Jeg skal til Chicago i mai, en helgetur torsdag-mandag med kun håndbagasje. Jeg har gjort slikt før, og har da bare brukt Momondo, denne turen koster for eksempel kr4221 i økonomi med United (OSL-BRU-ORD og samme vei tilbake; ikke det absolutt billigste fordi jeg starter returen etter kl12 på søndag). Jeg er nybegynner, så jeg begynner med de enkle spørsmålene: Hvordan maksimere antall EuroBonus-poeng på en slik tur? Jeg har EBS i dag. Hvis man skal bestille noe slikt med flere segmenter (for eksempel innom CPH på veien), hvordan gjør man det? Jeg har kommet så langt at jeg har fått meg brukerprofil hos BergHansen og har sett litt på Matrix Airfare Search, uten å bli så mye klokere av det.
Jeg driver litt med dette (ihht å rekvalifisere for gull), og det kommer veldig an på hva du er ute etter. Er du ute etter mest mulig poeng for lavest mulig pris, eller bare mest mulig poeng f eks? Såfremt du ikke bor i en av de store byene, så kan du regne med en liten mellomlanding, som kan utgjøre en forskjell på inntil 700 poeng (maks). Som regel 100 eller 250 i go. Jeg pleide å bestille MR-turer i go til ca 2700-3000 kr til USA. Jeg reiste i mai 2018 til chicago, betalte 2788 og fikk ca 10 000 poeng utav det. Den gamle opptjeningen så slik ut, og gjelder ikke lenger for go - plus og business er fortsatt lik: Det mest økonomiske du gjør vanligvis, er nå å bestille billetten på SAS F&F-tilbud. Så bestiller du 1 vei i plus og 1 vei i go (Standard supertilbudspris på en tur i plus er 6k til HKG og Vestkysten av USA ). Så plusgrader man go-billetten til plus og får mer poeng utav det. Da jeg så på dette til LAX under forrige kampanje kostet det 3000 kr for pluss ene veien og 4,5k andre veien elns. Da kostet den til 4500 1800 kr i go. Så noen ganger kan du da få samme antall poeng (grunnpoeng) ved å ofre litt ekstrapoeng. Det er så klart krise om du ikke får ene veien og det bikker deg over eller under, menmen. Det har ikke så veldig mye for seg å drive å legge til masse segmenter på turer til chicago, fører bare til masse styr. Skal du ha mest mulig poeng og penger ikke betyr noe, booker du så klart business-billett.