@Kristian du får holde deg på utposten din øst i landet og ikke ta med deg Covid-23 til vår friske del av landet .... vi har mer enn nok med #19
Det vart i oktober påvist eitt smittetilfelle i ein nabokommune... Min kommune iverksette krisestab sporenstreks!
Måtte det være så vel... https://www.dn.no/bors/usa/wall-str...ll-nar-null-i-usa-for-neste-sommer/2-1-912700
John-Arne Røttingen (sjef for forskningsrådet) var på tv2 i helgen og snakket litt om 2021: https://www.tv2.no/a/11778782/ Han tror at det blir en eller annen form for smitteverntiltak ut 2021.
Ja, og meir presist snakkar Røttingen om smittevernstiltak slik vi kjenner dei per no: Smittevernstiltak som spritdispensarar for handvask trur eg vi ser endå både i 2022 og kanskje endå lenger fram i tid. Ikkje at akkurat det er spesielt negativt, men det ser ut til at 2021 blir eit like traurig år som 2020 vart etter mars. Dette er riktig nok min personlege synsing, så eg håpar at fakta kan forvirre meg!
For min egen del er det WF sine travere på kortbanenettet som står for flygleden i 2021, og så håper jeg at jeg får bestilt en CT-tur i mars for starten av 2022 som er mulig å gjennomføre. Ellers tror jeg at 2021 i stor grad blir lik mars-des 2020.. At folk er blitt mer obs på håndhygiene tenker jeg at uansett er positivt, men om vi husker tilbake til 2009 så virker det som om mange har glemt at det er best å nyse i armkroken..
Intervju i TV 2 ... lavere aktivitet i alle fall frem til 2024, kanskje aldri: Vi vil få en gradvis oppbygging av flyruter. Er det stor etterspørsel vil det gå fortere. Jeg tror likevel det vil ta mange år - hvis vi noen gang vil se det igjen - at det for eksempel går fire fly daglig fra Oslo til Alicante, sier Villadsen. https://www.tv2.no/nyheter/11789258/
Et annet spørsmål er om du vil tilbake til 'det normale' igjen? Mitt 2020 har vore et meget verdifullt og utviklende år, muligens det beste i minne. Føler lite behov for å returnere til gamle tider og er åpen for det som kommer.
And so it begins.... https://www.dn.no/utenriks/korona/k...p-for-a-gjenapne-reiselivssektoren/2-1-916862 Jeg håper og tror at vi i demokratiske land ikke inntar en servil og "det er jo for en god sak" holdning til sporing og overvåking, bare for å få tatt oss en flytur. Jeg sitter heller hjemme et år til enn å la meg overvåke på denne måten.
Meeeget skeptisk til en slik app ja. Da holder jeg meg heller hjemme. Evt kjøper en ekstra mobil uten private data.
For å fly Quantas må du ha vaksine. Han mener at flere selskaper vil følge dem. https://www.executivetraveller.com/news/qantas-mandatory-covid-vaccination-for-international-flights Da slipper vi i alle fall å fly med de anti-vaksine folka.
Noen med abonnement som kan dele hvorfor denne krabaten av en landssjef ikke vil gjenoppta flyvingen etter corona? https://www.aftenposten.no/karriere...-utvalgte-og-hemmelige-favorittkunder-naa-vil
Karriere Karriere Banksjefen er blant SAS’ utvalgte og hemmelige favorittkunder. Nå vil han endre livsstil – av tre årsaker. Koronapandemien har tvunget norske ledere til å endre adferd. Men blir det permanent? Trond F. Mellingsæter har vært spesielt mye i Helsingfors, Stockholm og København de siste årene. Nå skal han endre livsstil. Foto: Terje Svaan, Adressa Elise Rønnevig Andersen Elise Rønnevig Andersen Journalist 23. nov. 2020 07:00 Sist oppdatert i dag 08:59 TRONDHEIM: – Da jeg begynte å fly, var det en superkul greie. Det var nydelig mat, god service, veldig luksus, forteller Trond Mellingsæter. Han ble landssjef for Danske Bank i 2015 og har vært hyppig på Gardermoen og europeiske flyplasser de siste årene. Faktisk har han vært i luften såpass ofte at SAS har gitt ham Pandion-status – som kun en håndfull av SAS’ beste kunder får ved personlig invitasjon. Pandion-medlemskapet er hakket over Diamant, som er den høyeste statusen flyselskapet reklamerer med å ha. Mellingsæter har de siste årene hatt 200 flyvninger årlig. – Er du Pandion-medlem, er du garantert en plass på flyet uansett om det er fullt. Og så er det fast track. Slike ting setter jeg pris på. – Jeg er ikke typen som drikker champagne på loungen på en formiddag. Det er ikke helt min stil, legger han til. Trond F. Mellingsæter (55) er landssjef i Danske Bank. Foto: Terje Svaan, Adressa Skal gå foran som et godt eksempel Vi møter ham i Danske Banks norske hovedkontor i Trondheim. Her traff Mellingsæter kona da det en gang huset utestedet Bajazzo. Nå er han rykket opp noen etasjer i det renoverte bankbygget, og her har han tilbrakt mye tid de siste ukene. Reisene er blitt færre for Mellingsæter det siste året. Vanligvis pendler han mellom leiligheten i Oslo og familiehjemmet i Trondheim. ANNONSEZaptec elbillader er smart og kostnadsbesparendeTelenor Bedrift ANNONSE FRA TELENOR BEDRIFT Zaptec elbillader er smart og kostnadsbesparende Danske Bank hevder de i år har redusert CO2-avtrykket til en tredjedel av normalen. – Vi har begynt å bli bevisst på miljøaspektet av det å fly. Jeg har så å si bodd på flyplasser det siste året. Det har vært altfor mye, sier Mellingsæter. Koronapandemien har tvunget ledere og bedrifter til å endre adferd. Danske Bank-sjefen ønsker å endre reisemønsteret permanent. – Vi ser at man kunne, og også burde, ha gjort ting annerledes tidligere. Og jeg må gå foran som et godt eksempel. – Den unge generasjonen vi ansetter, er opptatt av at vi tar klima det på alvor. Foto: Terje Svaan, Adressa Kutter Selv har han tenkt å redusere antall flyvninger fra 200 til rundt en fjerdedel. – Mange vil kanskje si at 50 flyvninger fremdeles er mye? – Poenget mitt er at vi skal kutte mye, og så får vi se hvor det nøyaktige tallet havner. Det vil fremdeles være behov for enkelte fysiske møter, og det tror jeg det skal være. Konkret planlegger Danske Bank å kutte i det totale reisebudsjettet. Det skal være vanskeligere å få ja på spørsmål om å dra på forretningsreise. Dessuten skal alle møter om hovedregel være digitale. – Det er tre årsaker til at vi kutter i reising: Kostnader, tidsbruk og bærekraft. Mellingsæter mener alle større bedrifter i Norge bør gjøre tiltak som sørger for at CO2-avtrykket ikke bare spretter opp igjen på samme høye nivå når verden er tilbake til normalen. Fakta Disse tiltakene gjør banken – Alle interne møter skal som et utgangspunkt være digitale. Før hadde vi selvsagt dette som en mulighet, men nå skal det som en regel alltid være lenke med i møteinnkallelsen slik at man kan delta fra hvor man ønsker. – Ansatte har fått beskjed om at de kan jobbe 40 prosent hjemmefra dersom de ønsker. Noe som vil føre til mindre bilkjøring – spesielt for dem som kanskje bor et stykke unna kontoret og som pleier å pendle. Kilde: Danske Bank Trond Mellingsæter sier han har reist for mye. Foto: Terje Svaan, Adressa Oppgir ikke årlige flygninger Vi har også spurt hvor mange flyvninger DNBs Kjersti Braathen, Telenors Sigve Brekke, Norsk Hydros Hilde Merete Aasheim og Equinors Eldar Sætre har årlig. Ingen av selskapene vil gi et tall på dette. DNB har kuttet antall jobbreiser med 96 prosent i andre kvartal, opplyser kommunikasjonsdirektør Vibeke Hansen hos DNB. – Vi har en ambisjon om å halvere antall tjenestereiser i DNB sammenlignet med tiden før pandemien. Konsernledelsen har mål om det samme. Hun legger til at det skal være tilbud om digitalt oppmøte på alle møteinnkallinger. Også Equinor sier at de ønsker å reise mindre, blant annet ved å ha digitale møter. De vil ikke gå ut med tall på selskapets CO2-avtrykk i år sammenlignet med normalen. I Telenor skal miljøvennlige reiser og digitale kommunikasjonsløsninger alltid betraktes som et alternativ til reise når det er mulig, sier pressesjef i Telenor-konsernet, Tormod Sandstø. ANNONSEDerfor er forbrenningstoalett smart i bobilenCinderella forbrenningstoaletter ANNONSE FRA CINDERELLA FORBRENNINGSTOALETTER Derfor er forbrenningstoalett smart i bobilen – I 2030 skal vi være karbonnøytrale i Norden, og vi skal redusere utslippene i våre asiatiske virksomheter med minst 50 prosent. Det betyr også redusert reisevirksomhet og økende bruk av digitale møter. Har du et tips til karriereredaksjonen? Send oss en e-post! Det øvre sjiktet av SAS-medlemmene Pressesjef i SAS, John Eckhoff, sier Pandion-medlemskap tilbys en mindre krets av de aller mest lojale kundene hos flyselskapet. – Det skjer ved personlig invitasjon og er ikke noe vi kommuniserer bredt. – Hva er Pandion-fordelene? Og hvor mange har denne statusen? – Det er som nevnt ikke noe vi omtaler. Eckhoff sier det det er grunn til å tro at økt digital samhandling kommer til å påvirke reisemønsteret. – Vi som flyselskap må forholde oss til permanente adferdsendringer etter korona. Etterspørselen etter flyreiser kommer tilbake, men fritidsreiser vil trolig stå for en større andel. Forretningsreiser er fortsatt en veldig viktig del av vår virksomhet og vil være det i fremtiden. Les også Han er en av landets rikeste. Skal du på jobbintervju hos ham, er det én ting du ikke må gjøre. Mellingsæters reiseutgifter til utenlandsturer er gått ned 85 prosent sammenlignet med 2019. Målet er at trenden skal forbli lav. Foto: Terje Svaan, Adressa Krav til morgendagens ledere Mellingsæter mener miljøbevissthet er én av egenskapene som kreves av dagens og morgendagens ledere. ANNONSØRINNHOLD Her får du fiberbredbånd med hastighet tilpasset bedriftens behov ANNONSØRINNHOLD FRA ALTIBOX BEDRIFT Her får du fiberbredbånd med hastighet tilpasset bedriftens behov – I tillegg må du kunne løfte hodet og ha oversikt over landskapet vi er i. Samtidig må du kunne dykke ned og diskutere med folk rundt deg. Ha genuin interesse for mennesker, og ta samfunnsansvaret på alvor. Det skal ikke være et mål i seg selv å være på farten, fortsetter 55-åringen: – I boken min får du ikke bonuspoeng for å ha gullkort. Mange av oss kommer fremdeles til å ha gullkort, men vi kommer til å være ned fra et tresifret antall flyvninger årlig. – Hva skal til for at du tar mer tog fremfor fly? – Det blir heller mer digitalt enn tog. Kveldstoget går fint, men dagtog er uinteressant. Da går det en hel dag i transport. – Bør man se på muligheter for å gi de samme luksusfordelene på tog dersom flere ledere skal benytte seg av det? Banksjefen får blikkontakt med kommunikasjonsdirektøren som sitter i samme rom og rister på hodet. – Luksuriøst er ikke viktig, svarer Mellingsæter. – Det er tiden som er greia. Men alt som gjør det til et bra sted å jobbe, som for eksempel lademuligheter og internettdekning, er en god ting. Tar man komfortvogn, får man gratis kaffe og avis. Det er litt ålreit luksus som jeg setter pris på.
Om du har PC så kan du gå til dopdf.com og laste ned gratis program som gir deg mulighet til å skrive ut til en "skriver" som er pdf og du kan dermed få pdf av enhver "utskrift" fra alle program/eller nettleser. Ville tro at det finnes tilsvarende programmer for Mac, men det har jeg null peil på..