Noen her som har beholdt amerikanske kredittkort i Norge?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av RoadAhead, 01. juli 2019.

  1. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Tips til de som har Chase Sapphire Preferred kredittkort: dersom du legger kortet til i Coopay og betaler med appen i Coop sine butikker, trigger dette online grocery kategorien og du får 3X poeng på kjøpet istedenfor 1X poeng. :D
     
    magnusha, Are and Upsaker like this.
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,759
    Likes mottatt:
    21,957
    Bonuspoeng:
    293
    Men det trigger vel en ikke så gunstig valutaveksling? Hvor mye påslag er det den veien?
     
  3. Chrisljo

    Chrisljo Veteran

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    1,853
    Bonuspoeng:
    113
    Kan man bruke Curve for valutaveksling kanskje?
     
  4. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Det er ingen Foreign Transaction Fee på Sapphire Preferred, så betaler ingen gebyr til Chase for å bruke kortet i Norge. Vekslingskursen du får blir satt av Visa.
     
    Upsaker liker dette
  5. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Det funker å legge kortet til i Curve og sette USD som valuta. Hva differansen er mellom Curve sin veksling og den kursen en får av Visa vet jeg ikke. Men det er strategien dersom en har andre Chase kort som har Foreign Transaction Fee, eksempelvis Freedom kortene eller enkelte av business kortene. For å si det sånn, jeg er ganske fornøyd med at jeg signet opp med Curve helt i starten og nå har et Leagcy kort som jeg ikke betaler for. :D
     
  6. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,367
    Likes mottatt:
    1,286
    Bonuspoeng:
    113
    Husk at vekslingskursen som leveres av Visa og Mastercard ikke er midtkursen.
    Påslaget er typisk 0,5-1% over sentralbanken.
    I tillegg må du vel betale kredittkortregningen fra norsk konto med de gebyrer det medfører?
    Med det er mulig at "3x poeng" er såpass verdifullt at det likevel lønner seg?
     
  7. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Det blir en individuell vurdering hver enkelt i så fall må gjøre. Absolutt minimumsverdi er 1.25 cent per point (CPP), jeg pleier å regne med 1.7 CPP. Avhengig av hva man bruker poengene på blir ofte verdien mer enn det også. Så 1000 kr på Coop (ca $100 med dagens horrible kurs) blir da 300 UR poeng med en verdi på $5.1 (300x1.7=510 cent). Bruker Revolut til å veksle NOK til USD og til å sende til amerikansk bankkonto. Er et lite gebyr for dette også, men er nok over gjennomsnittet interessert i valutakursen, så pleier som regel å gå litt i pluss i forhold til overføringen.
     
    freddyen liker dette
  8. Xaantiam

    Xaantiam EB n00b

    Innlegg:
    462
    Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Som oppfølgning til tidligere post med at en får 3X poeng med bruk av Coopay på dagligvarer og Chase Sapphire Preferred, så funker det også med div gavekort de selger på Coop (Netflix, iTunes +++). Kjøpte et Paysafecard og fikk 3X på dette, fylte så videre opp Steam kontoen. Paysafecard kan visstnok også brukes på div. bettingsider, for de som driver med det. Kanskje mer interessant er muligheten for å kjøpe Coop gavekort, som igjen kan brukes på Obs! Bygg. Da har man effektivt 3X poeng også på byggevarer.
     
    Last edited: 24. okt 2022
  9. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,162
    Likes mottatt:
    7,922
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jo unektelig litt fristende å forsøke seg på et slikt kort, men for å unngå å ha 5 dager (++) med gåing mellom ulike bankkontorer når man først er på tur, ville det vært enklere dersom man har en venn eller familie med fast adresse?
     
  10. RoadAhead

    RoadAhead Aktivt Medlem

    Innlegg:
    288
    Likes mottatt:
    481
    Bonuspoeng:
    63
    Jepp, jeg bruker venner i USA til slikt. Det kommer aldri noe viktig/interessant i posten uansett, med mindre kortene skal fornyes. Det meste av kontoutskrifter og annen info kan gjøres "online only". Nå skal det sies at jeg ikke har brukt mine amerikanske kort noe særlig siden 2019 så er neppe veldig god butikk slik årsavgiftene er.
     
    Shyneno liker dette
  11. jonss

    jonss Metaprokrastinator

    Innlegg:
    322
    Likes mottatt:
    1,060
    Bonuspoeng:
    93

Del denne siden