Noen her som har beholdt amerikanske kredittkort i Norge?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av RoadAhead, 01. juli 2019.

  1. Guden

    Guden EB Diamond

    Innlegg:
    273
    Likes mottatt:
    522
    Bonuspoeng:
    93
    Hei,

    Med TransferWise, så betaler jeg inn på min "sparekonto" hos BoA. (Dette kontonummeret legger du inn hos TransferWise) Når penger er inne etter et par dager, så går jeg inn på appen til BoA og overfører fra "sparekonto" til Mastercard-konto. Enkelt og greit
     
    ina, joachimrs and Upsaker like this.
  2. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    Det er mulgi BoFa er annerledes enn andre banker. Chase nektet meg i alle fall et kredittkort uten SSN, til tross for at jeg bor her nede og studerer. Det var visst slik regelverket var.
     
  3. chudtwa

    chudtwa Nytt Medlem

    Innlegg:
    46
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    8
    Blir det ikke et relativt saftig valutapåslag på alt forbruk i Norge?
     
  4. KVTL

    KVTL Senior Medlem

    Innlegg:
    587
    Likes mottatt:
    625
    Bonuspoeng:
    93
    Nei, faktisk ikke. I motsetning til her på berget med ganske gode avgifterpå utenlandskjøp, er det mulig å få kort i USA som ikke har en slik avgift.

    Ta f.eks. American Express som har en vekslingsavgist på hele 2,5%, med et kort fra USA ville den vært 0.
     
    ina liker dette
  5. skyblue

    skyblue Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    9
    Bonuspoeng:
    8
     
  6. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Kjapt spørsmål til ekspertisen før man går i gang med et slikt prosjekt:
    Hvordan er det å bruke disse utenlandske kortene i Norge?
    For eksempel så sier Elkjøp "Vi tar dessverre ikke i mot kort utstedt av utenlandske banker."
    Jeg forstår at myndighetene er skeptiske hvis man kommer med et Visa-kort utstedt av Cayman Investor Bank og river ut en Porsche eller to, men er det slik at en beskjeden poengsamler egentlig ikke kan bruke amerikanske Amex-Plat-kort nede på Kiwi'en?
     
  7. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Hvor har du det ifra? Tenker du på elkjop.no eller POS terminal i butikken?
     
    kiev liker dette
  8. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg skal til USA i november, og har lekt med tanken på å opprette bankkonto i en eller annen bank som et første skritt på veien. Ligger en del Youtube videoer ute om at det i enkelte banker ikke er så vanskelig å opprette, selv uten fast adresse eller SSN. Noen som evt. har gjort dette, og i etterfølgelsen klart å få kredittkort uten å bo der fast?

    Angående AmEx Global Card transfer så må en vel ha SSN, så da er man i grunn like langt.. o_O
     
  9. kiev

    kiev Ex Spært

    Innlegg:
    1,195
    Likes mottatt:
    4,209
    Bonuspoeng:
    113
    Edvard liker dette
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Interessant, har selv brukt utenlandsk Visa/Mastercard kort i Oslo og aldri hørt om noen som blir nektet dette. Det ville jo være merkelig for utenlandske forretningsreisende, turister på shopping og alle på besøk fra utenfor Kongeriket Norge.

    I forhold til elkjop.no så tar de PayPal, så da har du en løsning der.
     
    kiev liker dette
  11. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,902
    Likes mottatt:
    5,672
    Bonuspoeng:
    183
    Vil tro dette kun gjelder for elkjop.no, da begrensningen nevnes sammen med BankID, CVC og lignende. Dette er et nokså vanlig tiltak for å hindre kortsvindel.

    Har selv så langt ikke hatt problemer med Curve (utstedt i UK) på fysiske utsalgssteder i Norge, men det er ganske mange norske nettbutikker som ikke godtar kortet.
     
    kiev liker dette
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,413
    Bonuspoeng:
    293
    Har vondt for å tro at elkjøp eller kiwi nekter f.eks en amerikansk turist å handle hos dem med sitt Amex...
    Har selv handlet i Norge med amerikansk kort den gang jeg bodde i California, null problem. Men det er riktignok noen år siden.
     
    kiev liker dette
  13. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Er det noe erfaring her på forumet med det å faktisk klare å skaffe seg amerikansk kredittkort UTEN fast opphold, SSN og null kreditthistorie?

    Har gjort litt research på området, og har tenkt å ha det som et langsiktig mål å forhåpentligvis oppnå dette. Skal til USA flere ganger fremover, først i november, og planen er da å åpne en chekings account i Bank of America. Ut i fra hva jeg har klart å lese meg til, så skal ikke det være helt uoverkommelig.. Har ordnet med amerikansk adresse, og tenkte å få meg et kontantkort av et eller annet slag for amerikansk telefonnummer før jeg tropper opp i banken. Har også utskrift av norsk ligning for 2018 på engelsk som dokumentasjon på inntekt. Pass og sertifikat som ID. I forlengelsen av dette var håpet å få BoA sitt «secured creditcard», og ha dette i min. 6 mnd for å generere kreditthistorie. Planen var å ha amerikansk Spotify/iTunes/Netflix/Hulu etc + shopping i USA for å ha litt spend på kortet.

    Noen som har tatt eller forsøkt denne veien før og har innspill eller tanker??
     
  14. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Få ett Norsk Amex. Deretter drar du inn en CT Billett her, også bruker du creditscore hos Amex for en global Tranfer, så er det i boks :cool:

     
  15. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Det var vel en grov overforenkling? For det første var ikke Norge nevnt på listen, i denne lille videosnutten, blant de landene som er inkludert i Global transfer og dessuten er det vel fortsatt den lille bagatellen med SSN
     
    vegardg liker dette
  16. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,343
    Bonuspoeng:
    183
    Det er ganske blodferske nyheter, er på vei til å bli oppdatert på siden dems :)
     
    Last edited: 21. okt 2019
  17. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    SSN er et vrient problem ja..
    Har imidlertid lest om de som har klart å få kredittkort gjennom med tålmodighet og godt kundeforhold i en amerikansk bank. Det jeg funderer på er hvilken bank å satse på fra start. BoA har eget "secured" kredittkort som jeg antar er mulig å få dersom man har litt penger å sette inn i banken som sikkerhet. Imidlertid har de ikke så mange kredittkort som jeg vurderer som veldig aktuelle dersom det skulle ordne seg på sikt. Chase derimot har mange svært aktuelle kredittkort, men ingen som er "secured" som en kan starte med. Hvorvidt det er mulig med et secured kort fra en annen leverandør som ikke nødvendigvis er en bank (for eksempel Discover It Secured) og linke dette opp mot Chase, er jeg ikke sikker på.. Det er jo lov å håpe at Discover It rapporterer inn kredittstatus over tid (6-12 mnd), og at det på sikt kan løsne for kort fra Chase...
     
  18. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Nå er vel ITIN eit alternativ til SSN.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Individual_Taxpayer_Identification_Number

    Ikkje nødvendigvis eit bra alternativ med tanke på ekstra papirarbeid når det kommer til IRS, men likevel eit alternativ.

    Ingen har sagt at det skal være enkelt å være bonusjeger.
     
    Last edited: 26. okt 2019
  19. BendikHa

    BendikHa Globetrotter

    Innlegg:
    437
    Likes mottatt:
    141
    Bonuspoeng:
    43
    ITIN får du ikke med mindre du har jobb i USA. Det er i alle fall min erfaring.
     
  20. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63

Del denne siden