"Norwegians Argentina-sjef sier at det spennende med Argentina nå er at både den historiske og særlig denne ukens svekkelse av pesoen, gjør landet til et særdeles billig ferieland. Han tror turismen til Argentina vil blomstre fremover". https://e24.no/boers-og-finans/norwegian-argentina-satser-paa-nye-ruter-og-vekst
Da var jeg "heldig" å kunne teste produktet fra Iguazu. Det var gode priser der og kjent minima service... Men flyet var betydelig bedre en LANTAM sitt.
Her er en oppfølgerartikkel, hvor dette benektes av en kilde i Norwegian (AR?) og viser til at de kun venter med å legge ut billettene. De har lagt ut bileletter for salg frem til end of schedule (EOS) og venter med å åpne for videre salg, uten at jeg har noen informasjon om hvorfor de venter lenger såpass lenge. Dette har de dog gjort før, uten at det var kroken på døra da: https://insideflyer.no/forums/threads/norwegian-og-innenriksruter-i-argentina-slutt.13558/
Beklager, der gikk det litt kjapt. Her er lenken: https://www.airway1.com/following-new-rumors-norwegian-air-denies-closing-of-argentine-subsidiary/ Den henviser til følgende artikkel (på spansk), hvor en (anonym) talsmann for DY siteres: https://aviacionline.com/2019/11/norwegian-air-argentina-la-palabra-oficial/ Talsmannen nevner bl.a. koordinering opp mot europeiske operasjoner samt 73M som årsaker, i tillegg til at DY AR ikke nådde sitt mål om å være i pluss inneværende år.
Norwegian betaler vel drivstoff i dollar. Argentina har for tiden en inflasjon på rundt 50% og en økonomi i resesjon. Det kan jo være en del av forklaringen.
Vel, kildene jeg har i DY forklarer at hele operasjonen i Argentina så veldig bra på papiret med tanke på utnyttelse av ekstra kapasitet, dynamisk flytting av flykropp fra ett sted i lavsesong til høysesong osv. Det han jeg snakket med mener går galt er at de har undervurdert inntekforskjellen mellom rike og fattige, og at middelklasse er sjelden vare der. Mao. de riker har ingen lyst til å fly low cost, og vil ha gjerne full frills oppleg. De fattige flyr ikke, de tar buss, som tar jævelsk med tid men er em ekstremt billig og velutviklet tilbud
Litt svakt å ikke finne ut av det før man går i gang med en haug med flyruter? Det er kanskje en grunn til at det ikke var noe lavprisselskap der fra før?
De var nok klar over det, men som det har vært påpekt flere ganger på forumet, sør amerika er et dyrt og uutviklet fly kontinent. Kjos & co så nok muligheten til å knekke koden. Hvis de greide det, og var først ville det være en stor reise. Og det å kunne flytte maskiner mellom markeder i/ute av sesong må jo være ethvert flyselskap sin våte drøm.
https://www.dn.no/bors/norwegian-selger-argentinsk-datterselskap/2-1-718376 Onsdag etter børsslutt melder flyselskapet Norwegian at de selger sin virksomhet i Argentina. - Det har vist seg vanskelig å oppnå tilfredsstillende lønnsomhet for datterselskapet i Argentina, gitt den generelle situasjonen i landet. De fleste kostnadene er i dollar, men vi får inntekter i pesos. Den kraftige svekkelsen av pesoen mot dollar har skapt et betydelig gap mellom kostnader og inntekter, sier fungerende konsernsjef og finansdirektør i Norwegian, Geir Karlsen, i meldingen. Jetsmart er kjøperen
OK, da ble ikke det noen suksesshistorie. Mine kilder i DY har vel også ymtet frempå om at denne satsingen ikke har vært den mest helhjertede og at erfaringsoverføringen fra DYNO til DYAR ikke har vært optimal, hvilket har gjort at DY AR til tider har måttet finne opp kruttet atter en gang. Et helt annet punkt er at med alle de nye selskapene som etablerte seg på kort tid skulle det godt gjøres å få argentinsk besetning til alle sammen. Lønnen fra bl.a. DY AR var ikke akkurat internasjonalt konkurransedyktig, har jeg latt meg fortelle... Kjøperen JetSmart er en del av et større nord-amerikansk investeringsfond. De kjøpte tidligere opp konkurrenten Andes (også det i Argentina). JetSmart har per i dag fire A320NEO i drift i Argentina og har trolig ikke problemer med å ta inn det relativt beskjedne volumet som DY AR har stått for. Det jeg lurer på er hva de egentlig kjøper. Det å fly til AEP kunne de gjort uansett og flyene skal jo tilbake til DY i Europa. Kundedatabasen til DY AR kan da ikke være verdt all verden heller.(?) Er dette mest DY som har behov for å profilere dette som et salg og ikke som at de legger ned datterselskapet?
Vel, vel, da blir det JetSmart istedet for Norwegian, t/r Buenos Aires - Mendoza i Romjulen. Håper virkelig det stemmer at alle flyvninger skal gå som planlagt!
Argentina da, dere må skjerpe dere. "As some relief finally arrives to places like Brazil, Chile, Colombia, Mexico and Peru that were hit hard by the respiratory disease, Argentina is seeing its curve nationwide steepen with cases spreading to ill-prepared interior provinces and daily death records set on multiple days this week." https://www.bloomberg.com/argentina-virus-rages-in-contrast-with-region
Che! Om de ikke ordner opp får vi sette sammen en patrulje og sende nedover i en Global 7500 til Mendoza. Du kan fortelle junior at de har gode churros og lommepengene varer lenge i pesos. Her i huset er vi litt bekymret for å gå tom for Malbec på en frisk høstkveld.