Det plinget inn et varsel på SOS International-appen i dag tidlig om at nett-brett og laptopforbudet innføres 24. (US) og 25. (UK) mars. Jeg får ikke lov til å ta screenshot fra appen, men det gjelder altså på flyvninger fra en del land i midt-østen og nord-Afrika. Blir spennende å se hvor mye ramaskrik det blir rundt dette.
Vil jo i første rekke ramme midtøsten selskapene, du skal ikke se bort fra at "frøet" til dette initiativet har kommet fra amerikansk luftfart for å få en fordel i forhold til konkurransen derfra. Det er jo en gjennomført tåpelig restriksjon.
Det sies at de sitter på informasjon om at terrorgrupper har kommet opp med en måte å maskere ting (vil tro sprengstoff o.l.) som batterier.
Dette begynner å bli latterlig, hele forbudet er fullt av logiske brister. Hjelper også ikke at forsikringsselskapet mitt neppe bli fornøyd når jeg sender en laptop til 25k som innsjekket bagasje.
Det kan hende jeg har misforstått, men så vidt jeg så (da jeg skumleste for noen timer siden) gjelder visst forbudet innsjekket bagasje også. Det er sikkert dem som gjerne vil klistre dette til oransje-håret i det hvite hus (og amerikanske selskaper -som seff vil være glad for svekket konkurranse), men initiativet gjennomføres visst i GB også (og basert på britisk etterretning). Oppdatering: Redigerer: 1) forbudet gjelder kabinbagasje, 2) Forbudet er først og fremst basert på US etterretning. 3) forbudet rammer ikke bare MØ selskaper. F.eks vil en rekke UK-selskaper (som trafikkerer de aktuelle land/destinasjoner) rammes. Se: http://www.bbc.com/news/uk-39343971
Det ligger nok en hel klar trusselvurdering bak dette forbudet, er nok ikke bare et fiffig påfunn for å ramme ørkenselskapene.
Enig med deg det er nok beklagelig en del av den nye virkeligheten basert på grundig info. Bare så utrolig leit at det har blitt slikt i verden. Frykter at alle selskapene kommer til å innføre dette og ikke bare fra Sandkasselandene. Dette kan nok bli den nye situasjonen beklageligvis i mange år fremover. Elsker å reise men samtidig er jeg redd det hatet som fremkommer enkelte steder. Det hele har nok med en mer åpen verden på godt og vondt jf smarttelefon som kan skaffes for 50 dollar, hvor folk enklere og tydeligere kan se forskjellene og urettferdigheten i verden. Vi får allikevel være optimister på verdens vegne
Hele opplegget virker underlig.. Spesielt siden det ikke omfatter amerikanske selskap. Vil vel tro det er minst like interessant å ødelegge et American Airlines fly som Royal Jordanian... Om jeg hadde vært i denne terror-bransjen og lokalisert i et "feil" land kunne jeg vel alltids sjekket inn bagasjen og tatt flyet fra en annen flyplass.. Antar at det er ok å sjekke inn ettersom en eventuell bombe må monteres på flyet..
Amerikanske selskaper trafikkerer ingen av de berørte landene. Jeg har hatt litt innsyn i disse prosessene, og det er ikke idioter som utarbeider disse reglene. Imidlertid presses de fra mange sider, både politisk og forretningsmessig, så at det er innført et slikt forbud er egentlig oppsiktsvekkende og etter min mening bekymringsfullt. Jeg mistenker at mye av årsaken er at landene i mindre grad har de mest avanserte gjennomysningsmaskinene som man har i Europa og USA. Vi får se hvordan dette utvikler seg. Det er foreløpig ikke gått ut signaler om at dette skal utvides til EU-land, men det betyr ikke at det likevel ikke kan komme.
De er vel per definisjon ikke tuklet med, men man kan vel risikere at crewet reagerer. Jeg ville i tilfelle beholdt den dypt nede i baggen.
Dæven... i utgangspunktet kunne jeg ikke brydd meg mindre. Men, så kom jeg på... Min elskede Kindl! Hvis denne toskeskapen sprer seg til Europa... Vrææææl. Jaja, får gå tilbake til gode gamle paperbacks da...
Som de fleste vet, fulgte UK opp, men de ekskluderte UAE, Kuwait og Doha som har gode nok rutiner/ikke risikable land. Så at disse skal blokkeres av Amerikanske myndigheter er beyond bullshit og noen bør svare for hvorfor man har andre regler enn UK siden vi er unisone på andre ting. Den eneste logiske forklaringen er at Minute Maid Mussolini har blitt chummy med The Terrible Three, noe jeg finner utrolig merkelig, men ikke overraskende siden mannen er like stabil som Idi Amin Det som er ironien i det hele er at i Abu Dhabi er det US pre-screening gjort av CBP. Så vi stoler apparently ikke på våre egne folk http://www.abudhabiairport.ae/engli...d-passport-control/us-pre-clearance-facility/ For å konkludere, dette er beyond bullshit som ikke kommer til å gjøre verden mer sikker.
Kanskje vi får tilbake aviser på SAS? De har jo tatt bort dette siden det er så god tilgang på medbrakte skjermer på flyet...