Norge rundt - noen tanker underveis

Tråd i 'Reisebrev' startet av vthise, 11. aug 2015.

  1. vthise

    vthise EBD

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Norge-rundt ble kjøpt inn da jeg fikk 14 dager fri fra min gamle arbeidsgiver, før jeg begynner i ny jobb 17/8.
    Her er noen tanker fra de 9 første dagene:

    Dag 1 (3/8) – Stavanger – Bergen – Sandefjord – Bodø – Sandefjord – Stavanger

    Stavanger - Bergen
    Opp relativt tidlig (05:07) for å rekke dusj, frokost og å pakke de siste tingene før kursen settes mot Sola. Fornøyd husker jeg å ta med tom vannflaske, og nøttepakken fra gårsdagens tur i Ryfylke.

    Får enkelt parkering på P8 på Sola, og er heldig. Kan velge mellom fire sykler slik at turen til terminalen går som en drøm. Eurobonus er i det snille hjørnet og gir sine sølv-kort kunder fast-track på Sola, så ingen kø i sikkerhetskontrollen, på tross av charterflighter.

    Husker å fylle vannflaska, og gjør klart Kindle og Bose QC20 før ombordstigning. Er førstemann om bord, og sklir ned i 17D. Morgenflyet til Bergen er fullt, og i setet på siden av meg dumper det ned en mor med en liten unge. Forbausende nok blir det ikke så mye bråk, og det lille som er overdøves lett med headsett og Spotify. Finner ikke vannflaska og resonerer meg fram til at den ligger på setet der jeg satt på Sola

    Det er overskyet i Sør-Norge i dag, men take-off er nydelig, med sikt utover Ryfylke før skylaget gjør at Kindlen overtar som reisefølge. Turen er jo kort, så vi er snart på vei ned, og rekker å se øyene sør for Flesland før landing. Landing fra nord, og siden kona har vært bekymret for om jeg rekker flyet til Sandefjord (40 min connection), er jeg så raskt av som mulig. Trengte egentlig ikke å bekymre meg, flyet jeg kom med skal brukes fra Bergen til Sandefjord.


    Bergen - Sandefjord
    Setter meg ned ved gaten og sjekker inn morgendagens morgenfly (Stavanger-Bergen-Kristiansand-Trondheim). Når det er gjort er det fortsatt ikke liv i gaten, så det blir tid til en liten tur på toalettet før boarding. Nytt crew, og nå sete 18A. Det blir opplyst om at det på denne flighten er frokost. Legger derfor ned bordet på setet ved siden av meg, og klarer faktisk å sovne før servering. Våkner til to skiver med ost og skinke, og rekker å haje til meg en kopp med te.

    På vei inn til Torp/Sandefjord rekker jeg å se litt på landskapet, og det er flere plasser hvor enn tenker at her hadde det vært fint å besøke. Sangen fra 1998 (Norge er et vakkert land, fjell og fjorder, sjø og vann, men våre vintre kan bli lange) stemmer.

    Sandefjord - Bodø
    På Torp er det skille mellom ankomst og avgang, så det blir nok en tur i sikkerhetskontrollen. Stor er overraskelsen når de spør om jeg har en vannflaske i baggen min, det var altså der den tok veien. Må jo bekrefte at det stemmer, og de er hyggelige nok og tømmer ut vannet. Dessverre er det ikke vannautomat på Torp, og vaskene på toalettet er ikke laget med tanke på fylling av flasker. Det blir derfor en kopp te i cafeen, før jeg logger på internett og oppdaterer meg på hva som skjer i verden. Det er enklere sagt enn gjort, det trådløse nettet på Torp er så tregt at det tar 2-3 timer å laste ned dagens utgave av Aftenbladet. Unødvendig å si, det ble sendt en e-post til flyplassadministrasjonen om at det her er mulig å forbedre seg. Egentlig ganske merkelig at Torp har så dårlig nett, resten av bygningen er i ganske god stand, og virker både moderne og effektiv.

    Flyet som tok meg fra Stavanger og Bergen gjør seg klar til for en tur til kongens by, mens jeg gjør meg klar for å fly Sandefjord – Bodø t/r. Har dessverre valgt sete 15A (rett under vingen og motoren), men dette er dag 1, og jeg lærer så lenge jeg lever.

    Turen til Bodø forløper uten særlig dramatikk, men det er fullt så jeg får ikke tak i matpakken min. Det blir derfor kjøpt inn en energibar, og en flaske vann, slik at dagen ikke skal bli altfor vond. Når det er 40 min igjen av turen treffer vi plutselig litt turbulens, eller det er hva kapteinen kaller det. Personlig klarer jeg ikke å holde Kindlen slik at bokstavene er lesbare. Heldigvis er det bare 5-10 min før det hele er over. En liten bonus på turen er at det ved avgang blir opplyst om at kapteinen har sin siste rundtur Torp-Bodø før han går av som pensjonist, og jeg skal jo være med på turen ned også…


    Bodø – Sandefjord
    Flyplassen i Bodø er fullspekket med jagerfly, og to av dem skal ta av før oss. Når de hiver i gang motorene så rister det i flyet vårt. Det er noe eget med jagerfly, selv om det de brukes til er håpløst. Jeg rakk et knekkebrød i Bodø, og på turen ned blir det tid til to til. Widerøe serverer te, og siden det er skydekke over Sør-Norge blir det lesing på veien nedover. Rekker også litt søvn, og slapper faktisk mer av på Widerøe enn cafe i Stavanger. Opprinnelig skulle jeg sitte på sete 3D, men når 2C var ledig (har enorm beinplass) så spretter jeg gladelig fram.

    Litt turbulens er det på vei ned, men nå er vi forberedt, og den er mildere enn for en drøy time siden. Ved ankomst Torp venter brannvesenet på oss, og gir kapteinen en tradisjonell hilsen ved å sprøyte vann over flyet ved inntaxing. Ved gaten venter en rekke kollegaer, og samtlige passasjerer tar kapteinen i hånden og ønsker han lykke til videre (det ble faktisk klappet ved ankomst).

    Sola skinner på Torp, og planen om å nyte transit ute blir torpodert når jeg heldigvis oppdager at innsjekkingen på et charterfly akkurat har startet. Køen i sikkerhetskontrollen øker, så det er bare å hive seg rundt og komme seg gjennom. Denne gangen er vannflasken tom, men jeg er ”heldig” og får gleden av å bli klådd på av tyttebærpoliti. De gjør bare jobben sin, men helt ærlig – hvor mange terrorister lar seg stoppe av dette?


    Sandefjord – Stavanger
    Avreise Sandefjord går som en drøm, og utsikten over skjærgården i Vestfold og Telemark er nydelig. Dessverre kommer skyene igjen, og neste gang det er mulig å se noe særlig så er det Forsand som skinner i sola. Kapteinen melder om 20 grader og dag

    1 går mot slutten. Fem flighter fra kl 06:40 til 16:40 er mer enn nok. Om målet om gullkort nåes de neste 14 dagene er jeg ikke sikker på, det er vel sykt å sitte på fly hele dagen. Det er likevel noe som er gøy med det hele, og på Widerøe er teen gratis, setene ganske så gode, og mannskapet hyggelig.
     
    Adrian E, Thberget, Fnate and 2 others like this.
  2. vthise

    vthise EBD

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Dag 2 – Stavanger – Bergen – Kristiansand – Trondheim – Sandefjord – Trondheim

    Stavanger – Bergen
    Det er overnattingstur, så bagasjen er noe tyngre i dag. Dette gjør at jeg må gå inn fra parkeringen, da flyplassen sine sykler ikke har bagasjebrett. Litt merkelig at transportmiddel på flyplass ikke har plass til en liten koffert, men det er 17 grader ute, og morgenluften gjør meg godt.

    På alle boardingkortene mine fra Widerøe står det at boarding starter 30 min før avreise, men enn kan trygt si at det ikke stemmer. I dag startet boarding til 06:40 flighten kl 06:25. I sete 15D hadde jeg planlagt å se Stavanger sentrum og Ryfylke. Det var heldigvis ikke så mye folk, så når det dumpet ned en fyr i setet på siden av meg, men det var ledig lengre framme hoppet jeg to rader. Vi tok av mot syd, min plan var lagt opp i forhold til avreise nord, så det ble i stedet for Vigdel og Hellestø som ble observert. Rakk litt av Stavanger sentrum før skyene tok oss.

    Flighten til Bergen er kort, og da det var enda mer skyer i Bergensområdet, var vi nesten ved Sotra-bruen før jeg igjen kunne observere landskapet. Jeg må innrømme at noen av bygningene (hus) som ligger i innflygningen må ha svært mye flystøy; vi flyr så lavt at du kan se hvilken type bil som står foran huset.


    Bergen – Kristiansand
    Det er svært kort tid i Bergen, men når flyet er litt sent inn rekker enn faktisk å labbe en runde på flyplassen før boarding. I Bergen ser jeg min første identifiserte ”mileage-run” fyr. En eldre mann sitter med utskrift av Widerøe sin oversikt over ruter som gir EuroBonus-poeng, og Norge-rundt siden til Widerøe på Macen. Han sprang ut av flyet, mulig han skulle nå ruten jeg beskriver under?

    Dagens andre flight blir den første i en Dash 8-300, fram til når har det vært 400. Dessverre har bakkemannskapet vært sloppy, så det blir ingen frokost om bord. Mannskapet er hyggelig og gir meg en flapjack i stedet, og det smaker vel egentlig bedre enn brødskivene. Sammen med en kopp te, og litt medbrakt vann er livet ganske bra.

    På oppstigningen er det litt lettere skydekke, og jeg rekker en titt over Bjørnefjorden mot Fitjar og Stord før skyene omslutter oss. Det er underlig å fly gjennom skyene, og så igjen få se sola. Noe av det som er gøy med å fly slik er at du nesten er garantert å få se sola i løpet av en dag. Jeg rekker også å gjøre ferdig boken som ble kjøpt inn til Kindlen dagen i forveien. Boken var ferdig når det fortsatt var 45% igjen av sidene; resten var referanser og bilder. Litt skuffende, da boken var spennende nok. Må huske å få kjøpt ny bok, slik at det blir ting å fordrive tiden med.

    Vel framme i Kristiansand vurderer jeg å smette inn gaten for å slippe sikkerhetskontrollen, men jeg har det ikke travelt og følger normal rute. Jeg oppdager likevel at det er mulig å fly Stavanger-Bergen-Kristiansand-Stavanger og være i Stavanger til kl 09:35,.Du kan også koble på Florø-Kristiansund-Stavanger og være tilbake 14:30, altså 6 legs før arbeidsdagen er over.


    Kristiansand – Trondheim
    Flyet til Trondheim skal også til Tromsø, mulig jeg skal sjekke ut om jeg kan fly til Tromsø, og så til Trondheim igjen, for å slippe turen til Torp og det svært trege nettet de tilbyr der? Etter litt problemer med det trådløse nettet på Kjevik, blir det delt internett på mobilen som forteller meg at det ikke gir mer legs, men at jeg vil bruke mer tid. Altså ikke noe stort poeng.


    I Kristiansand er det bord med stikkontakt, så jeg får ladet iPhone, og mens jeg sitter og surfer og skriver så får jeg også hilst på en liten unge som stabber rundt. Han er vel egentlig mer interessert i vannflaska mi, enn meg, men litt menneskelig kontakt er jo fint likevel :D


    Det sprutregner når vi går til flyet i Kristiansand, og i setet på siden av meg sitter en mor med ungen fra forrige avsnitt. Flyturen går overraskende bra, til tross for krabaten i nabosetet. Han er faktisk fornøyd helt til flyet har landet. Det er skyer nesten hele veien opp, men mot slutten av flighten forsvinner skylaget og vi får en fin innflygning til Værnes. På Værnes er det godt over 20 grader og sol, det er herlig å gå fra flyet til terminalen.


    Trondheim – Sandefjord
    I Trondheim har SAS åpnet Cafelounge, og som sølvmedlem i EuroBonus har du tilgang i sommermånedene. I loungen servers det boller, te, kjeks, kaffe, juice og frukt. Jeg skeier ut med en skillingsbolle, en kjeks og litt te. Igjen sliter Macen med trådløst nett, men det fungerer via iPhonen. Dessverre husker jeg ikke å bestille ny bok via Amazon, så det blir ingen lesing på noen timer enda.

    Jeg titter på reiseruten min, egentlig med mål om å finne flere turer via Trondheim og Tromsø, siden disse flyplassene har lounge = gratis mat. Jeg ser fort at dersom jeg skal ha ”gratis” mat, så blir det flere overnattinger på hotell, og dropper det. Gjennomgangen gjør likevel at jeg ser rom for en t/r Bergen – Torp i morgen, slik at også morgendagen gir 5 legs, i stedet for de usle tre som det var lagt opp til.

    Trondheim har begynt med automatiske gater, og jeg glemmer å få en ”lever ved flyet” tag, så kofferten blir med om bord. Den går akkurat i hattehyllen, noe som er bra da flyet nesten er fullt. I setet foran meg sitter det to unger som er på sitt første fly, noensinne. Gleden ved takeoff var enorm, men når hoppingen i settet tok av etter at det var lov å bevege på seg ba personalet om at de tok det litt mer med ro. Det burde være en limit på en unge per voksen, slik at det er noe mer kontroll med trollene. I dette tilfellet er mor på tur med tre, og kontrollen er komsi komsa.

    Skydekket har ikke endret seg, og på grunn av trollene i setet foran er ikke søvn mulig. Det blir derfor en runde med sjakk på Macen, og utrolig nok vinner jeg (etter bare å ha angret to trekk).


    Sandefjord – Trondheim
    På fligheten til Trondheim får jeg sovet litt, og overraskelsen er stor når jeg ankommer Trondheim. Solen er borte, skyene på plass og det tar 30-40 min etter landing så begynner det å regne…
     
    Thberget, Fnate and RemiWM like this.
  3. vthise

    vthise EBD

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Dag 3 – Trondheim – Tromsø – Bergen – Sandefjord – Bergen – Stavanger

    Trondheim - Tromsø
    Det regner fremdeles i Trondheim, så det blir en kjapp frokost før turen går til Værnes. På Værnes er det fast-track og tidligere nevnte cafelounge. Benytter meg av begge options, og det er godt å være på tur igjen.

    Turen til Tromsø går uten store hendelser, men innflygningen er fantastisk. Temperaturen i Tromsø er god, så god at du får lyst til å bli værende. Kanskje en annen gang.


    Tromsø – Bergen
    I Tromsø benytter jeg meg av cafeloungen til SAS. Banan, kjeks, te og juice blir fortært, og med mye hell klarer jeg å unngå at glasset med juice velter over Macen, det sklir bare utover bordet.

    Widerøe annonserer at det er ”go to gate”, og jeg tusler av gårde. I gaten blir jeg stående i gode 20 min, da det både skal WCHC og UM om bord. Vi blir forsinket fra Tromsø, og halveis i turen på 2 timer og 40 min så beklager kapteinen at det ikke er mulig å hente inn forsinkelsen på grunn av motvind. Jeg tar kontakt med flyvertinnen og gir beskjed om at jeg har en connection i Bergen (t/r Sandefjord), og om hun kanskje kunne være så venlig å gi beskjed om at jeg ikke rekker det, slik at det ikke blir ”no-show”. Hun snakker med kapteinen, og de bestemmer seg for at jo, det rekker du. Får en god prat med flyvertinnen, hun forteller om andre som er på det samme ”kjøret”, og hvilke gode historier de har.

    Turen er faktisk ganske ubehagelig, rett bak meg sitter det en mor med en unge, og mannskapet har vært så snille å gi henne det eneste dobbeltsetet som er tilgjengelig slik at hun skal få mer plass. Likevel har hun ungen på fanget, og sammen prøver de alt de kan å gi meg tidenes ryggmassasje. Etter 1 ½ time må jeg gi beskjed, og hun flytter ungen til setet på siden av seg.

    Uheldigvis blir vi enda litt mer forsinket, og når jeg går av flyet i Bergen så er tiden for avgang til Sandefjord passert. Stor blir gleden når de har holdt igjen flyet, og at sjåføren på bussen gir meg plass foran i passasjersetet slik at jeg kan springe så snart vi kommer inn. Det fungerer, og takket være flyvertinnen og bussjåføren rekker jeg flyet til Sandefjord.


    Bergen – Sandefjord
    Flyet til Sandefjord er smekkfullt, og jeg har kofferten med meg inn, da det kun er 25 min fra landing til takeoff i Sandefjord. Før jeg går om bord har jeg fått dobbeltsjekket at det er samme fly som skal fra Sandefjord til Bergen, som det jeg går på nå. Jeg vil ikke ha en hel natt i Sandefjord. Jeg får sett litt av av Bergen fra mitt midtgangsete, før skydekket gjør at det blir lesing. Om bord bestiller jeg en energybar, da det merkes at det er lenge siden sist skikkelige måltid. Kapteinen tar igjen forsinkelsen, og jeg stuper ut av flyet. Dessverre er det laang kø i sikkerhetskontrollen, men jeg forhandler meg gjennom fasttracken. Det er virkelig dagen, og jeg blir trukket ut i ekstrakontroll. Alt går likevel fint, og jeg rekker til og med en liten tur på det lille rommet før boarding.


    Sandefjord – Bergen
    Når jeg går om bord smiler flyvertinnen, og sier: ”Det var en kort visitt”. Widerøe sitt mannskap er faktisk veldig positivt innstilt til oss som benytter ”Norge-rundt” til å fly alt for mye. Det er heldigvis mye mindre folk om bord, og jeg får en toseter for meg selv. Godt å ha litt plass igjen. Oppstigningen fra Sandefjord er som vanlig nydelig, skjærgården i Vestfold og Telemark må besøkes med båt en dag. Jeg innvilger meg en kopp te, og

    Det neste jeg ser ut av vinduet er Fløyen og Bergen sentrum. Innflygning skjer over Askøybruen, og det blir faktisk litt turbulens på vei ned.


    Bergen – Stavanger
    I Bergen rekker jeg endelig noe mat, det blir en yoghurt og en banan, samt tid til å skrive ned dagens reiser. Er litt for trøtt på flyet nedover, og rekker egentlig ikke å registrere annet enn at flyvertinnen leser bok. Vel framme i Stavanger går jeg til bilen og kjører hjem. Hiver ut et spørsmål på bonusfeber.no om det er mulig å ta samme fly inn/ut på Stokmarknes før jeg bruker en halv time på Netflix.
     
    Thberget and RemiWM like this.
  4. vthise

    vthise EBD

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Dag 4 – Stavanger – Sandefjord – Bodø – Stokmarknes – Bodø – Bergen – Kristiansand

    Stavanger - Sandefjord
    Første fly i dag er ikke før kl 07:45, så jeg rekker en runde Mosvannet før jeg gjør meg klar for å stikke til flyplassen. Jeg oppdaget for sent at jeg har glemt å bestille parkering, og langtidsparkering (budsjett) er fullt. Det blir derfor en dyr parkering i parkeringshuset.

    Det virker som om min ”norge-rundt tur” skal være preget av lavt skydekke. Jeg har heldigvis god plass på 11D (nødutgang), og ingen ved siden av meg. På turen blir det servert frokost, og jeg gjemmer en skive til neste flygning. I alt gråværet rekker jeg også å fullføre min andre bok denne uken, og håper å huske å kjøpe meg en ny bok på amazon.com når jeg er i Bodø.


    Sandefjord – Bodø
    Det blir en time i Sandefjord, hvor jeg leter litt rundt etter andre løsninger enn de jeg har valgt for neste uke. Skulle gjerne ha funnet en ”superrute” som gjorde at jeg slapp en dag med reising. Intet hell, og jeg må minne selv på at jeg brukte ganske mange timer på å sy sammen rundturen, og at jeg når som helst kan slutte. Finner ut at BA har superpriser på business til USA, og sender en mail til Anja.

    Det blir en obligatorisk te, og til den en brødskive. Etter vel en time så begynner skydekke å lette litt, og fjorder og fjell blir synlige i 10-15 min. Det er magisk å se hvordan folk har valgt å bo, hvor små/store lokalsamfunn som eksisterer rundt om kring. Skulle gjerne hatt en GPS med kart som kunne fortalt meg hvilken flyplass det var jeg så mellom skyene, men IFE er mye forlangt av Widerøe.

    Skyene tetter igjen, og på innflygningen til Bodø er det så vidt grått at jeg akkurat rekker å se noen holmer før vi lander.


    Bodø – Stokmarknes
    Før avgang roter jeg igjen rundt for å finne alternative ruter, og finner en som vil gi meg flere legs, og det bare i løpet av dagen. Ulempen er at da må jeg enten få flyet til å fly litt fortere til Trondheim, eller så må jeg ankomme Kristiansand halv elleve på kvelden. Lysten til å se Are og Ane er større enn lysten til å fly Bodø-Storkmarknes-Bodø-Stokmarknes-Andenes-Tromsø-Trondheim-Sandefjord-Kristiansund-Bergen-Kristiansand, så jeg holder på ruta jeg har.

    Før avgang forhører jeg meg om at det er det samme flyet som skal fra Bodø, som til Bodø, da jeg har 15 min. fra landing til avgang på Stokmarknes lufthavn. Mannen i gaten sier at han tror det går, men at flyvertinnene må avgjøre. Jeg snakker med Tale når jeg kommer om bord, og selv om hun ikke kan garantere noe så tror hun det skal gå.

    Dette er også første fly uten setereservasjon, og jeg får lov til å sitte langt foran siden jeg har ”litt” kort tid på meg når vi er framme. Det er noe eksotisk å høre flyvertinnen si, du må gå helt bakerst, vi er litt fortunge til 10 passasjerer på rad.

    Som sagt så er det grått i Bodø, så det blir ikke noe å se før innflygning til Stokmarknes lufthavn Skagen. Og for en innflygning. Skjærgård, laguner, klart vann, og bru rett ved flypassen gjør at det blir tatt en god del bilder.

    Vel framme så fikser bakkemannskapet at jeg slipper security, og jeg er således første person om bord på neste flygning.


    Stokmarknes – Bodø
    For at Tale skal slippe å be folk om å sitte bak, så setter jeg meg helt bak. Stor er overraskelsen når hele fire andre gjør det samme, selv om det fortsatt finnes ledige dobbeltseter lengre framme. Kanskje er det slik at ”bad-ass folket” sitter bakerst på Widerøe, omtrent som på skolebussen i gamle dager? Rekker å se brua og litt øyer før skylaget omslutter oss. Det er like grått i Bodø som sist, ikke så rart med tanke på at det er ca. 1 time siden sist.


    Bodø – Bergen
    Har tydeligvis booket feil sete (2D) for turen. Blir ikke noe særlig ekstra benplass, og det er ikke lov med Mac/PC siden det er nødutgang. Klarer å holde meg våken til teen blir servert, og nyter den sammen med en bolle jeg kjøpte i Bodø. Sete 2D har ikke vindu som du kan se ut av, med mindre du bøyer deg laangt frem, så jeg kobler inn musikk og lener meg tilbake. Sovner faktisk, og sover i over en time. Godt å få hvilt litt ut.


    Bergen – Kristiansand (not)
    Planen var å besøke onkel Are og tante Ane i Kristiansand. Når jeg kommer til Bergen får jeg melding om å ringe Are; han er syk. Samtidig får jeg mail av Anja som sier at hun først nå har lest mailen om BA, og at de nå har økt prisene (det var feilprising, (1/6 av normal pris)). Etter samtalen med Are hiver jeg meg over Macen. Dessverre er det sent på ettermiddagen og de fleste fly fra Widerøe har forlatt Bergen. Overnatting i Kristiansand lander på småpene kr 1 500,- for en natt, og SAS skal ha mellom kr 1200 og kr 2600 for å ta meg til Stavanger, men jeg ser en åpning i å bestille tur til Haugesund.

    Som sagt så gjort, tur blir bestilt, jeg kansellerer Bergen – Kristiansand, og morgendagens flight fra Kristiansand til Stavanger. Ringer Are, og ønsker god bedring.

    Overraskelsen er stor når jeg prøver å finne ut av flybuss i Haugesund. Det viser seg at det ikke finnes flybuss i Haugesund…


    Bergen – Haugesund
    Den korteste flygningen så langt, og noe særlig mer er det ikke å si om turen. Det stemmer at det ikke er flybuss i Haugesund, så løsningen blir taxi til rutebilstasjonen.


    Haugesund – Stavanger
    Etter en time på rutebilstasjonen fra nitten noe og helvete går jeg på Bus4You sin expressbuss til Stavanger. Dette blir siste gang jeg benytter meg av bussen med gode seter, beinstøtte og strømuttak, da ruten legges ned i løpet av august.

    Turen over Boknafjorden er av slaget ”sidevind”, så det bølger ganske så bra. Litt sulten, men ikke på jakt etter ”crap” er det vanskelig å finne noe skikkelig å spise til en fornuftig pris. Det blir to fiskekaker. Midtfjords forsvinner også 3G/4G-dekningen, og det er Edge nesten hele veien til Randaberg. Utrolig at Telenor ikke har fornuftig datatrafikk langs E39, noen må gå!

    På vei hjem tikker flightene fra mandag inn som gjennomførte, og jeg er fornøyd da det viser seg at hver flight gir 500 bonuspoeng.

    Etter en lang dag på reise er det godt å komme hjem, selv om bilen står på flyplassen på Sola, og jeg mistet en ”leg” på ombookingen. Morgendagen blir enkel, tur/retur Kristiansund og ikke noe mer flygning før mandag.
     
    Thberget and RemiWM like this.
  5. vthise

    vthise EBD

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Dag 5 – Stavanger – Kristiansund – Stavanger

    Stavanger – Kristiansund
    Dagen begynner rolig hjemme når kona skal på jobb. Jeg prøver å sove litt til, men får det ikke til og tar en lang frokost med nyheter på Macen. Siden bilen står på flyplassen allerede blir det flybuss i dag, og usikker som jeg er på hvor lang tid det tar labber jeg avgårde litt tidlig.

    Flybussen fylles opp med asiatiske turister på sine stopp gjennom Stavanger, og jeg må si at jeg lurer på hva de tenker om landet vårt. Selv har jeg sett sol hver dag denne uken, men det stort sett gjennom et flyvindu. Vestlandet har hatt mer eller mindre permanent skylag, så mye at NRK kjører reportasje om D-vitaminer.

    På Sola er det fasttrack, og jeg sklir gjennom. På vei inn ser jeg at noen av de andre reisene synes det er tull at de skal vise boardingkort (egentlig enig), så de flytter litt på sperrebånd og rett inn til security. Pliktoppfyllende som jeg er gir jeg beskjed, vil jo helst unngå at de må tømme terminalen eller hva annet de kunne finne på.

    Vannflasken blir fylt og jeg rusler ned til Brenneriet. Bestiller meg en kopp Earl Grey og får servert grønn te. Det minner meg om drinken jeg fikk i Barcelona når jeg bestilte det samme, en Dry Martini, så jeg smiler litt. Vi prøver igjen, og denne gangen går det bra.

    Hiver opp Macen, og ser litt på Netflix mens jeg venter på at det er boarding.

    Når jeg reiser meg oppdager jeg at jeg er smådårlig, kanskje det er de to koppene med te på en relativt tom mage som gjør det? Vel inne i flyet finner jeg fram noen nøtter jeg har i vesken, og prøver å stabilisere magen.

    Skyene er så lave i dag at jeg ikke rekker å få med meg noe som helst, før solen titter gjennom vinduet, men solen er herlig. Kanskje jeg heller skulle ha bestilt en solferie?

    På flyet blir det som vanlig servert te og kaffe, men da magen ikke er helt i balanse blir det til at jeg holder meg til vann og nøtter. Jeg finner fram Macen og skriver litt, før jeg tar fram sjakkpartiet fra i går. Overraskelsen er stor når jeg finner ut at jeg er to trekk fra å sette computeren Sjakk matt, og enda større når det faktisk virker. Neste parti går så fantastisk dårlig, at jeg må sette ned computerens evne til å tenke. Det gjør at jeg vinner enkelt, problemet er at på neste nivå er jeg sjanseløs.


    Kristiansund – Stavanger
    Været i Kristiansund gjør at det bare er å gå gjennom security på ny, og sette seg ned. Jeg ”caver” og bestiller en burger til lunsj. BBQ-burgeren smaker faktisk godt, og blir fortært mens jeg ser ferdig episoden på Netflix. Jeg hadde regnet med at flyturen hjem skulle skje i regn under skyene, og sol over skyene. Men skyene bryter opp, og over Sogn og Fjordane får jeg sett både fjorder og fjell. Vel framme på Sola henter jeg jakken min som WF har flydd fra Tromsø til Stavanger.

    Det er bare to ”legs” i dag, det har to grunner. En, sykdom i går, som gjorde at jeg ikke reiste til Kristiansand. Den andre grunnen er Joan. Joan er min nevø, og han feirer bursdagen sin i dag. Så selv om det hadde vært mulig å dytte inn flere ”legs” er fortsatt familie viktigere enn gullkort.

    Dag 6 – Pause
    Dag 7 – Pause
     
    Fnate and RemiWM like this.
  6. vthise

    vthise EBD

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Dag 8 – Stavanger – Sandefjord – Bergen – Tromsø – Stokmarknes – Bodø – Stokmarknes – Tromsø

    Stavanger – Sandefjord
    Etter en dårlig natt søvn våkner jeg til en ny uke med Widerøe. Frokost blir inntatt før jeg setter meg i bilen og kjører til Sola. Parkeringen er omtrent smekkfull, men denne uken har jeg husket å reservere plass, så jeg slipper parkeringshuset.

    Det er grått og overskyet, også i dag, men gåturen inn til terminalen er forfriskende. Fasttrack gjør at jeg unngår 10 min med kø i sikkerhetskontrollen, og i dag piper det heller ikke.

    Jeg fyller litt vann, og setter meg ved gaten. Av og til lurer jeg på om stuerene tenker over at folk ser dem når de lemper kofferter, de behandles ikke pent.

    Flyet til Sandefjord er bare ¼ fullt, så når tre skotske damer setter seg ned på samme rekke som meg, så flytter jeg meg for å få en toseter alene. Jeg må love damen at det ikke er deoen hennes som er grunnen.

    Igjen rekker jeg å se Hellestø og Vigdel før skyene tar over, og etter en skive av frokosten som blir servert er det spilling av 2048 på vei over til Østlandet. Blir litt for opphengt i spillet og får knapt med meg at vi er på vei ned før vi lander. I dag husker jeg å tømme ut vannet i flasken på vei inn til terminalen, slik at jeg slipper å gi den fra meg i sikkerhetskontrollen.


    Sandefjord – Bergen
    Etter nesten to timer på Torp er det på tide å fly over fjellet. Flyet er smekkfullt, men på 19B (jeg er da på 19A) sitter det en UM. Han tar ikke mye plass, så det blir ikke veldig trangt. På grunn av gråværet bestemmer jeg meg for å sove, og jeg ZZZ omtrent hele veien tilbake til Vestlandet.

    Bergen – Tromsø
    Flesland er ikke av de beste flyplassene i Norge, men det har vannautomat. Jeg fyller opp, spiser den andre skiven fra frokosten på første flight, og innvilger meg også noen knekkebrød før avreise.

    Det er det samme flyet, og samme crew som på forrige flight, og de ønsker velkommen om bord igjen. Det er tross alt ferie, så jeg innvilger meg selv en lefse til den gratis koppen med te, og nyter at det på begynnelsen av turen er noen huller i skylaget. Dessverre tetter deg seg når vi kommer inn over Midt-Norge.

    Etter en stund finner jeg fram ”Beyond the daylight zone – the fundementals of cave diving” og leser den ferdig. Heftet ble produsert i 2001, og har seriøst behov for en oppdatering. Leser ferdig er også en sannhet med visse modifikasjoner, når det begynner å diskutere ulike typer salamandere i de ulike grottene i Florida blir det ”fast forward”.

    Midt i boken bestemmer sidedamen seg, flyet er stappfullt, for å åpne en flaske med Farris. Den er mildt sagt ”supersaturated” med gass etter takeoff, og både hun og jeg får vann fra Farris-kilden i Vestfold over oss. Heldigvis er ikke Macen slått opp enda.

    Innflygningen til Tromsø er preget av gråvær, men litt får enn sett.


    Tromsø – Stokmarknes – Bodø – Stokmarknes
    Jeg rekker innom loungen i Tromsø, og for en nedtur i forhold til forrige uke. Borte er de gode bollene, bananene er overmodne og det er tomt for en del juice. De fyller riktignok på juicen når de blir gjort oppmerksom på ilandsproblemet, men servicenivået denne dagen er skuffende.

    Når jeg booket reisen min valgte jeg å booke Tromsø – Bodø i en reise, selv om jeg da ikke får bonuspoeng eller ”legs” for dette. Akkurat da var tanken på å skulle springe gjennom Stokmarknes ikke tiltalende, men det er andre om bord som gjør akkurat det, og jeg angrer…

    Det regner i Stokmarknes, men jeg står i døra for å få litt luft likevel. Heldigvis, da de laster av kofferten min. Jeg klarer å redde den, og tar den med meg inn i flyet. Det er samme mannskap på flighet fra Tromsø, som skal tilbake til Stokmarknes, men en annen maskin. Det gjør at jeg er trygg på å nå flyet i Bodø, selv med 25 min mellom landing og avgang.


    Stokmarknes – Tromsø
    Vel framme på Skagen lufthavn (Stokmarknes) innser jeg at jeg skulle ha gjort flere tur/retur her, jeg er gjennom sikkerhetskontrollen før boarding (retur Bodø) og det er svært lite flyplassen har å tilby på i de tre timene jeg skal være der. Hadde egentlig tenkt å gå en tur i området, men det bøtter ned, så det blir Netflix, og samtale med en jente som har som hobby og hente leiebiler på ”enveisleie” og kjøre dem tilbake til Bodø. I dag skal hun til Alta, men hun har vært rundt halve Norge, og store deler av Sverige og Finland og hentet biler. Jeg synes det høres sprøtt ut, men hva skal jeg si der jeg er klar for den ente flygningen denne dagen…

    Selve flygningen er det lite å si om, det er grått fra takeoff til landing. Flybussen har tre passasjerer, og siden jeg er sistemann som skal av blir jeg kjørt til døra på hotellet. Tromsø er en nydelig liten by, men klokken er elleve, så det blir en salat og litt TV før ZZZ.
     
    RemiWM liker dette
  7. vthise

    vthise EBD

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Dag 9 – Tromsø – Trondheim – Sandefjord – Stavanger

    Tromsø - Trondheim
    Jeg våkner opp til sol fra skyfrihimmel i Tromsø, og tar en rask frokost (to skiver og litt juice). Etter frokost tar jeg med meg en te og labber for å finne holdeplass og rutetider til flybussen. Det er ikke langt å gå, men rutetidene er ikke imponerende. Planen om å gå en tur utgår, men jeg får sett kaien, og ishavskatedralen på andre siden av fjorden. På vei hjem til hotellet facetimer jeg med Anja (kona).

    Tromsø har ikke fast-track, så det blir litt venting i security før turen igjen går til loungen. Jeg tar plass, og det viser seg at jeg ikke bør sitte på denne plassen. Sist jeg satt her veltet jeg et glass juice. Denne gangen ryker en kopp te, og nå ligger det te over/ved Mac, iPhone og Boose hodetelefoner. Det går uendelig mye servietter for å tørke opp, men utrolig nok overlever alt. Enda mer utrolig er det at den ansatte i loungen ikke får med seg at en gjest henter et halvt tonn med servietter og klut. Jeg antar at det var noe viktig på internett denne dagen også…

    Widerøe i Tromsø er veldig glad i sette på ”go to gate” tidlig. I forrige uke ventet jeg i over 20 min i gaten, så i dag venter jeg litt før jeg forlater loungen. Likevel blir det nesten 10 min med venting i gaten.

    Om bord i flyet så får jeg folk på siden av meg, og jeg spør høflig om å få flytte fram. Dessverre går ikke det på grunn av vektfordeling, det er faktisk en stakkar på 4B som blir flyttet helt bak i flyet.

    De første 40 min av flyturen er helt vidunderlig, ikke en sky før vi passerer Harstad og Evenes. Deretter blir det mer og mer skyer, noe som gjør at jeg rekker å skrive litt om reisen.

    Innflygningen blir litt humpete på grunn av vind (sterk bris), men det merkes i disse relativt små flyene.


    Trondheim - Sandefjord
    Det er samme fly, og samme mannskap som skal ta meg videre. Det hadde vært mulig å bestille Tromsø – Sandefjord som en billett, og da slipper du å gå ut av flyet, men taper en ”leg” og 500 eurobonuspoeng.

    I tillegg rekker du en tur på toalettet i Trondheim, og når verden er slik at det både er en WCHC og en WCHS på flyet, så rekker jeg også en tur innom loungen for å hente noen kjeks og en bolle. Loungen i Trondheim er i langt bedre stand enn den i Tromsø. Jeg skulle gjerne hatt tid til å sitte litt ned, men det får bli neste gang jeg er der.

    Det er mindre folk på flyet enn fra Tromsø, men jeg er igjen taper i lotteriet og får ikke en toseter alene. Det får meg til å lure, er det mulig å kjøpe to NN-billetter, og booke to seter til seg selv? Rett før dørene lukkes ringer min bedre halvdel, den nye arbeidsgiveren min vil ha kopi av attester. Hm, lenge siden jeg så de sist, eller i alle fall samtlige av dem.

    Avreisen fra Værnes blir enda mer humpete enn ankomsten, og jeg begynner å lure på hvordan det er fly Widerøe i full storm? Skyene er dessverre tilstede igjen, så det blir flygning over de hvite dundynene.


    Sandefjord - Stavanger
    I Sandefjord kjøper jeg meg et smørbrød, og tenker det kan være greit å se ferdig filmen fra Stokmarknes. Torp har selvsagt blokkert Netflix, så da blir det mail nr. 2 til Torp i løpet av like mange uker. Denne gangen svarer de raskt (sist svarte de ikke i det hele tatt). Heldigvis har ikke IT-avdelingen til Torp funnet ut at NRK også tilbyr streaming, så da ble det noen gamle episoder av Bondi Rescue.

    Det er tirsdag, og tirsdag er franskdag (grunnkurs 101). Flighten blir brukt til å pugge franske gloser, men jeg rekker en kopp te og nyter å endelig ha to seter for meg selv igjen.

    Vel hjemme i Rogaland tar det bare 14 min å kjøre hjem, og konstatere at min bedre halvdel fortsatt sitter i krisestab pga. tunnelbrann.
     
  8. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Imponerende referat! Takk for turen! :)
     
    luftbusspassasjer and vthise like this.
  9. KatManDu

    KatManDu Senior Medlem

    Innlegg:
    574
    Likes mottatt:
    746
    Bonuspoeng:
    93
    Kjente igjen mye av mine egne opplevelser med Norge Rundt.
    Takk for at du delte :)
     
    luftbusspassasjer and vthise like this.
  10. luftbusspassasjer

    luftbusspassasjer Luftbusspassasjer

    Innlegg:
    83
    Likes mottatt:
    58
    Bonuspoeng:
    18
    Kjenner at jeg får økende lyst til en slik runde. Flott måte å se mye av vårt vakre land, forutsatt klarvær
     
    vthise liker dette
  11. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig bra. Takk for at du deler!
     
    vthise liker dette
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Bra referat :)
     
  13. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Bra referat. Håper det kommer noen bilder ved høve :) Jeg tror også at vi var på samme fly fra Sandefjord, men etter noen dager med svigers var jeg for trøtt og for sliten til å merke meg så mye om de andre i kabinen.

    La meg bare pirke på følgende

    Denne sang nok Jørn Lande før VM i 1994 ;)
     
    vthise liker dette
  14. vthise

    vthise EBD

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    1. Pirking er ikke noe problem.
    2. Bilder, skal sjekke - har tatt litt over to hundre bilder, men det er få som er av god kvalitet.
     
    OttoL liker dette
  15. vthise

    vthise EBD

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Dag 10 – Stavanger – Florø - Kristiansund – Stavanger – Kristiansand – Bergen – Stavanger

    Stavanger – Florø – Kristiansund
    Dagens flygning begynner litt sent, da jeg har time til behandling på morgenen, så det er ikke take-off før kl 10:00. Stavanger – Florø og Florø – Kristiansund ble bestilt for ganske lenge siden, og når jeg oppdaget at det ikke er mulig å nå gjennom flyplassen fra landing til avgang, var det ikke lengre mulig å booke Stavanger – Kristiansund.


    Av den grunn forsøker jeg å få skrevet ut et boardingpass i Stavanger, slik at jeg kan sende det inn med bakkemannskapet. Dessverre er ikke datasystemet til SAS på Sola i godlag i dag, så det lar seg ikke gjøre.


    Det er ikke mye kø i sikkerhetskontrollen, og det eneste Fast Track hjelper til med i dag er å unngå å gå som en slange. For første gang er det en som reagerer på skjerfet rundt halsen min, og selv om det ikke piper når jeg går gjennom ”må” han kladde litt på hals og nakke. Hadde lyst å spørre om det var han, eller de 100 andre i sikkerhetskontrollen de siste 10 dagene som gjør noe feil, men holder kjeft.


    Vel om bord tar jeg opp problemstillingen angående kort connection i Florø. Han får lappen fra gaten, og underveis i flighten informerer han meg om at jeg slipper å gå av flyet, de har ordnet det. Tipp, topp, tommel opp!


    Jeg har ikke vindussete på vei oppover til Florø (11C), men dette er Sør-Norge, og det er mye skyer. Tar og frisker opp noen franske gloser, selv om det ikke er tirsdag, og spiller litt 2048 på iPhonen. Dagens flyvert serverer te med sitron, og jeg bestiller også en lefse (du svake menneske).


    Den spanske damen på siden av meg er tydelig skuffet over skyene, men enda mer imponert over innflygningen til Tromsø. De er tre spanske damer som reiser sammen, og alle har booket hvert sitt vindussete. Det er faktisk lettere å se hva som skjer utenfor vinduet gjennom telefonen hennes, enn å prøve å se ut av vinduet selv.


    I Florø har jeg det til nå korteste bakkeoppholdet ever, og før vi egentlig har tenkt oss om er vi på vei til Kristiansund. På dette ”legget” takker jeg nei til te, men drikker av vannflasken som ble fylt på Sola.



    Kristiansund – Stavanger
    I Kristiansund er det lite å gjøre, annet enn å gå gjennom security på ny, og for andre gang på to forsøk piper det ”tilfeldig” når jeg passerer sikkerhetskontrollen. Vel, Securitas gjør bare jobben sin, men det begynner å bli latterlig å skulle bli kladdet slik på flere ganger til dagen.


    Etter ca. 40 min. klarner det litt opp, men jeg klarer ikke umiddelbart å identifisere hvor vi er. Tidsmessig skulle det vel være Bergensområdet, og etter litt leting finner jeg Flesland. Jeg speider etter fly på landing eller take-off, men er ikke heldig. Det er underlig å se hvor liten terminalbyggningen er, sett i forhold til størrelsen på hele flyplassen. Skyene holder seg borte en stund, så jeg får sett både Øygarden, Bjørnefjorden og skjærgården utenfor. Vinduet på 11D er dessverre ikke helt rent, så det blir noen flekker på bildene. I det vi passerer Bømlo blir skydekket tettere igjen, men det var 5-10 gode minutter.



    Stavanger – Kristiansand
    Vel inne i flyet igjen hilser sidemannen, fra forrige flight. Han er også på NR-tur, men skal bare ”beefe” opp kontoen til gull. Vi blir sittende og snakke om flygninger, ruter og verdi av gullkort fram til take-off. Da kobler jeg inn Bose QC 15 og rekker et par bilder av Stavanger og bydelen Madla, før jeg sovner. Ryktene vil ha det til at det nesten var skyfritt på sørlandet. Jeg våkner igjen når vi passerer Vennesla, så da vet du omtrent hvor mye jeg fikk med meg.



    Kristiansand – Bergen
    Det er sol og varme i Kristiansand, så jeg glir ikke rett gjennom sikkerhetskontrollen. I stedet for kjøper jeg meg ”Asian Noodle” fra Deli de Luca, og går ut i solen og setter meg. Det brenner i askebegeret, så jeg bruker siste rest av vannet mitt til å slukke ”brannen”. Deli de Luca serverer faktisk ganske så spicy noodles, og jeg digger spicy mat kombinert med sol. Dessverre er det lite strøm igjen på telefonen, og jeg må inn for å lade litt før avgang.


    På andre siden av sikkerhetskontrollen oppdager jeg at jeg har lagt igjen ”stikket” til iPhonen i Kristiansund, jeg har bare med meg ledningen. Vel, opp med Macen og lade via denne. Treffer igjen NR-fyren, og hilser kort. Han får ”æren” av å passe på Mac og iPhone mens jeg tar nok en tur i kiosken og kjøper noen pakker Läckerol. På vei om bord kjenner jeg også plutselig igjen fyren som satt i cockpit på vei ned, han er på NR-tur, men er mer interessert i fly enn meg, så han får fly foran på ny.


    Oppe i flyet kommer jeg på at jeg har glemt å avbestille hotell i Kristiansand i morgen, så lager et lite notat for meg selv om at jeg må huske det i Bergen. I morgen blir det overnatting hos Are og Ane, som nå er friske igjen.


    De første 15 min. av turen er skyfrie, og det er fantastisk å se sjø, fjord, fjell og snø i en herlig miks. Dessverre tetter det til vest for værskillet, og det blir mindre og mindre å observere fra vinduet. Det gir rom for litt skriving, samt tid til å drikke te med, ja du gjettet riktig, sitron… Helt ytterst på kysten er det litt lette, men det er vanskelig å identifisere nøyaktig hva jeg ser, kanskje er det Nord-Jæren og Ryfylke, igjen savnes IFE med kart. Plutselig dukker Jelsa opp rett under meg, og deretter Krossfjorden, og voila så ser jeg hele Ryfylke-bassenget. Rett før Nedstrand endrer vi kurs, og flyr mer rett nord enn tidligere.


    Når skyene gjør at det ikke er mulig å se mer, så henter jeg fram Excel-arket, og begynner å telle ”legs”. Innser at jeg på fredag egentlig bare trenger å gjøre Kristiansand – Stavanger, så skal gullkortet være i boks. Da har jeg gjort 43 kvalifiserende flygninger, samt to som ikke er det (Tromsø – Bodø via Stokmarknes, men uten å gå ut). På Bonusfeber.no har jeg lest at noen har fått noen problemer med antall ”legs” på ruter med samme flightnr (f.eks Stavanger – Florø – Krisitansund) undrer jeg på om ikke en rundtur Stavanger – Kristiansund fredag, vil være lurt, for å være på den sikre siden.


    Bergen – Stavanger
    Vel framme i Bergen avbestiller jeg hotell, og sender e-post til Trondheim. Stor er overraskelsen når hotels.com velger å gi meg et gebyr på kr 890,- fordi avbestillingen skjedde etter kl 13:00 i dag. Særlig med tanke på at de på landingssiden når du bestiller fremhever gratis avbestilling. Jeg ringer kundeservice, men det er jo som å snakke til en svensk pappagøye. Til hotels.com sitt forsvar skal det sies at klokkeslettet står i e-posten jeg har fått, men med liten skrift – dato derimot er fremhevet med stor skrift… Vel, en klage blir sendt, men det er nok nytteløst.

    Turen sørover er fantastisk. Skyfri himmel og mye sol. Sitter dessverre på 19D, og får se mest sjø. Det er likevel suverent, og kanskje er skyene borte i morgen også. Vel hjemme er kona svært overrasket over at jeg kommer hjem, skulle ikke jeg sove i Kristiansand?
     
    Kjakan and KatManDu like this.
  16. vthise

    vthise EBD

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Da tester vi et bilde:
    Touchdown BGO i går ettermiddag.
     

    Attached Files:

    RemiWM liker dette
  17. RemiWM

    RemiWM Aktivt Medlem

    Innlegg:
    313
    Likes mottatt:
    236
    Bonuspoeng:
    43
    Kult bilde!
    Fin og meget detaljert skildring av turene. Flott! Legg gjerne ut flere bilder underveis.
     
    vthise liker dette
  18. vthise

    vthise EBD

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Dag 11 – Stavanger – Sandefjord – Bergen – Tromsø – Trondheim – Kristiansand


    Stavanger - Sandefjord
    Sent hjem i går, tidlig opp i dag. Likevel heldig, der gårsdagens flight til Sandefjord ble kansellert fra Stavanger, er det ingen problemer i dag. Parkeringen går som en drøm, jeg har i dag bag, så tar en Avinor-sykkel og trør inn til terminalen på no-time. Null stress i security, før jeg innser at vannflaska ligger igjen i bilen. Vel, vel. Tar meg et glass vann, og rekker å laste ned dagens utgave av Aftenbladet.

    På vei ut til flyet skinner solen og jeg får tatt et greit bilde av propellen på dagens første fly. Innser allerede i det jeg setter meg ned på 11A (nødutgang) at dagens flight blir spesiell – det er ikke en eneste sky der ute. Bakkemannskapet bruker litt tid på å få levert papirer, og det rekker å bli varmt i flyet.

    Takeoff skjer mot sør, og i dag får jeg sett hele Nord-Jæren. Vi tar mot øst i det godsterminalen på Ganddal kommer opp på vår venstre side, og fra der flyr vi mot Forsand. Jeg får Lysefjorden fra og med brua og helt inn til botn. Klarer ikke å finne Prekestolen, men utsikten er nydelig likevel.

    Det er vanskelig å ta bilder fra sete 11A, vingen ligger litt i veien. Men, det er god beinplass her, så det blir en trade-off jeg er villig til å ta.

    Etter Lysebotn kommer Sirdal og Blåsjø, før flyvertinnen pikker meg på armen for å servere meg frokost. Jeg spiser en skive, mens jeg fortsetter å se på fjellheimen. Den tar dessverre slutt, og vi er ganske så fort over Porsgrunn/Skien og innflygning starter.

    I dag er det landing ”andre veien” på Torp, fram til nå har vi alltid flydd lavt over E18, mens jeg i dag faktisk får sett litt av området på ”sjøsiden” av flyplassen.


    Sandefjord – Bergen
    På vei inn i terminalbygget ser jeg at høyre sluse igjen er ute av drift. Det har den stort sett hvert den siste uken, men for to dager siden virket den, Ikke nå lengre. Vel framme i terminalbygget beslutter jeg å innvilge meg en liten time i solen på utsiden, før jeg går inn for å ladet iPhonen, og skrevet ned noen tanker. Stikker innom kiosken først, og kjøper med meg en halv landgang, og en flaske vann. Jeg pakker ned landgangen, og finner fram knekkebrød fra bagen. Det er litt tidlig med en skikkelig lunsj.

    Prøver så å koble meg til det trådløse nettet på Torp, men i dag er det ikke bare tregt, det virker overhodet ikke. Det blir 4g som blir redningen. Rekker ikke å bli ferdig med surfing og skriving før boarding til Bergen.

    Om bord i flyet detter jeg ned på 19A. Jeg får spørsmålet om jeg vil bytte vekk vindusplassen til fordel for midtgang takker jeg for første gang i midt liv nei, det er skyfritt ute…

    Jeg får tatt litt bilder på vei opp, men akkurat i det jeg skal til å hive inn musikken så ser jeg at naboen skal på landsmøte i en organisasjon jeg kjenner til. Forsiktig tillater jeg meg et par spørsmål, og det ender med en samtale som varer til etter landing. Det blir altså bare noen få bilder og litt titting på denne turen, men jeg rekker selvsagt en kopp te med sitron.


    Bergen – Tromsø
    I Bergen går ting raskt, først det lille rommet, så påfyll flaske, før nedlasting av dokumenter fra organisasjonen som skal ha landsmøte. Jeg ble forsøkt vervet, og jeg må jo finne ut nøyaktig hva de mener før jeg eventuelt melder meg inn.

    Etter at nedlasting er fullført finner jeg fram del 2 av frokosten til Widerøe, og har en liten lunsj for meg selv.

    Det er samme fly som skal ta meg til Tromsø, som det var fra Sandefjord, men nøttene jeg glemte når jeg gikk av sist er borte. På denne turen sitter jeg litt lengre framme, og vinduet er så skittent og ripete at det ikke er noe poeng å ta bilder. Trøttheten kommer også sigende, så jeg hiver på Marissa Nadler på Spotify, kobler inn støyreduksjon og sovner raskt.

    Det tar ca. 30 min å våkne igjen, og da er serveringen unnagjort. Ingen te med sitron på denne flighten. Det blir derfor på tide å finne fram landgangen kjøpt på tilbud på Torp, og litt vann fra Bergen. Til sammen utgjør dette en fin-fin lunsj, og jeg unngår å gå i lefsefella. Omtrent i det vi passerer Molde begynner det å skye til, så det er så vidt greit at jeg ikke kan ta bilder fra mitt vindu.

    Turen fra Bergen til Tromsø er beregnet til 2 timer og 20 min, så enn rekker å tenke litt. Jeg fullfører boken ”bedre leder” av Tom Tiller og Svein Helgesen (Høyskoleforlaget), og sender en e-post til den ene forfatteren (Helgesen, bekjent), og takker for en solid og innsiktsfull bok.


    Tromsø – Trondheim
    I Tromsø rekker jeg 45 min i loungen, og hiver ned en kopp te, et glass juice, en bolle og noen kjeks. Tar med meg en banan som nødrasjon. I dag har jeg lært ca. hvor lang tid det tar fra ”go to gate” til ”boarding” så jeg kommer til gaten i det omtrent halve flyet er på vei ned trappen fra terminalen.

    Det er skyer ved takeoff, og selv om piloten i forkant varsler om turbulens er det ikke mye å skrive hjem om.

    Sola titter helt ned til bakken når vi starter innflygningen til Trondheim, og flyturen er i det hele ikke så mye å skrive hjem om. Dersom vi ser bort fra foreldre som synes det er helt greit at ungene gir live-kommentar om hele flygningen ved bruk av en så høy stemme at det til og med overdøver QC 15.


    Trondheim – Kristiansand
    Vel av flyet hjorter jeg opp til loungen og henter meg et glass juice, en bolle og noen kjeks. Når jeg er nede ved gaten igjen er det fortsatt ikke boarding, så jeg fyller flasken med vann og tar meg tid til å observere litt. Den tiden burde vært brukt til å sjekke ut setet. Trodde jeg hadde 7a, men av en eller annen grunn har jeg fått 11b. Dette er raden uten vindu, og sidemannen lukter som han kommer rett fra røykeriet på et eller annet verksted. Vel framme i Kristiansand så får jeg en lang herlig kveld på terrassen til Are og Ane.
     
  19. vthise

    vthise EBD

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18
    Dag 12 – Kristiansand – Stavanger – Kristiansund - Stavanger


    Kristiansand – Stavanger
    Dagen starter med frokost, før Are er snill og kjører meg til flyplassen. Fra frokostbordet til gjennom security tar det under 20 min. Rekker å laste ned Aftenbladet, men må riktignok bruke 4g for å få det ferdig før boarding.

    I dag er det samme fly hele veien, og jeg har booket seter på rad 11 – nødutgang. Det er skyfritt ved takeoff, men over midtre Vest-Agder er det litt skyer. Når vi passerer Kvinesdal åpner det opp igjen, og derfra å inn er det sikt ”all the way”. Rundturens første uvarslede turbulens oppstår på vei inn til Sola, ikke kraftig, men nok til at timelapsen blir av det morsomme slaget.

    Dette skal, dersom jeg har telt riktig også være min ”gulltur”, så dersom det var live-oppdatering mellom flygninger og eurobonus ville neste flight vært som EBG, vel vel, kanskje i oktober…


    Stavanger – Kristiansund
    Flyvertinnen er noe overrasket når jeg, og en til NR-dude (tysk) entrer flyet igjen, fordi på listen hennes står det ingenting om passasjerer fra KRS til KSU. Vi forteller om hva vi holder på med, og hun smiler og ler.

    Når serveringen kommer rundt rekker vi en god lang prat, siden det er veldig få passasjerer om bord, og jeg ”caver” og kjøper lefse og litt sjokolade. Vi prater om dykking, gullkort og kulturen i Widerøe. Alt i alt særs hyggelig.

    Jeg får på turen fra KRS via SVG til KSU tatt ca. 80-90 bilder, av veldig varierende kvalitet. Det er likevel befriende å ha en hel tur uten skyer. Vi ankommer Kristiansund 12-13 min før rutetid.


    Kristansund – Stavanger
    Jeg glemte ladepluggen til iPhonen sist jeg var her, så jeg stikker innom vakta til Avinor for å høre om de har fått den inn (har snakket med dem på telefon for å gi beskjed om at den var glemt, når jeg glemte den), men de har ikke funnet den. Vel vel.

    I Kristiansund er det et lite område med benker utenfor terminalbygget, så jeg setter meg ned og nyter frokosten fra Widerøe som lunsj. Overraskelsen er stor når det viser seg å være god WiFi utenfor bygget, så jeg drar fram Macen og chatter litt på Face, skriver ned litt tanker og generelt hygger meg.

    Når det er 20-25 min igjen til avgang smetter jeg gjennom security, eller for tredje gang på tre forsøk blir jeg plukket ut i ”tilfeldig” kontroll på denne flyplassen, Ikke i dag heller finner de noen bomber, og jeg tar en tur i kiosken for å høre om de kanskje har funnet laderen min. Ikke noe hell.

    Om bord i flyet er vi nå tre NR-reisende. En tysker, og to av oss på nødutgang med vindu. Det er noe mer overskyet på vei nedover enn det var på vei opp, men fortsatt mye å se. Etter 40-45 min finner jeg fram Macen, og jobber til den må opp i hylla igjen. Dessverre har jeg lite strøm på telefon, og klarer faktisk å gå helt tom ved innflygning.

    Vel framme i Stavanger treffer jeg på en gammel kollega, og blir sittende å sjadre i 20-25 min. Han erklærer NR for komplett galskap, men synes det høres morsomt ut. På vei hjem plukker jeg opp sjefen.


    Helt hjemme har jeg denne oppsummeringen:
    Norge-rundt er gøy, men jeg tror ikke jeg gjør det igjen dersom det eneste formålet er å fly. Denne gangen var det moro fordi jeg plutselig hadde 14 dager ekstra med fri, som jeg ikke kunne bruke med andre. Tilbudet er i overkant bra, jeg har hatt 46 eller 47 flygninger med Widerø på 10 arbeidsdager, og har betalt kr 3400,- altså under kr 75,- per flight. Flybussen koster kr 110,-

    Turen har også vert verd det i forhold til å få oppleve Widerøe. De har en unik service- og organisasjonskultur som jeg tror mange kan lære mye av. De Widerøeansatte jeg har vært i kontakt med har alle hatt holdningen ”Vi er Widerøe, hva kan vi gjøre for deg?”

    Lærdom: Book hele landet, de pengene du sparer på å ikke ha Finnmark, taper du i fleksibilitet på antall legs når du først er i Tromsø. Ha med mer lesestoff, du får mye tid til å lese. Smil, du er privilegert!

    BTW: Jeg skal prøve å få hive ut bildene fra turen i en offentlig mappe på Dropbox i løpet av helgen.

    Til dere andre; god tur Widerøe!
     
    Kjakan liker dette
  20. vthise

    vthise EBD

    Innlegg:
    91
    Likes mottatt:
    68
    Bonuspoeng:
    18

Del denne siden