Norwegian permitterer rundt 50 piloter

Tråd i 'Bonusfeber Lounge' startet av peterfox, 02. nov 2014.

  1. peterfox

    peterfox EBD-QR GOLD- HH Diamond # www.peterfox.no Offisiell Representant

    Innlegg:
    2,000
    Likes mottatt:
    1,989
    Bonuspoeng:
    113
  2. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Hvordan klarer du å lese det slik at dette drar OPP lønninger og ØKER utgifter for Norwegian? Det er så langt, langt derifra. Dette er ytterst behagelig for Norwegian, og mye av årsaken til at de har gått fra prinsippet om fast ansettelse. Det er en del som ble ansatt for mange år siden som sitter fast. Ellers ansetter de stort sett bare kontraktspiloter og cc nå. Og tenk så behagelig å bare leie inn all arbeidskraft du trenger? Aldri mer trenger du å løse den vanskelige kabalen som er vinterprogrammet, i stedet for å ha den tunge byrde av ansatte med fagforeninger, arbeidsgiveravgifter og andre kapitalistiske blylodd - så står du 100% fri for å tilpasse deg markedet. På bekostning av de ansatte, men shit det samme, hvis de ikke vil står det andre i kø.... Og de tar gjerne enda lavere lønn, enda verre kontrakter.

    Så nei, dette påvirker ikke billettprisen andre veger enn at det er en konkurranse-fordel for Norwegian. Dont worry :)
     
    Last edited: 02. nov 2014
  3. peterfox

    peterfox EBD-QR GOLD- HH Diamond # www.peterfox.no Offisiell Representant

    Innlegg:
    2,000
    Likes mottatt:
    1,989
    Bonuspoeng:
    113
    Jo, det mener jeg det gjør. Når det blir overskudd av piloter i vinterhalvåret, og underskudd i sommer halvåret, kan de vel ta ut max da?
    Men jeg skjønner at det er vanskelig å kombinere jobb som bjørn om vinteren og lærer om sommeren.
     
  4. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Fungerer nok ikke sånn, særlig når det ofte er slik at kontraktspiloter i dag er unge mennesker som har kapital til å dekke sin egen pilot-utdanning og B737/A320-rating. Det vil si at de er såpass bemidlet at de driter litt i hva det koster og hva de får av inntekter, "så lenge de får fly". Slik undergraves forholdene bare mer og mer og mer i en evig runddans.
     
  5. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    547
    Likes mottatt:
    390
    Bonuspoeng:
    63
    Dette er vel dessverre konsekvensen av en bransje hvor man har store forskjeller i kapasitetsbehov over året. Selv om kanskje ikke cockpit crew har vært påvirket av dette i særlig grad (utenom i FR) så er det vel flere selskaper som bemanner opp i sommerhalvåret med "sommerfugler".
     
  6. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,235
    Likes mottatt:
    1,221
    Bonuspoeng:
    113
    Same same but not same .. Sommerfugler er ansatt for en tidsbestemt periode og det er noe begge parter er inneforstått med ved ansettelsen .. Den inneforståelsen er det ikke snakk om her. Her er det kontraktansatte som rett og slett får sitt kontraktsforhold trukket tilbake.
     

Del denne siden