Er vel ikke utenkelig at man gambler på en reprise av Sbanken og DNB her, der fikk man jo opphevet en stoppordre. Og den saken var mye mer tvilsom....
Norge har lang erfaring med duopoler, ikke minst hvor vanskelig det er for en tredje aktør når duopolet har regjert en stund. Kort fortalt: Det er ikke en situasjon som kommer forbrukeren til gode. Samtidig hjelper det jo ikke om Widerøe dør sakte. Tror vi også ser på en situasjon her hvor hodet og halen til staten ikke helt snakker sammen.
Det vet jeg ikke, men bare fordi man har gjort noe feil tidligere betyr jo ikke at man må gjenta feilen. Personlig bruker jeg sjeldent Widerøe og aldri NAS (én eneste reise siden 2018), men jeg er glad at SAS har disse konkurrenter. Som et pluss tror jeg at det nå kan bli mer sannsynlig med utstrakt samarbeid mellom WF og LH gruppen etter at SAS har byttet til SkyTeam. Det fins jo allerede litt i dag. Kanskje det blir mulig med M&M hos WF deretter også?
LH som kjøper av WF hadde vært en fin løsning for bonusnisser, tenker jeg. Så kunne man ha fokusert på M&M status når EB lifetime gold er i boks.
Konkurransetilsynet snur: Norwegian får likevel kjøpe Widerøe Norwegians oppkjøp av Widerøe var på vei mot fjellveggen, men en sen 180-graderssving fra Konkurransetilsynet endrer alt. https://e24.no/naeringsliv/i/VPVpdd/konkurransetilsynet-snur-norwegian-faar-kjoepe-wideroee
Så Norwegian trengte ikke engang å komme med noen lovnader de uansett kom til å bryte? Litt slapt av Konkurransetilsynet, altså.
Suspekt.. det bør undersøkes nøye om noen i Konkurransetilsynet plutselig har fått pussa opp badet sitt uten å betale med egne penger ..
Jeg begriper ikke konklusjonen. Nå blir det jo garantert perfekt korrespondanse med Norwegian videre når man kommer inn fra en FOT-rute feks. Muligheten til å koordinere flyvningene slik at de passer egen flyflåte i begge selskap er jo en åpenbar konkurransefordel og som må sies å være betydelig. Hvordan er det ikke konkurransehemmende å gå fra tre til to betydningsfulle selskap?
Widerøe i sin nåværende form vil ikke overleve i mer enn 5-6 år. De har store «utfordringer» med Dash8-1/200 som MÅ byttes innen kort tid. I tillegg går E195-E2-flåten med underskudd. Så med andre ord, med mindre de får inn mye kapital for å bytte alle baby-dashene, så er de gone. Derfor er de heller ikke noe betydningsfullt selskap om noen år. Om ikke DY, så må noen andre kjøpe de for at se skal overleve.
Tenker også at det ligger mye her. Tillitsvalgte fra WF var også ute i media og argumenterte for DY. Kan også være at erfaringen fra ferjeselskapene som er kjøpt av utenlandske fond spiller inn. Problematisk at infrastruktur er på utenlandske hender. WF har vært tydelig på at noen må kjøpe dem opp.