Norwegian senker frekvensen til London

Tråd i 'Norwegian Reward' startet av Upsaker, 18. okt 2016.

1. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,148
    Bonuspoeng:
    293
    Når Ryanair starter sin London-rute fra Gardermoen reduserer Norwegian sitt tilbud fra fire til tre daglige avganger i forhold til sist vinterprogram skriver aftenposten.no

Nå er det 13 daglige avganger, hver vei, og det øker til 16 når Ryanair starter 30. oktober. Så vidt jeg kan skjønne vil vi være nede på 15 hver vei når Norwegian reduserer.

Ryanairs avganger er priset fra 92 kr én vei, mens Norwegian begynner på det dobbelte (199 kr). SAS har omtrent hatt konstant tilbud til Heathrow de siste månedene og har billetter fra 299 kr og British Airways ser ut til å ha 562 kr som laveste pris én vei.

Hva tror dere, er ~3000 seter hver vei for mye? Jeg vet det har blitt diskutert her, men hvem vinner krigen? Kommer Ryanair til å overleve på Gardermoen?

Last edited: 18. okt 2016
  2. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,015
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg frykter at British Airways kommer til å måtte vurdere å senke frekvensen fra fire daglige på sikt, men jeg håper at det er Norwegian som i størst grad kommer til å merke frafall av de mest prissensitive kundene.

Normalt ville jeg sagt at jeg ikke trodde Ryanair kom til å trekke seg av disse fire, men alle fire er store, sterke og svært godt etablerte på Oslo-London-markedet, så jeg er jaggu ikke sikker. Egentlig kan jeg ikke se for meg at noen av disse fire trekker seg.

3. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    23,148
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel rimelig å anta at de mest prissensitive du nevner velger Ryanair fremfor Norwegian da de tror dette er enda billigere. Folk flest bryr seg bare om pris, så jeg tror det holder en stund. Jeg har også inntrykk av at en dagstur med Ryanair fra Rygge til London var populært, men med vesentlig dårligere rutetider trekker de nok ikke til seg de samme reisende fra Gardermoen.
    Ryanair har også begynt å selge Leisure Plus-billetter som har bagasje, priority boarding og setereservasjon til en pris som aldeles ikke er skremmende.
    Skjermbilde 2016-10-18 kl. 19.24.03.png Skjermbilde 2016-10-18 kl. 19.20.41.png

4. lMartin

lMartin Jeg var ung og trengte poengene! Moderator

Likes mottatt:
    6,337
    Bonuspoeng:
    183
    Det kan også være verdt å ta med i regnestykket at ikke alle bor i nærheten av Gardermoen. For meg som reiser fra Trondheim og uansett må ha tilslutningsfly er ikke Ryan Air aktuelt. Norwegian har direkterute, men med fem avganger i uken og ugunstig avreisetidspunkt er ikke det spesielt aktuelt heller og SAS er egentlig det eneste reelle alternativet.

5. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Folk flest flyr eco og da spiller det vel ikke så stor rolle hvem som flyr. BA har jo begynt å kjøre linjen til SK med å forbedre vekk alt av service. Plutselig ryker ledig midtsete hos BA i CE og da er vi like langt. Som noen skrev på FT om BA:

"Our customers have told us that they like to have time to ponder important matters of the day. As such, we have reduced the number of Check-In staff, to allow our passengers the luxury of contemplation prior to checking in."

TOS, Shyneno and kosvines like this.
  6. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,634
    Bonuspoeng:
    293
    Haha hahah.... årets....

OttoL liker dette
  7. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,015
    Bonuspoeng:
    183
    Hehe! Bare pass på så det ikke går troll i ord. :confused:

8. view

view Veteran

Likes mottatt:
    2,201
    Bonuspoeng:
    113
    Blodbadet er i gang på Oslo-London.

Ryanair 92,- kr en vei er jo heftig, men ser at på en typisk uke dag ligger Leisure Plus på 457,- og Business Plus 939,- en vei. Da er det ikke så billig lenger.

Ryanair skal også tjene penger, men det er ingen tvil om at det blir beintøft her fremover. Marginene kommer til å falle og frekvenser kommer til å reduseres. Samtidig er det kanskje tiden for en betydelig økning av fritidsreisende, jeg betalte 10,2 kr for pundet i London denne uken så det har blitt billigere destinasjon.

Del denne siden