Når skal jeg ta imot sølvkortet?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Spurs, 06. jan 2017.

  1. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk ett sølvkort i starten av desember, men siden jeg har kvalifiseringsperiode fra januar har jeg drøyet litt med å ta det imot. Chatten sa jeg hadde noen timer på meg til å godta kortet, men muligheten er fortsatt der... De sa også at det evt var lurt å ta det imot litt inn i januar for å være sikker på å få nytte av det i to år. Slik at datasystemet ikke bare ga meg sølv til des -17.

    Så spørsmålet er om jeg nå kan takke ja?
     
  2. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,394
    Bonuspoeng:
    183
    Om du har kvalik frå 1.jan til 31.des ville eg ha venta til februar. Om invitasjonen er "utgått" på dato, så be donatoren om å sende på nytt neste månad? Eg snakkar ikkje av eigen erfaring så er usikker, men meinar det har vore sagt at ein kun får ut inneverande år (+grace) om ein mottar i fyrste kvalikmånad.
     
    Spurs liker dette
  3. Eriksan

    Eriksan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    298
    Likes mottatt:
    328
    Bonuspoeng:
    63
    Det stemmer, mottar man sølv/gull i første måneden i ny periode får man bare status ut inneværende periode + 3 mnd. Vent til februar så har du status i 26 måneder.
     
    Spurs liker dette
  4. Spurs

    Spurs Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Fantastisk! Hva skulle jeg gjort uten dette forumet! Får jo bedre svar her enn jeg får fra SAS selv! :)
     
  5. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,876
    Likes mottatt:
    12,600
    Bonuspoeng:
    183
    Tar et oppfølgingsspørsmål i samme gate:

    Ex-forloveden har egentjent gull og starter ny kvalperiode 1.8. Hun har ikke tjent opp gull i inneværende periode, men har grace-gull ut oktober. Hvis hun tjener nok gullpoeng i oktober (f.eks med en NZ tur), hvor lenge vil hun da få gullstatus, til 2018 eller 2019? Vil det evt. lønne seg å heller rekvalifisere i november?

    På forhånd takk for kvalifiserende svar :)
     
  6. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,107
    Likes mottatt:
    14,454
    Bonuspoeng:
    293
    Kvalifiserer hun i grace perioden er det ut inneværende periode pluss 3 mnd. Venter hun til hun har rykket ned er det ut inneværende periode, neste og tre mnd
     
    Stuttfeiten liker dette
  7. dkvt

    dkvt EBD

    Innlegg:
    136
    Likes mottatt:
    373
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for info. Samtidig ble jeg veldig usikker nå...:cool:

    Har EBG som jeg har fått som varer til august 2018. Opptjeningsperioden min starter juni.

    Vurderer en SQ Business tur i juli 2017 for å tjene til EBG selv og få forlenget statusen. Men vil jeg da egentlig få noe lengre varighet enn august 2018? Eller når må jeg eventuelt ta turen for å få forlenget EBG status til august 2019..?
     
  8. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,876
    Likes mottatt:
    12,600
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for svar, veldig bra. Da blir det nok utreise i oktober og hjem igjen i november. Det gir jo faktisk 24 mnd gullvarighet, men det fortjener hun :)
     
    Stuttfeiten liker dette
  9. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er litt i samme situasjon. Her per i dag EBG som jeg fikk av diamant. Opptjeningsperioden min er 1. mars - 28. februar, mens det på gullkortet mitt står 5/17. Jeg får nytt kort når jeg ønsker det - når burde jeg ta i mot? Ikke tidligere enn mai, eller?
     
  10. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD, Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    113
    Du har vel statusen din ut mai, så da bør du ta imot fornyelse 1.juni..
     
  11. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg bør altså vente til grace-perioden er over?
     
  12. WannaBeFrequentFlyer

    WannaBeFrequentFlyer EBD, Strawberry Platinum Lifetime

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    1,347
    Bonuspoeng:
    113
    Jepp, du kan ikke motta tidligere. Sperre i systemet så vidt jeg vet.. Har blitt diskutert her tidligere. :)
     
  13. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Ok. Takk for svar :)
     
  14. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,394
    Bonuspoeng:
    183
    Vent til 2./3.juni, og eit par dagar attpå om du kan?
     
  15. KristianR

    KristianR Incurably jetlagged

    Innlegg:
    1,201
    Likes mottatt:
    996
    Bonuspoeng:
    113
    Har foreløpig ingen reiser planlagt i juni, så det burde gå greit :)

    Men jeg skal til England (og tilbake) i slutten av mai. Uproblematisk med lounge access da på LHR tror dere?
     
  16. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,394
    Bonuspoeng:
    183
    Med 5/17 på kortet skulle det ikkje vere noko problem med mindre SAS har forbetra seg noko vanvittig og er heilt ut av *A.

    Edit: så lenge du startar siste leg i mai skal det lyse grønt for deg. (Trur eg :))
     
    KristianR liker dette
  17. Eriksan

    Eriksan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    298
    Likes mottatt:
    328
    Bonuspoeng:
    63
    Dette er direkte misvisende når det gjelder å opptjene status!

    Det er kun kvalifiseringsperioden som gjelder når det gjelder å oppnå status. Så fort en ny periode starter og man oppnår status (sølv/gull/diamant), så beholder man statusen ut inneværende periode, neste periode og i tillegg 3 måneder ekstra/grace. Det spiller ingen trille om man fortsatt er i graceperioden.

    Bottom line: når ny kval.periode starter er det bare å opptjene status så fort som mulig. Statusen vil utløpe på samme tidspunkt uansett når i perioden man oppnår statusen.
    @Berlioz og @dkvt - bare å sette i gang med å reise når ny kval.periode starter.

    Når det gjelder å motta status i gave som denne tråden egentlig handler om, så må man bare sørge for å ikke motta dette i den første måneden i kval.perioden. Da beholder man statusen i 12 mnd mindre enn å motta status i gave fra andre måneden i perioden sin.
     
    Orjan.eldor, Spurs and RoadKing like this.
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,337
    Likes mottatt:
    19,545
    Bonuspoeng:
    293
    Forvirringen er nok fordi man ikke kan motta status i grace perioden. Man får ikke ta i mot en status man allerede har :)
     
  19. sday

    sday EBS, Avis pres, Hertz pres,Sixt Plat

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    43
    litt off topic men jeg velger å spørre her:
    Har noen opplevd å kunne sjekke inn på business skranke med EBS?
    Prøvde selv da jeg var i København i desember, men ble vist vekk fra skranken for business.
    upload_2017-1-12_11-50-51.png
     
  20. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,696
    Likes mottatt:
    21,779
    Bonuspoeng:
    293
    Har brukt business-skranken både med sølv- og gullkort. Viser aldri noe kort og aldri blitt avvist.
     
    sday liker dette

Del denne siden