Noen her som har beholdt amerikanske kredittkort i Norge?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av RoadAhead, 01. juli 2019.

1. RoadAhead

RoadAhead Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Det bærer snart tlbake til gamlelandet etter litt over et år i USA. På den tiden har jeg og kona anskaffet oss noen gode amerikanske Amex kort - Gold/Platinum x 2 i Centurion serien pluss Hilton Aspire (som gir Hilton diamant status) og Bonvoy Brilliant som er bra for Marriott. Jeg kunne ha tenkt meg å beholde de fleste av disse - det er lite som slår 60 fleksible Amex Reward Points per NOK 100 for flybilletter for Amex Plat for eksempel. Det har også en teoretisk verdi å fortsatt bygge opp amerikansk kreditthistorie.

Er det noen her som har beholdt amerikanske kort etter å ha flyttet tilbake til Norge, og hvordan har dere da gjort det med adresse o.l.? Bor man fortsatt hos "en venn" i USA?

2. aneidem

aneidem ae

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg har beholdt kreditt kort gjennom Chase. Byttet adresse til Norge og det gikk fint.

Wiolenze liker dette
  3. Guden

Guden EB Diamond

Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg opprettet konto hos myus.com og benytter den adressen jeg fikk der til bl.a. Bank of America. Flott med tanke på shopping i USA og få videresendt saker til Norge (samt få beholde Amazon Prime og Hulu)

TigerTravel liker dette
  4. skyblue

skyblue Medlem

Likes mottatt:
    11
    Bonuspoeng:
    8
    Hei! Hvordan greide du å skaffe deg amerikanske kredittkort uten kreditthistore i US? Befinner meg også i USA for tiden og skulle gjerne få skaffet slike kort

5. Kenneth82

Kenneth82 Medlem

Likes mottatt:
    208
    Bonuspoeng:
    43
    .....

Last edited: 29. okt 2019
  6. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,389
    Bonuspoeng:
    293
    Du får «kredittkort» hvor du betaler inn på forskudd. F.eks 50000. Når 6 måneder har gått, så er du inne. Da blir postkassen full av tilbud om kreditt.
    Snakk med banken din der borte. Hvis du ikke har en, så er det bare å hive seg rundt.

Guden liker dette
  7. pikarioh

pikarioh Nytt Medlem

Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    18
    Hvis du har Amex fra før, kan du bruke Global Transfer programmen som lar eksisterende kunder søke Amex-kort i et nytt land.

8. RoadAhead

RoadAhead Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Om du har bankforbindelse og adresse i USA så søk om et kredittkort via en kundebehandler der først. Jeg fikk vanlig kredittkort første uken, men også Amex etter 3 mnd. Merk at jeg nok hadde litt flaks, Alternativet er som nevnt over Global Transfer Programmet til Amex om du allerede har hatt norske Amex en tid.

9. RoadAhead

RoadAhead Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    @Guden : Stilte BoA noen spørsmål i forbindelse med skifte av til en slik "virtuell" adresse (gateadresse, men likevel)? Om man må til å påvise at det faktisk er den adressen man bor på så kan det jo bli krøll...

Du nevner at du beholdt Amazon Prime - kun for shopping da, eller får du til å benytte amerikansk Amazon Prime Video i Norge også?

10. BendikHa

BendikHa Globetrotter

Likes mottatt:
    142
    Bonuspoeng:
    43
    Da jeg åpnet konto hos Chase ba de kun om bekreftelse på adresse da jeg åpnet den. I etterkant har jeg skiftet adresse 2-3 ganger uten å være nødt til å bekrefte det på nytt.

Hva gjelder Amazon Prime får du alle fordelene selv om du bor i Norge, med unntak av 2 dagers levering.

11. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg åpnet kundeforhold hos Chase i 2013. (i new york).
    Siden jeg bor på hotell, så hadde jeg ikke noen adresse å bekrefte, men det gikk fint. De skrev inn min norske adresse, og siden da har jeg fått alle brev fra Chase til min adresse i Norge.
    Det er Chase sin avdeling i UK, som sender meg alle brev/nye kort, de kommer ikke fra USA.

12. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,415
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg har Prime Video men de har selvsagt regionsentre så du får bare tilgang til et redusert utvalg. For det meste er det Amazons egenproduserte innhold. Jeg bruker imidlertid å fylle mobilen med innhold mens jeg er i USA og så setter jeg den i Flight mode og ser dem uhindret. Mest praktisk når man er i luften selvsagt. Det må bemerkes at de også «går ut på dato» så hvis det er for lenge siden du lastet de ned så får du ikke tilgang hvis du ikke kobler deg opp igjen.

Amazon blokkerer også omtrent alt som kryper og går av VPN-tjenester men om du har bekjente i USA som lar deg sette opp en ruter med vpn hjemme hos dem så har du tilgang på hele biblioteket.

13. Guden

Guden EB Diamond

Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Vel, det første jeg gjorde var å inngå avtale med MyUS.com (Premium + mail). Jeg måtte fylle ut et skjema som het USPS Form 1583 som godtar at MyUS videresender vanlig post også (brev o.l.), fikk det stemplet ved et postkontor og scannet inn til MyUS. Så ordnet jeg meg et telefonnummer som jeg bruker når jeg er der borte. Deretter jeg tok turen innom BoA med mitt pass, SAS Amex og min nye postadresse i USA. Jeg fortalte at jeg ofte er i USA, ønsket en amerikansk konto og bankkort som jeg kunne benytte når jeg er der og til å handle med på nett. Jeg forklarte også problematikken med at enkelte bedrifter ikke shipper til Norge eller godtar norske kreditkort. Deretter forklarte at jeg hadde adresse i USA via MyUS som videresendte alle mine brev videre til Norge og har amerikansk tlf nummer. Det var da null problem og jeg fikk bankkort og kreditkort (som jeg måtte fylle på med noen hundre dollar først og etter 6 mnd ville jeg få innvilget kredit) Nå har jeg vel ca. $2000 i kredit på Mastercardet fra BoA og god kredittrating til tross for at jeg hverken bor der borte eller har social security number.

Så over til det du egentlig spurte om...hehe.. Siden jeg har amerikansk kreditkort, tlfnr og adresse, så kan jeg handle på alle amerikanske butikker og få sendt det til MyUS som shipper det videre til Norge. I tillegg kan jeg abonnere på Prime, Hulu, Directv og SiriusXM for å nevne noe. Slik jeg løser det med geoblocking, er at jeg kjøpte meg en Amazon Fire Tv box på Amazon, inngikk et abonnement hos Playmo.tv og la inn SmartDNS fra Playmo inn på Fire TV boksen min. Da tror boksen at den er i USA og jeg kan streame live TV, kjøpe, leie eller se filmer fra Prime, se live tv fra Directv, alle kamper fra premier league for $65 per år etc. o.l. Jeg har også satt opp en router hjemme med "amerikansk" nettverk som jeg også kan bruke på nettbrett og tlf. På den har jeg VPN via Torguard

RoadAhead, ina and Upsaker like this.
  14. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    34,389
    Bonuspoeng:
    293
    Men... Er det verdt det?

Malmo, Monkeycat and ina like this.
  15. Guden

Guden EB Diamond

Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Tja, det kommer an på øyet som ser. Jeg synes det er veldig greit med live-tv og godt utvalg å velge i når det gjelder radio og TV. SiriusXM har mange gode radiokanaler, Amazon Prime er gull (også shoppingtjenesten), Amerikansk Netflix med større katalog enn den norske og ikke minst alle premier league kampene til ca. 600,- per år. I tillegg kan man også handle hos butikker som ikke sender til Norge. Ved neste tur over, så tenkte jeg å ordne meg et travel reward credit card. Må jo dra med seg poeng der man kan

RoadKing liker dette
  16. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,207
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan betaler du inn på kortet?

joachimrs liker dette
  17. RoadAhead

RoadAhead Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Absolutt verdt det å ha amerikanske kredittkort om man kan - Amex Plat har 70 000 miles+ som startbonus, ubegrenset Priority Pass, Hilton/Mariott Gold og ca 60 miles/100NOK for flybilletter for eksempel. Amex US Rewards Points er som kjent veldig fleksible og kan overføres nesten hvor som helst.

...og så hiver amerikanske kortselskaper kredittgrenser etter deg. Har fått innvilget totalt rundt $80 000 etter et år her, og det rapporteres ikke inn til Gjeldsregisteret for å si det sånn :)

eventyrer, ina, Guden and 2 others like this.
  18. Guden

Guden EB Diamond

Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Bruker TransferWise (mobilapp). Og det beste er at jeg får EB-poeng ved overføring fra SAS Mastercard

joachimrs and ina like this.
  19. joachimrs

joachimrs Nytt Medlem

Likes mottatt:
    13
    Bonuspoeng:
    3
    Betaler du direkte inn på kredittkortet via TransferWise, eller via en bankkonto i USA? Kan du forklare kort hvordan du gjør det? Har laget en TransferWise-konto men ser ikke hvordan man skal gjøre det..

Noen som vet om dette også er mulig med Revolut?

Last edited: 30. juli 2019
  20. RoadAhead

RoadAhead Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    490
    Bonuspoeng:
    63
    Så lenge ikke Revolut har en lokal bankavtale i USA (noe de har lovet at "kommer snart" lenge) så må man betale inn på kredittkortet fra en vanlig amerikansk bank. Det fungerer imidlertid utmerket å overføre fra din norske til din amerikanske konto via Revolut - det koster ingenting, tar en dag, og har god valutakurs (med Premium/Metal). Det er dette jeg har gjort de siste 15 mnd. App'ene til Amex, Chase, BofA etc. i USA er gode så betaling går på en blink så lenge man har satt opp systemet.

Jeg kan ikke noe om Transferwise.

joachimrs liker dette

Del denne siden