Mange fjompete kommentarer her. Skjenking er mannskapet på flyet sitt ansvar, noe de bør ta alvorlig så man unngår ubehagelig fulle folk om bord. Jeg er mot skjenkestopp, men for et forbud mot å drikke medbrakt sprit. Et mannskap som følger med på hvor mye de skjenker er jeg også for.
Verste tilfellet jeg har sett var ikke på charter, men min vanlige buss over dammen for et år siden, UA 39. Mye styr helt bak i bussen, kaptein måtte titte også bakerste rad. Ved ankomst EWR kom flere Newark politimenn som bestemt sa over høyttaler : keep hour seat !! Tre gikk bak og tauet ut et par ... Fikk vite de hadde tatt en Taxfree vodka , spydd ned seter og en dass bak... Hva skjedde med dem aner jeg ikke. Men dette har vel litt med "charter" og medbrakt å gjøre.. CO tilbake tok en person for å røyke på dassen fra Europa. Gikk ned i Bangor, pælma vedkommende i jail bøtelagt . Så fortsatte de til EWR.
Jeg vet det nok akkurat like godt, tenker jeg. Gitt at premisset er at jeg faktisk er meg, og ikke deg. Og at tafse-kortet ikke spilles. Ergo så må jo premisset være at vi snakker om den subjektive opplevelsen av det å reise, uten å tilføre ekstra hensikter for den litt beduggede oljearbeideren, som etter fire uker med 12/12 eller hva de når går på, har tatt seg et par øl for mye på flyet, for å feire at han nå skal hjem til familien. Og altså sovner med hodet på Idas eller Brunellos skulder. Eller sjømannen som reiser Long Haul en gang i måneden, på turistklasse, og gjør det fordi han må, ikke fordi han har lyst. Og kanskje bruker tre dager av sin avspasering fordi arbeidsgiveren er gjerrig og skal ha billigst mulige billetter. Jeg unner disse folkene drinkene sine. Og det er gjerne folk som tåler det bra, også. I den grad det er et problem, så tror jeg kansje at det er jevnt fordelt utover samfunnsmatrisen, og at det skyldes det faktum at flyreiser ofte er forbundet med hygge og alkohol, for de som ikke reiser så mye, og at enkelte ikke tåler alkohol så bra. Når man ser fokuset på alkohol på en flyplass - det er jo reklame for det, overalt hvor det er mulighet til det, og selv i strenge, gamle Norge flyter jo Hanemann eller hva han nå heter, snart inn i hver krok på terminalen. Er det rart noen går over stag? Flyplass-eierne ber jo om det. Uansett; jeg har opplevd problemet med drikking og fulle folk større, både på buss og tog. For ikke å si hvordan det var, en lørdagskveld på syttitallet, i en Ford Cortina med bilen full av venner og flasker med Fuhr Fino og Bacardi... Det var det ikke så rent lite sexpress, heller, når jeg tenker meg om.