Noen her som har beholdt amerikanske kredittkort i Norge?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av RoadAhead, 01. juli 2019.

  1. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Forsøkte nå i BoA, men de fant ikke min fysiske adresse i systemet når de søkte opp :/ Jeg måtte bytte fra MyUS.com til USA2me.com, da MyUS.com ikke støttet brev for nye kunder lengre.
    Noen som vet om andre mail forwarding agencys som jeg kan prøve meg på?
     
  2. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    iPostal1 er vel et alternativ, men har aldri brukt dem ordentlig og vet ikke helt hva de tilbyr og hvordan det fungerer. Verdt å sjekke ut iallefall. :)
     
    magnusha liker dette
  3. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Har også slitt med en del bl.a MyUS som nektet å ta imot kredittkort pga terms til slutt. Bruker nå physicaladdress.com som har fungert bra noen mnd. De scanner innhold om ønskelig, og sender også videre til Norge ved behov. Fikk med noen få dagers margin de til å scanne mitt nye Hilton Surpass Card etter det ble sendt til både MyUS og Jetcarrier først uten suksess.

    Fikk lagt det til i Apple Wallet via info i scan og hamstret gavekort slik at jeg kom over omsetningskrav for 130.000 Hilton points :)
     
    tobeornot999 and Upsaker like this.
  4. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Forsøkte med iPostal1 nå, de fikk opp i sine systemer at det var en commercial/agency adresse og da stoppet hele prosessen opp igjen :(
    Er det noen andre banker en BoA som det går an for utenlandske å opprette konto hos?

    Tror du physicaladdress.com vil funke? Endret du dette i banken uten problemer?
     
    Last edited: 14. juni 2022
  5. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Etter 4 forsøk gikk det endelig!! :D physicaladdress.com virket. Nå blir det AMEX Plat fra US :cool:
     
    Spielhaug and Upsaker like this.
  6. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Enda mer skjær i sjøen :confused: Søkte om via Amex Global Transfer, og jeg måtte ringe inn. De kunne se at PhysicalAddress.com var en mail agency og de ønsket en fysisk adresse igjen med proof of address (utility bill osv.) Hmm..

    Noen forslag til hvordan jeg kan unngå dette? o_O
     
  7. Elo

    Elo Snuteflyger

    Innlegg:
    524
    Likes mottatt:
    465
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har endret selv og søkt kort direkte hos AmEx uten problemer. Global Transfer er sikkert en større prosess enn å bare søke nytt kort på vanlig måte. Bruker Orlando/Edgewater Dr hos physicaladdress og har fått flere AmEx kort sendt der uten problemer.

    Har du ITIN-nummer? Dersom ikke, ville jeg anbefalt deg å skadde dette. Da kan du opparbeide deg credit history og etter hvert begynner de å hive kort etter deg :)

    EDIT: Et tips er å også ha amerikansk telefonnummer gjennom Skype. Det kan også motta meldinger for innlogging i bank etc.
     
    Upsaker liker dette
  8. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg valgte California, og ser at den er listet opp som CRMA hos USPS. Mens Orlando er ikke listet som det. Får prøve å bytte og søke på nytt

    Har Skype nummer allerede :)

    Hva er fordelene/ulempene ved å ha ITIN nummer? Vanskelig å få?
     
  9. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Har hatt MyUS i en årrekke, og aldri hatt noen problemer. Gjorde en Global Transfer i sin tid, brukte statement fra BoA som dokumentasjon på physical adress. Alle mine US kredittkort er sendt dit, sammen med en haug med AU-kort (ekstrakort). Ikke hørt noe fra Amex om denne adressen. Har også skaffet meg ITIN nummer, og bruker CloudSIM for US telefonnummer.
     
  10. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    MyUS har sluttet med brevpost for nye kunder, så det fungerer ikke nå. Virker som om amerikanske banker har blitt strengere. Jeg skal prøve med en annen adresse som ikke er merket som en Commercial Mail Receiving Agency (CMRA) til Amex igjen. Må bare få en statement fra BoA først med riktig adresse slik at jeg kan bruke det som proof. Gir en update når jeg har noe :)
     
    Xaantiam and Shyneno like this.
  11. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Fikk godkjent Capital One Venture Rewards med bruk av ITIN. Funket ikke med MyUS som adresse riktignok, signet opp med iPostal1 som gikk igjennom. På vei i posten. :D Har forøvrig US mobil gjennom Mint nå. Koster $25/mnd riktignok, men er et must for verifikasjoner etc. Man kan få det med e-SIM til støttede mobiler, så det er ganske enkelt å bestille og aktivere. Alternativt så funker det som regel med CloudSIM, men har hatt noe problemer med bekreftelse av nummer med dem. Er en del rimeligere da.
     
    magnusha and Spielhaug like this.
  12. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Som nevnt er ITIN et must dersom du ønsker å søke på andre kredittkort enn Amex. Amex rapporterer til kredittbyråene uavhengig om du har registrert ITIN eller annet identifikasjonsnummer som feks. pass. Så du begynner å skape deg kreditthistorie med en gang. Men du får ikke søkt andre kredittkort (Chase, Citi, Capital One ++) med mindre du har ITIN. Det koster noen tusenlapper dersom du får noen til å gjøre det for deg, men er mulig å få til selv dersom du gjør grundig research og setter deg inn i prosessen.
     
    magnusha liker dette
  13. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Skjønner. Da blir det neste på lista så fort Amex godkjenner søknaden. Men må man sende inn noe årlig "selvangivelse" med ITIN?
     
    RuneJonny liker dette
  14. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Så vidt jeg har forstått trenger man ikke å gjøre dette med mindre man har noe å faktisk skatte for.
     
    magnusha and RuneJonny like this.
  15. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Da fikk jeg endelig amerikansk AMEX. Gud å lang prosess dette har vært. Jeg har ringt AMEX flere ganger og lurt på hva statusen var, de sa at de hadde mye workload og at det skulle ta 7-10 arbeidsdager hver gang. I bank statementen fra BoA var ikke leilighetsnummret mitt listet opp, og til slutt sa en supervisor at dette var problemet. Hun fjernet nummeret i søknaden og det ble innvilget på sekundet :D

    Akkurat aktivert kortet nå, så blir spennende å se hvordan dette går fremover. Et spørsmål, er det noen pin-kode på kortet (AMEX Plat)? Jeg finner det ikke i nettbanken :oops:

    Neste steg blir ITIN. Tar gjerne en oppskrift hvis noen har noen tips og triks ;)
     
    Xaantiam liker dette
  16. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Gratulerer! Jeg lover at det er vel verdt jobben! Anbefaler Gold/Green så snart som mulig. Der borte så kaster de praktisk talt poeng etter deg. Er vel 75K på Gold og 45K på Green. I tillegg er det vanlig med 10/20K poeng for ekstrakort medlemmer, 45K retention offer (Plat), upgrade bonus, spend bonus m.m. Hilton Aspire er også verdt å ha. Med flight credit/resort credit samt gratisnatt betaler kortet seg praktisk talt selv.

    Anbefaler ITIN så fort som mulig. Sørg for at du får registrert FICO score i appen månedlig. Etterhvert som denne begynner å krype opp mot 750 og du har fått ITIN, så er veien kort til andre kort (pun intended). Jeg fikk godkjent Chase Sapphire Preferred i dag faktisk. Mitt neste mål er ITIN for fruen og så egne Amex kort til henne. Lenge leve Galskapen! :cool:
     
    Are and magnusha like this.
  17. magnusha

    magnusha YouTuber @awardviking

    Innlegg:
    276
    Likes mottatt:
    393
    Bonuspoeng:
    63
    Takk :D Jeg tok global transfer til Amex plat nå.

    Får lese meg litt opp på ITIN og gi det et forsøk. :cool:
     
  18. nicholas

    nicholas Nytt Medlem

    Innlegg:
    28
    Likes mottatt:
    55
    Bonuspoeng:
    13
    Kan være en smule offtopic da dette ikke gjelder for USA, men tenkte uansett at det kunne være nyttig for andre å vite hva gjelder kredittkort for UK.

    Jeg søkte en stund tilbake på Marriott Bonvoy American Express UK kortet. Bor i Norge, har aldri bodd i UK, men har familie der borte og har britisk (og forøvrig også norsk) pass.

    Tenkte dette var en longshot å få approved, da de krevde både kopi av passet og kopi av bankutskrift eller kopi av strømregning. Sistnevnte har jo ikke jeg, men ca en måned etter selve søknaden fikk jeg en e-post som bekreftet godkjent søknad.

    Kan virke som at de er litt mer fleksible i den britiske Amex avdelingen
     
    jonss and Upsaker like this.
  19. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,151
    Likes mottatt:
    7,891
    Bonuspoeng:
    183
    Hva er dette med at de krever kopi av strømregning i både uk og usa? Må man ordne seg en hybel og så er kortene i boks?
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Det er uland vi snakker om her, strømregning er det beste "proof of recidency" de kan komme opp med.
     
    Are, jonss and holmen like this.

Del denne siden