Når var din første flytur?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av EB, 18. mai 2014.

  1. EB

    EB Forum Kaptein

    Innlegg:
    752
    Likes mottatt:
    434
    Bonuspoeng:
    63
    Noen av oss er unge, noen er litt eldre og noen er enda eldre. Men de eldste av oss har den fordelen at vi husker det som skjedde for lenge siden bedre enn det som skjedde i går;-) Så her kommer min første flytur...

    Tid: 29. april 1974 (jeg var nesten 6 år)
    Rute: Oslo, Fornebu - Trondheim, Værnes
    Selskap: SAS ( Braathens S.A.F.E. hjem igjen )
    Flytype: DC-9-21 - Skate Viking
    Annet: Som sønn av en tidligere flyvertinne som kjente kapteinen på denne flyvningen fikk jeg komme på besøk i cockpit - stort for en liten tass som hadde null planer om å bli flynerd...
     
    Baldrick and Cecilie like this.
  2. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Dette kan bli en morsom og variert tråd :)

    Min første flytur var i februar 1992. Jeg var 5 måneder gammel/ung og turen gikk fra Oslo til Miami med Tower Air og en 747. I følge opphavet gikk turen i businessclass og det var vel etter alt å dømme der jeg fikk Bonusfeber ;)
     
  3. PCR

    PCR Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    666
    Bonuspoeng:
    93
    Slår Cecilie ;)
    3 månader gammal. Linjeflyg Fokker F28 mellan Stockholm och Göteborg.
     
    Cecilie liker dette
  4. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    F....n..... :p ;)
     
    PCR liker dette
  5. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Var 13 og et halvt år )Juli 1997). Braathens SAFE Boeing 737, mellom Flesland og Fornebu. Husker jeg var dr*tnervøs på Flesland før avgang, og mens vi taxet. I det hjulene forlot bakken var alt bare kjempegøy!! Fikk også en juiceboks og en tre-ruters Toblerone.

    [​IMG]

    Her er man dokumentert etter ankomst (Han i den gule gensern mellom mora si og søstra si øverst i trappa).
    Han som skimtes helt til høyre der oppe, hadde tydeligvis ikke forsåtelse for at et historisk øyeblikk skulle foreviges, og stresset seg forbi :p
     
    tommy777 liker dette
  6. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg var sen. Sterling Caravelle Køben/Athen som nittenåring i 1979 .. Jeg og en kompis skulle på øytur. Kjerra skulle videre til Tel Aviv, og det var derfor et formidabelt sikkerhetsopplegg som jeg ikke skjønte noenting av. :p

    På returen måtte vi ta en goaround i København på grunn av tåke, så da fikk jeg en 'first' der også.

    Nerdegenet begynte imidlertid ikke å utvikle seg før etter at jeg begynte å jobbe i SAS noen år senere.
     
  7. MarcoP

    MarcoP Ivar Aasen Jr.

    Innlegg:
    50
    Likes mottatt:
    130
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg er eldst

    Første flytur var fra Vigra/Ålesund til Oslo, t/r i 1959. Da var jeg 6 år og skulle besøke tante/onske i Oslo og være med far på Landbruksutstilling på Ekeberg.. Jeg har et bilde et sted med meg ned trappa fra fly og fotball i hånda, men finner det ikke.... Stor opplevelse... Braathen SAFE, Siden har det blitt noen turer:)
     
    LineE, Islending, Jørgen and 5 others like this.
  8. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Velkommen til Bonusfeber, MarcoP!

    Min første tur var fra Evenes til Oslo med DC9 da jeg var 5 mnd gammel.
     
  9. LN-FHU

    LN-FHU Freaked out member InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,910
    Likes mottatt:
    10,274
    Bonuspoeng:
    183
    Hmmmm spennende, men det var nok GEN-BGO-JFK med PanAm i 1977, da var jeg nettopp fyllt 4 år ( skal se om jeg kan hoste opp et bilde). Charter og vi hadde kjøpt billetter gjennom Mosjøen Handelsstandforening.
    Her er jeg veldig usikker, og opphavet husker ikke helt om det stemmer at det var PanAm som fløy, men ruten stemmer. Fueling og påtroppende pax i Bergen var det iallefall :):)
    Bildet er nok ikke fra nevnte rute, men innenriks i USA, mener dette er med National sin DC-10:
    Ferie 1977.jpg

    Edit 20/5 : endret rute, charteren gikk fra GEN via BGO og til JFK.Fattern mente det ikke var to midtganger....kan jeg da ha flydd med en 707....????
     
    Last edited: 20. mai 2014
    Islending and LN-MOW like this.
  10. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    2.5 måneder gammel, Scanair MD-80 mellom OSL og ALC. :D

    I en alder av 9 mnd så var jeg i Sør-Afrika. Kan tenke meg at det var litt mer spennende og eksotisk i 1993 enn idag, snodig nok husker jeg ikke så mye av den turen heller

    [​IMG]
    NA0 er vel Durban
     
  11. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    [​IMG]

    Ikke fra første turen, men dette var fra min andre USA-tur november 1992. Med SAS :)
     
    Last edited: 19. mai 2014
  12. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg var faktisk så gammel som 18 år før jeg beveget meg inn på et fly en gang på sommeren i 1987...! Det var TOS-TRD (overnatting), og deretter TRD-CPH (begge med SAS, og tar jeg ikke feil så var det med dc-9-21) før en måned med toging rundt omkring i Europa (fortsatt må jeg vel si at jeg har en forkjærlighet for tog som transportmiddel). Siden den gang har det imidlertid blitt noen turer... ;)

    Som "født og oppvokst" like ved TOS var vi stadig vekk på sykkeltur ned til stripa for å se på fly. Ikke var det så mye gjerder rundt der heller overalt, så vi kunne nok bevege oss nokså nærme. I tillegg husker jeg en tur innenfor gjerdet (høyst ureglementert), men vi skulle ta bilder av en rovfugl av noe slag... (PS! Ikke si det til noen...). Vi har også hatt noen særdeles lite fornuftige sykkelturer på veien rundt sørenden av banen før det ble tunnel, og syntes det var superkjekt å sykle forbi der når flyene tok av (men neppe spesielt lurt, hverken med tanke på å bli blåst ut i motsatt kjørefelt, og steinsprut osv.)
     
    Last edited: 19. mai 2014
  13. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Er ikke heeeelt hundre på dato men min første var nok Gardermoen til Lanzarote i Sterling DC10 (?) i sånn 1981-aktig.

    Gledet meg stort og mamma hadde laget "elgeprutter" som jeg gomlet på veien ned.
     
  14. Daniel

    Daniel Nytt Medlem

    Innlegg:
    2
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Min første flytur var i 1985, og jeg var, i følge opphavet, 3 uker gammel. Husker ikke reiserute, selskap eller flytype, men det var KRS-XXX-XXX-DAR. Mine foreldre arbeidet i den tid som fredskorpsere og valgte å kombinere ferie med fødsel i Norge fremfor på et eller annet sykehus i Moshi, Tanzania. Nerdegreia oppstod vel da min far frem til jeg ble 6 år arbeidet ved den norske ambassaden i DAR, noe som førte til 2 flyvninger per år KRS-DAR på besøk :)
     
  15. EB

    EB Forum Kaptein

    Innlegg:
    752
    Likes mottatt:
    434
    Bonuspoeng:
    63
    Tror dette var en 707 - ser ikke ut som vinduene på en Douglas maskin.
     
  16. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Året var 1977 og jeg var 3 uker gammel.
    Rute: Stavanger - Sandefjord.
    Selskap: Norsk Air
    Flytype: Har ikke klart å finne ut hva Norsk Air hadde i 77. Embraer EMB 120 Brasilia?
     
  17. EB

    EB Forum Kaptein

    Innlegg:
    752
    Likes mottatt:
    434
    Bonuspoeng:
    63
    Var kanskje noe enda eldre og mindre. Navnet var vel heller ikke blitt til NorskAir - forløperen het vel Norsk Flytjeneste? Så ble det jo en blå versjon av måkedesignet til WF og navnet Widerøe Norsk Air.
     
  18. Finn Erik Edvardsen

    Finn Erik Edvardsen Medlem

    Innlegg:
    237
    Likes mottatt:
    202
    Bonuspoeng:
    43

    Det var nok svaert sannsynlig at dette var en 707-321B, Pan Am floey disse frem 1980 og Scandinavia var blant de siste destinasjonene.
     
  19. EB

    EB Forum Kaptein

    Innlegg:
    752
    Likes mottatt:
    434
    Bonuspoeng:
    63
    År: 1974
    Hvor gammel var du: 6 år
    Flyselskap: SAS
    Flytype: DC-9-21 - Skate Viking
    Strekning: Oslo - Trondheim
     
    PettR liker dette
  20. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    År: ca 1980
    Hvor gammel var du: 8
    Flyselskap: Sterling
    Flytype: DC-10?
    Strekning: Oslo - Lanzarote
    Husker: at moderen hadde laget niste med "elgbæsj" - kakao og kokos

    Men den første skikkelige er denne:

    År: 1995
    Hvor gammel var du: 23
    Flyselskap: KLM
    Flytype: 747-kombi
    Strekning: Amsterdam - New York
    Husker: At vi satt i bakre galley og drakk GT og røyka hele veien. Beste flyminne noensinne.
     
    Flight Cancelled and PettR like this.

Del denne siden