New Zealand (South Island)

Tråd i 'Reisemål' startet av Henshaw, 23. okt 2014.

  1. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Driver å planlegger siste del av juleferien, har et par dager mere i forhold til resten av familien så tenkte jo selvølgelig å utnytte de best mulig. Vil i løpet av turen allerede ha sett North Island pluss diverse i Australia.

    Det jeg vurderer er å fly fra SYD til Christchurch eller Queenstown, for å så leie bil og kjøre til den byen jeg ikke flyr til. Vil ha fire hele dager å gjøre det på før jeg burde begynne å komme meg hjemover.
    Så, noen som har tips til reiserute, ting å se underveis og slikt? I utgangspunktet ikke masse ting som koster masse penger, man kan da late som man er student fra tid til annen. Hørt at Queenstown er adrenalin-mekka og at det er masse fantastisk natur der, så håper at andre har erfaringer de kan dele.

    Om noen finner billige flybilletter fra SYD til en av de byene den 3. januar så utelukker man ikke å kjøpe billetter. Funnet rundt 2k selv, en vei.
     
  2. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,145
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    @Henshaw,
    Dette høres egentlig fryktelig ut, men NZ er fremdeles mulig å forsere i camping bil. Da har du transport og hotell på jul. Det gikk fint på klasse B-førerkort for 3 år siden, og hvis man leier en 8 bunk-vogn, har du god plass til både Rimowa og familie. Vi overnattet på mange hyggelig campingplasser, og den som var i best egnet tilstand hentet "supplies" - dette er helt og holdent lagt opp til BYOW eller BYOB - fest til langt på natt med Kiwi-folket.
     
  3. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Mulig jeg ordla meg litt dårlig, men familie og slikt setter kursen til Norge den 3. januar, mens jeg ikke starter forelesninger før så trenger ikke plass til så mye annet enn meg og ryggsekken i en kjøredoning
     
  4. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg besoekte Christchurch og Queenstown og fant ut at det var saapass billig aa fly at jeg hoppet over aa kjoere.

    Det er ikke vanskelig aa finne billig overnatting i omraadet. Bodde paa Mercure i Queenstown som kosta under 100 daler natten. Bra standard, hyttefoelelse. Rommene med utsikt over innsjoeen anbefales.

    Queenstown var herlig, masse aa finne paa. Leide bil der og tok turen rundt i omraadet til Wanaka, noen fjorder soerpaa og selvsagt en masse bra vingaarder. Vakkert og trivelig. Lite biler paa veiene saa null problem med rattet paa feil side.

    Tar gjerne turen tilbake dit.
     
    Royal liker dette
  5. Henshaw

    Henshaw ID Traveller (ish)

    Innlegg:
    265
    Likes mottatt:
    171
    Bonuspoeng:
    43
    Takker for input. Forløpig reiserute jeg ser for meg, kjøre Christchurt-Queenstown, overnatting ved Lake Tekapo og Omarama, sistnevnte er verdensberømt seilflydestinasjon som jeg jo gjerne vil få til, så blir det to netter i Queenstown før jeg må begynne å komme meg hjemover.
    Angående overnatting så har vi nok litt forskjellig oppfatning av hva billig er (betalte vel rundt 60 kroner natta for liten sovesal i Peru), men greit at andre kan få nytte av tråden også :)
     
  6. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tar meg den frihet å "kuppe" denne 2 år gamle tråden. :)

    Jeg lander i Sydney tidlig på morgenen 5. februar og reiser hjem 6. mars. Jeg har noen bookede aktiviteter 6. og 10. februar (vurderte en tur til Vanuatu i mellomtiden, men var dårlig med direktefly, da på utreise 7. februar. Men jeg vil ikke ha det for travelt heller). Tanken er å bruke tiden i både Australia og New Zealand.

    Men jeg er veldig usikker på hvor mye tid jeg vil trenge. Tanken er vel å være først i Australia og så til New Zealand. Bil leier jeg. For Australia sin del så vil jeg gjerne litt ut i bushen. Først tenkte jeg å kjøre til Perth, men tenker at det blir kanskje unødvendig langt å kjøre. Og at det kanskje kan være like greit å kjøre litt nord for Adelaide? Noen med erfaringer?

    Men tilbake til New Zealand; hva tenker folket er grei tid å bruke? Sørøya virker som det mest interessante og jeg er veldig naturglad. Så ser ikke bort fra at teltet blir med i bagasjen. Men jeg kunne egentlig tenke meg å svippe kjapt innom Auckland også.

    Jeg skal være alene en hel måned, så jeg står ganske fritt til hva som helst (og er åpen for det meste). :)
     
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Sørøya er absolutt mest interessant. Kjør nedover på nordsiden og du får en utrolig spennende overgang fra subtropisk til norsk klima ettersom du kommer sørover og etterhvert krysser sørover i fjellene.
    Et tips: Det kan lønne seg å forhåndsbestille på fergene mellom nord og sør øya.
    Skal se om jeg kommer på noen av opplevelsene vi hadde.
    En ting som man har på nordøya og ikke i sør er jo de varme kilder.
    Vi minnes NZ som mye mer spennende enn Australia. Du bør absolutt få med deg en overnatting ute på Great Barrier Reef.
     
    kosvines liker dette
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Merk at når jeg sier "lønne" seg ang fergene, så handler det ikke bare om penger, men også å slippe å vente for lenge. Det er ganske friskt mellom de øyene og kanselleringer forekommer relativt ofte. Da blir de som har booket prioritert fremfor de som kommer tilfeldig når det er trangt om plassen.

    Småsteder som vi falt for, hva bl.a. Napier på nordøya og Nelson på sørøya. En tur ut til Akaroa utenfor ChristChurch anbefales også.

    Arthur's pass var en forfriskende opplevelse (vi kjørte Harley) på vei opp fra nordsiden var det veldig varmt, når vi kom ned på andre siden var det bikkjekaldt. Oppe i Arthur's pass holder en papegøyetype til, og de er veldig interessert i å tigge og å hakke på setene, så kjører du sykkel eller har åpen bil, pass på. De er forøvrig fredet, så det er ikke smart å gå løs på dem :).

    Vi skal tilbake :). Antagelig om et par år.

    Det var forøvrig litt morsomt, når vi plutselig kjørte inn i en "norsk" by på sørøya
    https://www.google.no/maps/place/No...3a2eba0!8m2!3d-40.0728829!4d176.2171841?hl=en

    Det viser seg at nordmenn i sin tid ble spesielt invitert til å emigrere dit for å rydde land som var fullt av skog.
     
    Last edited: 10. okt 2016
  9. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for litt tips. Er det noe "norsk" igjen i byen? Har vært litt i "norske" byer i USA, og det er alltid litt artig. Men godt tips angående ferjer. Hvor langt tid i forveien bør man booke (altså går det fint å booke dagen før)? Var borti noe lignende i Washington.

    Etter litt grubling så tenkte jeg å være rundt Sydney i starten (kanskje en tur til Tasmania) og så fly til Alice Springs og leie bil derfra og kjøre til f.eks Melbourne. Muligens det kan gjøre at jeg får med meg det jeg ønsker. Så kan jeg fly til New Zealand fra Melbourne?

    Men hvor mye tid ville du satt vi til NZ? Jeg tenkte et sted mellom 10-13 dager.
     
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Vi bestilte et halvt år i forveien :), men etter hva min venn der nede har sagt så er 1-2 uker det optimale. Har du vanskelig for å bestemme program, så går det sikkert fint å prøve dagen før. Du kan jo skjele litt til værmeldingen.

    Det var vel som med "norske" byer i USA, mer skandinavisk enn norsk. Masse flagg og nordiske navn, også var det strikkegreier opp og i mente.

    Tror Air NZ har flygninger på Melbourne, vi fløy til Brisbane.

    Vi vurderte Alice Springs og Ayer's Rock, men det var jævlig dyrt å fly dit.

    Med bil så skal du rekke over det meste på rundt 2 uker. Det kommer selvsagt an på hvor ofte og hvor lenge du stopper. Vi var 10 dager, og det ble litt lite med motorsykkel.
     
  11. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Høres bra ut. :) Finner flighter for $340 fra Sydney til Alice Springs ($100 billigere hvis jeg flyr en dag senere). Blir fort litt penger med leiebil pluss bensin også.
     
    Last edited: 10. okt 2016
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Pent. Da vi var der måtte vi ut med rundt 500 pr pers. Men det var jul og høysesong. Antar det var en tabbe :)
     
    kosvines liker dette
  13. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Var det ei slik som vart berømt for å "shagge" ein BBC-fotograf?

     
    Travellingalf liker dette
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    LOL

    Næææ, de vi så, så slik ut:

     
  15. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Ouch, mellom $1300-$1700 i enveisgebyr fra Alice Springs til Melbourne. Skal ikke være lett.
     
    RoadKing liker dette
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, og det er noen vanvittige avstander...
     
  17. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, det var ikke lite. Men nærmer meg litt idéer nå. Tenker kanskje å fly til Alice Springs og kjøre litt rundt i området ca. en uke. Så kan jeg enten fly videre (eventuelt ta tog til Adelaide) før jeg reiser til NZ.

    Folk sier det er store avstander i USA, men Australia er ekstremt. Men det gjør det egentlig mer fascinerende og spennende på et vis.

    I NZ virket det enkelt med enveisleie. Avis kunne ikke fikse noe online (måtte ringe siden det var mellom nordøya og sørøya) men hos andre gikk det greit.
     
    RoadKing liker dette
  18. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,905
    Likes mottatt:
    12,881
    Bonuspoeng:
    183
    Anbefaler gjerne et besøk i Alice. Med bil derfra når du Uluru på en dag, som etter min mening er et must når du først er down under. Vår sønn hadde meldt oss på en fellestur fra A til U, hvor vi var de eneste som representerte de "voksne". Veldig bra, god guiding og uvanlige roadkills. Uluru i soloppgang er et av de flotteste minnene fra Australia. Vi gikk rundt hele monolitten. Vi tok the Gahn inn fra Adeleide (kjedelig nattog) og fløy ut igjen (mye bedre).
     
    kosvines liker dette
  19. helged

    helged Sølvrev

    Innlegg:
    240
    Likes mottatt:
    174
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg brukte 8 uker på Sørøya alene, og det var fortsatt masse igjen å se. Min reise var for det meste basert på fjellturer og haiking. Dagene går fort når en skal gå i fjellet. Haiking var stor suksess på denne turen i julen 2010/2011.

    Anbefaler Routeburn Track. Fantastisk flott. Milford Track er også nice, men de "billige" DOC-hyttene blir booket minst 6 mnd i forveien. Tror du kan gå med guide på noen finere hytter, men det koster nok betraktelig mye mer.
     
  20. kosvines

    kosvines Senior Medlem

    Innlegg:
    719
    Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Hvor lang tid brukte dere i området?
     

Del denne siden