Da utløser Norwegian opsjonen hos Boeing og kjøper 30 flere B737-8 MAX https://e24.no/boers-og-finans/i/VzWjkr/norwegian-bestiller-30-boeing-fly Betyr vel kanskje at man bytter de gamle -800 som fremdeles flyr innenriks i Norge?
Ikke overaskende, men synd at Norwegian fortsetter med 737 MAX. De hadde jo før ble restrukturert en større ordre på A320neo som de leaset ut. Kommer til å fortsette å prøve å unngå selskapene som flyr med MAX hvis det lar seg gjøre, ikke fordi jeg tror flyet er veldig utrygt, men fordi jeg ikke ønsker å støtte Boeing sine tvilsomme avgjøresler.
Tror det tar lang tid før NG-maskinene forsvinner fra Norge, mange av maskinene har de jo fått så billig at jeg tipper vi ser de her flere år til. De har jo tross alt fortsatt 60, hvorav de fleste flys i nettopp Norge.
Det er et godt poeng. Men noen skal ut tror jeg. Vanskelig for å tro at de utvider flåten med 30 maskiner. Med mindre de har funnet nye, lukrative markeder å satse på?
Jeg syntes det var litt skuffende at Norwegian ikke anskaffet Airbus. Skulle gjerne sett at Norwegian støttet opp under Europeisk Airbus i stedet.
Ja er vel LN-DY* som først skal ut tipper jeg, men en del av de maskinene som dukket opp i kjølvannet av restruktureringen tipper jeg de kommer til å ha en stund lenger. De fikk de visst veldig veldig billig. Den beslutningen ble vel tatt da de bestilte de første 50 MAXene her hvor disse 30 var opsjoner. Og da de ble bestilt satt det ikke en inkompetent toll-tullebukk (among others) i det hvite hus..
I tillegg velger Turkish å kjøpe 75 B787 og inntil 150 nye 737+MAX maskiner. Gode tider for Boeing... https://investors.boeing.com/invest...ers-Commits-to-More-737-MAX-Jets/default.aspx
Det er gode operative og økonomiske grunner for Norwegian å velge Boeing. 1. De har allerede en flåte med kun Boeing. Det gir fordeler for trening av piloter og teknikere. De trenger bare å trenes på 1 type, og det mener de fleste er billigst måte å drive flyselskap. (Se på Ryanair=kun Boeing, EasyJet=kun Airbus, Wizz=kun Airbus) Det gir også fordeler med vaktlisteskriving at alle pilotene kan fly alle flyene i selskapet. 2. De fikk en meget god deal med de 50 første de bestilte i 2022
Jeg moderer meg selv her, ryktene sier at WF skal kjøpe fler jetmaskiner, så da kan vel 737 som flyr på tynne ruter i Norge flyttes til mer lukrative markeder
Og her er det bare å kaste vann på mølla. Boeing får nå igjen lov til å gi godkjent-stempel selv. The FAA will allow limited delegation to Boeing for issuing airworthiness certificates for some 737 MAX and 787 airplanes starting on Sept. 29, 2025. An airworthiness certificate confirms an aircraft is safe to operate. Safety drives everything we do, and the FAA will only allow this step forward because we are confident it can be done safely. This decision follows a thorough review of Boeing’s ongoing production quality and will allow our inspectors to focus additional surveillance in the production process. The FAA will continue to maintain direct and rigorous oversight of Boeing's production processes. Boeing and the FAA will issue airworthiness certificates on alternating weeks. https://www.faa.gov/newsroom/faa-statement-boeing-airworthiness-certificates