Norwegian kjøper Widerøe

Tråd i 'Nyheter' startet av Mysterio, 06. juli 2023.

1. RescueMe

RescueMe Kortreist bonusjeger

Likes mottatt:
    1,445
    Bonuspoeng:
    93
    Er vel ikke utenkelig at man gambler på en reprise av Sbanken og DNB her, der fikk man jo opphevet en stoppordre. Og den saken var mye mer tvilsom....

2. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,896
    Bonuspoeng:
    293
  3. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,896
    Bonuspoeng:
    293
  4. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,356
    Bonuspoeng:
    113
    Norge har lang erfaring med duopoler, ikke minst hvor vanskelig det er for en tredje aktør når duopolet har regjert en stund. Kort fortalt: Det er ikke en situasjon som kommer forbrukeren til gode.

Samtidig hjelper det jo ikke om Widerøe dør sakte. Tror vi også ser på en situasjon her hvor hodet og halen til staten ikke helt snakker sammen.

magnusant, Eddie47 and RescueMe like this.
  5. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,338
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig bra og viktig for konkurransen. En helt riktig vurdering etter min mening.

themichael liker dette
  6. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,896
    Bonuspoeng:
    293
    Var «problemet» mindre da Widerøe var heleid av SAS fra 2002 til 2013?

7. themichael

themichael EBD

Likes mottatt:
    4,173
    Bonuspoeng:
    113
    Det vet jeg ikke, men bare fordi man har gjort noe feil tidligere betyr jo ikke at man må gjenta feilen. Personlig bruker jeg sjeldent Widerøe og aldri NAS (én eneste reise siden 2018), men jeg er glad at SAS har disse konkurrenter.

Som et pluss tror jeg at det nå kan bli mer sannsynlig med utstrakt samarbeid mellom WF og LH gruppen etter at SAS har byttet til SkyTeam. Det fins jo allerede litt i dag. Kanskje det blir mulig med M&M hos WF deretter også?

8. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    895
    Bonuspoeng:
    113
    LH som kjøper av WF hadde vært en fin løsning for bonusnisser, tenker jeg. Så kunne man ha fokusert på M&M status når EB lifetime gold er i boks.

9. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,411
    Bonuspoeng:
    93
    Last edited: 21. des 2023
  10. sutenai

sutenai Not throw away...

Likes mottatt:
    3,139
    Bonuspoeng:
    93
    Så Norwegian trengte ikke engang å komme med noen lovnader de uansett kom til å bryte? Litt slapt av Konkurransetilsynet, altså.

11. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,613
    Bonuspoeng:
    93
    Suspekt.. det bør undersøkes nøye om noen i Konkurransetilsynet plutselig har fått pussa opp badet sitt uten å betale med egne penger .. ;)

Cumulus liker dette
  12. AB69

AB69 Medlem

Likes mottatt:
    302
    Bonuspoeng:
    63
    Kanskje noen ikke fikk beholde diamaaantkortet sitt?

EndreD liker dette
  13. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,338
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg begriper ikke konklusjonen. Nå blir det jo garantert perfekt korrespondanse med Norwegian videre når man kommer inn fra en FOT-rute feks. Muligheten til å koordinere flyvningene slik at de passer egen flyflåte i begge selskap er jo en åpenbar konkurransefordel og som må sies å være betydelig. Hvordan er det ikke konkurransehemmende å gå fra tre til to betydningsfulle selskap?

14. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,350
    Bonuspoeng:
    183
    Widerøe i sin nåværende form vil ikke overleve i mer enn 5-6 år. De har store «utfordringer» med Dash8-1/200 som MÅ byttes innen kort tid. I tillegg går E195-E2-flåten med underskudd.
    Så med andre ord, med mindre de får inn mye kapital for å bytte alle baby-dashene, så er de gone.
    Derfor er de heller ikke noe betydningsfullt selskap om noen år.
    Om ikke DY, så må noen andre kjøpe de for at se skal overleve.

Insomnia4u liker dette
  15. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,561
    Bonuspoeng:
    113
    Tenker også at det ligger mye her. Tillitsvalgte fra WF var også ute i media og argumenterte for DY. Kan også være at erfaringen fra ferjeselskapene som er kjøpt av utenlandske fond spiller inn. Problematisk at infrastruktur er på utenlandske hender. WF har vært tydelig på at noen må kjøpe dem opp.

Del denne siden