrasjonen... hadde en forholdsvis mini opplevelse med turkish fra IST til DXB. Russisk ektepar med tvillinger, tipper 10 år. All over the place og setet inkl, rikkelig med søl av drikkevarer etc. Kabinpersonsalet ba om foreldres hjelp, niks. Faren brydde seg ikke en sh.., baggasjen sto i gangen og alt.. og moren var så excited over å sitte i biz at hun fylte opp på sparkly og hadde setet i horisontalen før pushback. I motsetning til LH hadde dog personalet gitt opp ved det tidspunktet... hva er det med denne kulturen...
     
  20. RedLine

    RedLine Aktivt Medlem

    Innlegg:
    436
    Likes mottatt:
    935
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, ved takeoff var det 2 ledige i first og 4 ledige i business. De to pax'ene som ble flyttet til eco fikk tilbudet om de ville sitte oppe i det levenet eller om de ville ha noen gode seter i Y+ og Y. De ville helst komme ned i økonomi og det sier litt. Kan godt tenkes at de får en klekkelig kompensasjon i ettertid.
     

Del denne siden