Norwegian har torsdag gjort det kjent at selskapet trekker seg fra all langrute-satsing fremover, og vil konsentrere seg om Europa. Det kan åpne for at SAS satser end mer på langruter, også fra Oslo. Vi i SAS er klare til å snu oss relativt raskt for å sikre de reisende et best mulig tilbud, inkludert langdistanse-ruter direkte fra Oslo. Hvordan rutetilbudet og passasjergrunnlaget fra Oslo kommer til å se ut i fremtiden, er nok litt tidlig å si. Trolig kommer antallet forretningsreisende til å gå noe ned, og at SAS får større andel fritidsreisende, sier pressesjef John Eckhoff i SAS. Kilde: https://flysmart24.no/2021/01/14/norwegian-exit-sas-klar-til-a-satse-mer-pa-langruter/ Da er det lov til å håpe på at SAS åpner langruter til flere destinasjoner post corona.
Jeg ser at prisene til f.eks USA vil stige fremover :-( Selv Lufthansa hadde billigere OSL-FRA-MIA enn FRA-MIA, begrunnet med konkurransesituasjonen
Får krysse fingrene for MC Premium til BKK, KUL eller SIN, eller annet sted i Sør Øst Asia der du kan bare stemple inn i landet uten noe visumstress eller noe sånt
Ja det hadde vært toppers om det hadde blitt noe av. Hvilke andre ruter hadde vært på ønskelisten? Ruter hvor cargo og C kan lønne seg?
Tviler å at det blir flere langruter med SK fra Oslo og Stockholm. Hvis vi ikke kunne stole på utspillene om dette før pandemien så kan vi i hvert fall ikke stole på de nå. Kan ikke se for meg annet enn at alt legges til København, med eventuelt ennå høyere frekvens.
Jeg kunne ønsket meg OSL-HND, men det kan jeg nok bare drømme om. Om det skulle bli noe østover er vel BKK kanskje det mest sannsynlige.
Optimisten i meg satser på nye ruter til over alt, som kan bookes med poeng når dette jævla Covid-greiene er over. Pessimisten i meg sier at hvis det blir noen flere langruter med SAS, så blir de fra CPH. (Muligens er det marked for BKK fra OSL?)
Nei, tror ikke det blir flere langruter hos SAS av dette. Hvorfor? Jeg tror ikke at de som fløy Norwegian har betalingsviljen til å gå opp flere hakk. Og de som har det, vil nødvendigvis ikke fly SAS. Og så tror jeg heller ikke at SAS har evnen til å presse prisene ned mot Norwegiannivå, og dermed klarer de ikke å motivere den delen av de reisende som fløy Norwegian
Viktigere at SAS kommer med flere langturer enn at de er fra OSL. Plenty forbindelser til CPH og ARN som ikke er noe problem. Blir bare et loungebesøk ekstra
Tror USA er godt nok dekket av SAS pr nå. BKK har de prøvd og passasjerene som flyr dit er i hovedsak mye av de samme som flyr MIA som de heller ikke får helt dreisen på økonomisk. Så BKK får vi neppe se i SAS regi igjen. Jeg holder en knapp på gjenåpning av HKG om vi i det heletatt får se noen «nyheter» i langdistanseprogrammet til SAS.
Jeg krysser fingrene for at Miami får flere avganger fra Oslo. Gjerne med bonusbilletter tilgjengelig Det vil kanskje ikke skje med det første, men det er også et stort etterslep av cruise som skal gjennomføres så jeg ser potensiale for økt etterspørsel fra og med januar 2022. Prissensitive kunder vil kanskje velge f.eks OSL-ZRH-MIA med Swiss, men jeg foretrekker heller å betale litt mer for å fly direkte på 10.5 time fremfor å bruke 13.5 time. 3 timer mer ferietid!