Min kommende flygning: Men seat map er helt sykt, med veldig mye blokkerte seter. Er det ofte slik med DY?
Flyr masse med DY, og kan sikkert svare her. Men skjønner ikke helt hva spørsmålet er? Hvordan ser seatmap ut? Som regel wide open seatmap hos dem selv når det nærmer seg avgang og er fullsolgt, fordi veldig mange ikke betaler for en bestemt plass.
Da kan jeg bare si: det er veldig uvanlig hos DY. Men varier litt med rute, siden flights hvor mange kjøper "dyre" billetter gjør at passasjerene som del av den dyre billetten dyttes gjennom prosessen med å velge seter også siden de er inkludert uten ekstra kost. Da blir mye opptatt. I motsetning til på en vanlig OSL-BGO eller LGW-OSL, som jeg ofte bruker.
Har aldri sett noe lignende, så jeg vet ikke hvorfor setene står markert som blokkert med mindre det er en form for forhåndsfordeling av seter som DY har gjort for å vektfordele kabinen. Men det pleier definitivt ikke være slik. Listen over salgbare seter i hver billettklasse kan ikke legges sammen, så tallet sier ikke noe om hvor mange seter som er tilgjengelig. Det viser bare hvor mange seter selskapet er villig til å minst selge i hver klasse akkurat nå. Og så kan èn klasse forsvinne ned til 0 samtidig som en av de andre er solgt tom, uten at det betyr at billettene i begge klasser ble solgt ut. Hvis det var en forståelig forklaring?
Aha! Det forklarer litt. Er dette DY/LCC praksis, eller gjelder det for alt som kan fly? ET har vært mer "reliable" på akkurat dette feltet, i alle fall tilsynelatende.
Det er vanlig praksis, og på EF kan man veldig ofte se 9 billetter i hel haug av forskjellige klasser. Gjelder alle flyselskap såvidt jeg vet. Betyr for det første at det er minst 9, og kan være flere, seter for salg i den klassen akkurat nå. De viser aldri mer enn 1 siffer bak hver fare-bucket bokstav. Og flyselskapet kan når som helst justere tallet - også uten at alle de feks 8 setene (hvis dèt var tallet) er solgt ennå. Og i tillegg betyr det altså at de kan finne på å være villige til å selge R9 (redusert biz pris hos BA, som et eksempel), samtidig som C9 og D9 (hhv fullpris og "litt redusert" biz pris). Selv om det kanskje bare 15 seter ledig i biz, og når det ser solgt endel R-seter kan flyselskapet endre det slik at det blir R0, men fortsatt kanskje så mye som 9 i både C og D. Dette fungerer også som en del av systemet rundt dynamisk prising i praksis, og dersom det ser at det plutselig "renner ut seter" på et bestemt fly - er dette mekanismen de bruker for å endre tilgjengeligheten i forskjellige klasser som gjerne er bundet til et omtrentlig prisnivå pr klasse i tillegg til slike ting som begrenset mulighet til å endre, mot gebyr kanskje, og ingen refund, osv osv. Helt sikkert i hovedsak algoritme-styrt, i tillegg til at det sitter noen mennesker og overvåker + endrer manuelt om nødvendig. Litt ala børsenes handelsroboter + vanlige menneske-meglere som selger/kjøper i tillegg.