…og jeg ikke kan bortforklare det. Har skrapet opp Alhambraen i en trang spansk gate. Har ikke tegnet ekstra dekning hos Avis, men har egenandelsdekning gjennom DNB reiseforsikring og SAS MasterCard, begge på inntil 10.000. Egenandelen på leiebilen er på 16.000, er det da greit å kombinere forsikringene om skaden skulle overstige 10.000? Trenger jeg et papir/dokumentasjon fra Avis på skaden og kravet? Første gang jeg har herpet en leiebil så litt nybrott for meg :—/
Kanskje ikke direkte sammenlignbart, men i alle fall ved forsinkelse av bagasje og reiseforsikring til innkjøp av "nødvendige artikler", summeres dekningsgradene når du har flere reiseforsikringer. Har nytt godt av dette selv ved et par-tre anledninger. I skademeldingskjemaet til DNB oppgir du i rubrikken for eventuelle andre relevante forsikringer polisenummeret du er dekket gjennom ved å ha betalt med MasterCard. Som du skriver er dekningsgraden gjennom "DNB Reise Best"-produktet (?) 10 000 NOK. Kravet du fører opp er naturligvis 16 000 NOK (hvis dette blir egenandelen Avis krever av deg), og overskytende blir da formodentlig dekket av Codan som ser ut til å være forsikringsleverandør til EB MC-produktet. Enten sender DNB direkte saken videre til behandling til Codan, etter at de har behandlet ferdig saken hos seg, eller så ber de deg ta kontakt med Codan for dekning av overskytende beløp. Du får nødvendig dokumentasjon fra leiebilselskapet i forbindelse med skaden. Lykke til - jekk en øl og slå deg til ro med at det nå ikke gjør noe om du skraper opp bilen enda mer...
Tror neppe det er egnet til å dempe bekymringer, men jeg leide bil i Bergen for noen år siden (Husker dessverre ikke selskap). Bilen ble påkjørt på parkeringsplass (så langt jeg kunne bedømme kun lakkskade langs siden). Jeg trodde jeg hadde sikret meg med "superforsikring" og ekstraavgift for lav egenandel, men da avregningen kom lærte jeg (the hard way) ett for meg helt nytt begrep: "AVSAVN". Siden jeg som nevnt syntes jeg hadde betalt det hvite ut av øynene for ekstraforsikring, ble jeg en smule apoplektisk over en ekstraregning på ca 2000(!) i tillegg til egenandelen. Tillegget bar altså betegnelsen AVSAVN, og jeg måtte virkelig sjekke med utleieselskapet hva det ordet betød: Og forklaringen var altså som følger: når (noen?) leiebilselskaper må reparere en skade kan bilen ikke leies ut, og de beregner seg den omtalte avsavn (tapt inntekt). Det kan være bryet verd å sjekke dette når leiekontrakten inngås.
Fra vilkårene og beviset for forsikringen, kan det se ut som om Spurs er inne på noe her. Har ikke dette produktet selv. Da får vi håpe "den kalde fisken" har en ennå en reiseforsikring i bakhånd, f.eks. via forsikring gjennom arbeidsgiver?
Avsavn belastes av de fleste leiebilselskap, men har man kjøpt utvidet dekning er dette normalt inkludert, selv det naturlig nok vil gjøre totalsummen på oppgjøret høyere. Det er derimot en del tredjepartsselskap som ikke dekker avsavn, så det kan være greit å sjekke da en stor skade ofte gjør at bilen blir stående lenge på verksted.