Han kan ikke motta gull om han har denne status i grace periode selv. Men han sier jo ikke at har verken gull eller grace. Giver har kunnet gi nytt kort i grace (vært snakk om slutt på dette, men trolig bare IT issues?), men i såfall må jo giver forte seg å gi bort det første kortet først. Det jeg har sett er at gracegullet har blitt borte noen dager før utløpet av grace, men dette har variert. Dessverre så er det iflg SAS sånn at om man gjør slik han skisserer så vil mottager ta givers gracekvote om han ikke aksepterer innen givers utløp av kvalår. Men har ikke sett dette testet i praksis. Om du gjør det vil du nok iallfall få ditt nye år, men ikke nye 12 mnd etter det. Så du bør egentlig vente enda litt lenger, iallfall til 1. sept.
Jeg er sølv pr. dags dato, og har ingen grace-periode. Hadde jeg hatt det måtte jeg vel uansett ha ventet til min var over. Om giver ikke får gitt det innen perioden er over forsvinner jo dette kortet, noe som er kjedelig det også. Uansett, jeg forstår det slik at jeg må ta imot kortet før det blir august, uavhengig av når det blir gitt, og så lenge jeg ikke tar sjansen på det er det kanskje best å glemme hele greiene. Takk for svar.
Giver vil vel gi bort gullkortet og at mottager aksepterer kortet før juli er over. Dermed får giver et nytt gullkort å gi bort når ny kvalperiode starter 1. august. Hvis giver vil gi bort et gullkort til noen andre etter 1. august ville jeg tatt i mot et gullkort nå, selv om det bare gir drøyt 12 mnd gullstatus. Men det går an å høre om giver vil gi gullkortet til noen andre nå før juli er over, og at giver gir gullkortet til deg etter 1. august.
Jeg tok en telefon til SAS og fikk følgende informasjon (stemmer stort sett med hva som er skrevet her inne): Giver må gi bort, OG mottaker må motta innen givers opptjeningsperiode om et kort ikke skal sløses bort. Om min periode f.eks går til 31. juli og jeg gir bort kortet 31. juli, men mottaker ikke tar i mot før 1. august får jeg ikke gitt nytt kort i neste periode (august til juli).
Jeg har periode Juli-Juni, jeg fikk gavegull 2.august i fjor og på EBG kort samt SAS Mastercard står det utløp 09.2018. Kjenner ikke til hvilken periode giver hadde da.
Ad silver, regner med at en reise med 4 segments, bestilt hos SAS, men hvor de ene segmentet sender meg med Air Malta - og det segmentet er det som putter meg over grensa til neste nivå.......det segmentet er tellende, hva?
Og det er uavhengig at det er en full SAS-booking på SAS.no, hvor de "outsourcer" meg til Air Malta på ene hoppet på hjemturen? Ikke fikk jeg 2/3 av bagasjen min ved hjemkomst heller. B**tards.
Ja, det er kun på "SAS-metall" ein får teljande segment. Altså SAS (Widerøe) sine eigne eller innleigde (CityJet) fly, fly med SAS-logo på. Eg trur ikkje ein kjem spesielt langt med å klage heller, om ikkje du vart booka om til ein Air Malta-flight etter å ha kjøpt billett til ein SAS-flight. Står det "operated by" ved bestilling, sjølv med SK flightnr, blir det null statussegment.