Jeg har idag 1 kredittkort som brukes i det daglige og på reise (sas mc premium). Har hatt det en god stund og er fornøyd. Har aldri hvert noen tekniske problemer tiknyttet kortet. Har hørt tidligere at noen anbefaler 2 kredittkort på reise (der det ene eksempelvis kan legges i safen på et hotell). I tilfeller man roter bort det ene. Men er dette noe vits? Alle har jo et ordinært debit bankkort i tilfellet, selv om du ikke nødvendigvis stiller like sikkert juridisk ved evt svindel. Hvor mange kort tar dere med dere på reise og hvorfor?
Vanskelig å komme med noe godt svar her. Det er vel litt opp til en selv: 1. Er man villig til å betale for å ha ekstra kredittkort (om man ikke får det gratis). 2. Blir man godkjent for å ha flere kort. 3. Har man kontroll på eget forbruk. 4. Man ønsker opptjening av poeng. 5. Hvor mye kreditt har man på det ene kortet i tilfelle man skal på en lang dyr ferie. Jeg har mange kort (Amex Platinum, SAS Amex Platinum, Eurocard Platinum, SAS Mastercard Premium, Diners, Trumf Visa, Circle K MC og Nordea MC. Bruker stort sett bare noen få av kortene til daglig. Det er vel stort sett Amex kortene som ikke kan brukes overalt, og da er det greit å ha et Mastercard i lommeboken. Da er det en fordel å 2. Har du muligheten, så vil jeg anbefale å ha fler enn 1 kort. Diners, Trumf, Circle K og Nordea kortene tror jeg ikke jeg har brukt på mange år. Note to myselves: På tide å rydde opp i kortene ;-)
Man kan finne noen som anbefaler det meste, selger man kredittkort har man stor egeninteresse i å anbefale folk å utvide lommeboken med et ekstra kort. Mange lever tilsynelatende gode liv kun med et debetkort. Som et minimum ville jeg hvertfall hatt to kort. Greit nok med debet, men utstedt av forskjellige banker og på forskjellige betalingsnettverk i tilfelle teknisk svikt. Så kan man evt. utvide for spesielle fordeler. Teller 4 kredittkort og 2 debetkort i min personlige lommebok, men så er jeg spesielt interessert.
Debitkortet mitt ligger alltid plassert på ein hemmeleg plass, bruker det nesten aldri. Her reiser eg stort sett med Amex der det fungerer og SAS MC. Har Norwegian kortet for uttak utenlands, og nokre andre kort til blant anna bensin, hotell etc. Men når eg er på tur, så har eg kort på to ulike plasser på kroppen, og liggande på hotell/hus.
Har 2. Amex og MC. Sistnevnte pga Premium dealen og at Amex ikke godtas overalt. Det er dessuten greit å ha to kort for det hender jeg reiser med en større gruppe og har utlegg reservasjoner som fort kan bli problemer. Dessuten er de gratis, eller var iallefall.
Reiser minimum med 2 kredittkort, på forskjellig utsteder og forskjellig nettverk (visa/mastercard). I praksis når jeg reiser nå bruker jeg: AMEX (hvis jeg ikke har nådd 100.000 kr omsetning) DNB PB MC (for de gangene amex ikke virker) Bank Norwegian VISA - for kontantuttak og som on-hand backup Backupkort som legges i safe eller låst koffert: Eurobonus MC Skandiabanken VISA debit (+ kontokreditt) DNB PB Visa debit I tillegg hadde jeg med meg et ekstrakort med lav kreditt (10.000) da vi var i sør-amerika som jeg tok med hvis vi skulle ut i tvilsomme områder, slik at hvis vi ble ranet kunne jeg ofre det kortet Behovet for å sikre seg i huet og ræva er egentlig overdrevet, da jeg som regel reiser med noen som har sine egne kort, og DNB er raske til å overføre nødkontanter ved behov (har måttet gjøre det en gang)
Har tre kredittkort hvor Amex og SAS MC er i lommeboka mi og Shell MC ligger hjemme og brukes kun brukes til betaling av regninger. Når jeg er på ferie tar jeg med meg et par reservekort I tilfelle jeg mister lommeboka mi. Reservekortene låses som oftest i safe på hotellrommet.
Har til nå hatt to kredittkort (med forholdsvis beskjeden kreditt-grense, 50' på hver), SAS AmEx platinum (for CT) og SAS MC premium (for fly premium). Holder alltid kredittsaldo lav ( for minimale rentepåslag, jeg betaler likevel mer enn nok for årsavgiftene). Så har jeg ett debetkort til lønnskonto (Sb) og ett debetkort til banken hvor jeg har et delvis nedbetalt flexilån.
Debitkort?? Hva er det? Etter siste bankbytte gadd jeg ikke lage meg nytt debitkort. Har AmEx Plat (SAS) til CT. MC Premium (SAS) til FlyPremium og mindre Vippsbeløp. Og Shell MC til generell regningsbetaling, Vipps hvis grensen på SAS MC er nådd og fuel hos Shell.
Forstår ikke spørsmålet The more the merrier, er vel kredittkortmottoet - gitt at man klarer å holde styr på hele sulamitten. Begynner å bli god kok på kredittkortbonanzaen. Har ikke amex plat enda, da mitt mål er å få mest mulig bonus men VED å bruke minst mulig. Har dog SAS MC Premium (men for å billigst rekvalifisere til gull - sparer ca 2k på det). Shell MC - til det daglige, payr og vipps. Trumf Visa - alle handler hos norgesgruppen. BN Visa - Kontantuttak i utlandet og flybilletter hos Norwegian. SAS MC Premium - flybilletter hos SAS og utenlandskort pga 20 poeng pr 100. Dng Hvitt Mc - bare for å få 6k EB-velkomstpoeng. Planen var å kjøre gjennom alle dnb-kort jeg kunne (kanskje sølv og saga i tillegg hvis jeg var heldig). Esso MC - familiebensinkort. SPV Visa debit - smerter nå å trekke det hos legen og andre tullinger som ikke tar kredittkort.
Alle unntatt Trumf visa og dnb (og heretter Esso MC, som jeg håpte skulle virke på Esso i tyskland) er med.
Bruker SAS Amex og Revolut til betaling utenlands, og har med Saga MC og Visa som ekstra sikkerhet. Resten av kortstokken er i skuffen hjemme. Revolut er mest fordi jeg liker å prøver ut nye ting; men med 0% forex og poengopptjening på innskudd så lønner det seg også. Liker også at det plinger i appen mikrosekunder etter at kortet er trukket.
Hoy Hoy, Litt heng her, men jeg har siden september ifjor hvor jeg begynte å samle poeng på Dnb MC(og lurke her) anskaffet meg Amex plat, shell MC(payr), norwegian(velkomstbonus og gratis uttak) og nå siste Nordea MC(gir tilgang til OSL lounge og 4 gratisbesøk på andre lounger med PP etter som jeg har skjønt) siden jeg er premium next kunde. -
Velkommen til forum. Da er det vel bare å lese seg opp på hvor de forskjellige kortene gir best uttelling. Lage seg et godt regnskapssystem så ingen kort krever noen utlegg av renter og gebyrer, og lese seg litt opp på payr tråden her inne feks. Også begynne jobbe målrettet mot CT opptjeningen da. Om du ikke er kommet i mål der enda. Ellers er vel tråden " hvordan maksimere inntjening" eller noe sånt , her inne en grei tråd å titte på
Hvilket dnb-kort er det snakk om? Når du har fått velkomstbonusen på 6 eller 12k poeng er det jo bare til å si opp denne eb-opptjeningen (som du betaler for). Jeg mener dette er penger ut vinduet om det ikke er PB. Shell gir 15 (som er samme som Dnb mc) og Amex gir 20, som er samme som Saga, men som du allerede betaler for. Ja, kan være greit om du bruker Dnb kortet til å fylle bensin og pga bensinrabatten, men fyller du på en Shell hvor du kan dobbeldippe, så kommer jo ikke dette i nærheten og du kan da trygt si opp dette imo.
Husk at selv om du har forhåndsbetalt et hotell så reserverer de fleste hoteller et depositum beløp ved innsjekk. Er du på lengre reiser og bor på mange ulike steder kan det ofte bli store beløp. Reiser selv mye og min erfaring er at det kan ta opptil 4 uker før reservert beløp på kort blir frigjort. Har selv med alltid to til fire kort. Velger alltid å gjøre opp forbruk med annet kort enn det som ble benyttet ved innsjekk. Betaler som oftest med Dnb saga master kortet som gir greit med poeng. I praksis bruker jeg alltid et fast kort til depositum. Veldig greit for å holde oversikt da jeg alltid vet at depositum kort skal gå i null når du velger å gjøre opp med annet kort. Ville aldri reist på lengre tur i utlandet uten to til tre kort. Har alltid også en god del dollar/euro oppbevart i safe uansett hvor jeg reiser. Selv i dagens moderne verden har kontanter reddet meg flere ganger. En skal ikke lenger enn til Tyskland for å oppdage at kort ikke er like mye utbredt som i Norge.
Jeg fikk Amex i april og prøver å jobbe meg opp til en CT, men der de ikke tar Amex må jeg jo ha alternativ? -altså Dnb MC(vanlig kort til 49,- i månden). Begge disse betaler jeg jo med shell kortet