Leser at DY permitterer piloter; http://e24.no/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/norwegian-permitterer-rundt-50-piloter/23327207 Hvis det oppfattes, slik jeg leser det vil dette "trekke" opp lønningene veldig til neste år? Dette vil igjen dra opp kostnadene til passajserene ?
Jo, det mener jeg det gjør. Når det blir overskudd av piloter i vinterhalvåret, og underskudd i sommer halvåret, kan de vel ta ut max da? Men jeg skjønner at det er vanskelig å kombinere jobb som bjørn om vinteren og lærer om sommeren.
Dette er vel dessverre konsekvensen av en bransje hvor man har store forskjeller i kapasitetsbehov over året. Selv om kanskje ikke cockpit crew har vært påvirket av dette i særlig grad (utenom i FR) så er det vel flere selskaper som bemanner opp i sommerhalvåret med "sommerfugler".
Same same but not same .. Sommerfugler er ansatt for en tidsbestemt periode og det er noe begge parter er inneforstått med ved ansettelsen .. Den inneforståelsen er det ikke snakk om her. Her er det kontraktansatte som rett og slett får sitt kontraktsforhold trukket tilbake.