Norwegian til Gran Canaria

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av RoadKing, 24. nov 2015.

  1. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    hehe det er bare en spesialpris på Upper Crust for Ost&Skinke baguett uten tomat og agurk. Den koster 64 eller noe, og med Agurk og tomat koster den vel 90.. Så det er dyre tomatskiver!
    Det bør vel sies at Harleys ikke er for bikere, mtp på de lettkledde gutta som danser i baris! Kjører HD selv og drar ikke med den interessen i bakhånd:)
     
    RoadKing liker dette
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,650
    Likes mottatt:
    32,499
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tenker å begynne min fortelling med NSB sitt Lillehammer tog.
    Når det passer seg slik, tar jeg gjerne NSB heller en flytoget, det er jo halv pris og jeg har dessuten månedskort og dermed bare tilslutningsbillett som er enda billigere.

    Nå skal ikke det her handle om reklame for NSB, men patetisk forskriftsrytteri. Dere utenfor Oslo regionen får ha meg unnskyldt.

    Iallefall, på vei fra Lillestrøm til OSL bruker toget ca 12 minutter. Innen konduktøren kom til oss så var vi nok godt og vel halvveis. Sjekker billetter, trivelig og alt greit. Hvorpå han høflig gjør oppmerksom på at kofferter ikke bør oppbevares i gangen, men stables i dertil egnede oppbevaringsbåser. Jeg sier at joda, men nå er vi 4 min fra Gardermoen så jeg tror jeg står over den. Neste gang da, sier konduktøren hvorpå jeg svarer jaja og vet inni meg at det blir ikke aktuelt.

    Så tenker jeg litt og resonnerer over hvor mange godfjotter som i beste mening trer idiotiske regler nedover huet på oss, for at vi ikke skal rammes av dommedag den ene gangen i 100 året at det inntreffer er uhell av en slik karakter at den aktuelle forskriften faktisk utgjør en forskjell. For det så betaler samfunnet haugevis med penger i sysselsetting av godfjotter, godfjotters løpegutter/piker og ikke minst en haug med papir og opplæring så folk som den stakkars pliktoppfyllende konduktøren skal ha noe å gjøre sin allerede stressede hverdag enda mer stressende.

    Det som setter dette i et enda mer greelt lys er det faktum at vognen vel var 1/3 full og dermed godt om plass. I sterk kontrast til morgen ig ettermiddags -rushet mellom Oslo og Lillestrøm. Da står folk to i høyden, ikke et kvekk om sikkerhet da, men det er vel fordi konduktøren ikke kommer fram...

    Nok om det, vi sjekket inn bagasje og jeg opplevde for en gangs skyld lang kø i sikkerhetskontrollen. Et kjapt sukk gikk gjennom brystet og jeg angret på at vi ikke hadde reist SAS likevel, men når jeg så over til fasttrack, så var det også der kø utover, dermed lettet det litt :).

    Jeg vet ikke hvor lenge det har stått på, for det er en stund siden jeg har hatt med kamera. Men stor var min forbauselse når det ikke var nok at jeg sirlig hadde lagt Ipad, telefon, pc og Kindle i hver sin flotte balje, de skulle jammen ha kameraet der og. Det neste blir vel at man må legge ut trusa.

    Det rykket i min venstre side da vi passerte trappa opp til herligheten, jeg bet tennene sammen og sa til meg selv: Du må ta det som en mann, du er en av almuen nu!

    Tilbragte en halv time ved gatens nærmeste vannhull og det ble åpnet for boarding. Tidi! Norwegian har fått automater! Jeg breier meg verdensvant forbi køen oldemødre og annen almue på førstereis i den manuelle skranken og drar boarding slippen kjekt over scanneren. Automaten tygger noen minutter hvorpå den i gyselig rødfarge ber meg innfinne meg hos skrankepersonalet :eek:, ved siden av plinger det lystig grønt for førstereis hvermannsen i den andre automaten.

    Hadde dette vært SAS el.l. på vei over dammen hadde jeg tenkt "YESSS Oppgradering!!", men her... Overbooket fly blinker rødt i min hjerne og jeg begynner å tenke plan B og angrer bittert på at jeg ville spare usle 16000 her hvor jeg statusløs venter på tur...

    Dog, helvetes porter åpner seg ikke. Det er åpenbart en automat som ikke liker meg. Alt er i skjønneste orden smiler kvinnen på den andre siden og vinker meg inn på vinnersiden.

    På vei til flyet minnes jeg at det i forumet ble sagt at der er skrekkelig spansk personale på D8 flyene og tenker at jaja, vi får stå han av, som de sier nordpå.

    Vel så de bistre ut da vi steg ombord, men servicen under serveringen var upåklagelig, fikk til og med et par smil. Og det er ikke fordi jeg er ung og kjekk eller gammel og forvirret. Jeg er sånn i mellom.

    Maskina forøvrig, en 737-800, av den nyere typen med Recardo seter og ambient belysning ser helt ok ut, men renholdet har vært kjapt. Kanskje pga forsinkelsen?

    På toalettet kunne man begynne å ane en viss wear and tear, fikk meg til å tenke på hvilket råkjør moderne fly er utsatt for som er maksimalt i luften. Kudos til ingeniørene til Boeing, Airbus, Bombardier m. fl.

    Opplevelsen av reisen så langt har egentlig hatt bare en par a-ha opplevelse. Det er når purser starter reisen med å si at de har lite mat ombord. Jeg så cateringbilen ved flyet, så hvis de har for lite, så er det planlagt for lite. Ripe i lakken Kjoser'n. Oops, var ikke meningen med personangrep altså!
    Den andre tingen, det tok sykt lang tid for personalet å serve hele flyet med to vogner. Kan ikke huske å ha opplevd det før, men det hadde kan hende med at den ene av de to på den framre vogna var mer opptatt av å løpe tilbake til sine ene kollega på den bakre vogna og slå en prat for hver rad. Eller dårlig logistikk, hva vet jeg...

    Det var sterke advarsler om mulig rølpefest ombord, men her er der stille og rolig, kunne nesten vært venteværelset til legen.

    Du vet forresten at du reiser med erfarne GC farere, når gamlemor i setet ved siden av begynner å skrive julehilsener på postkortene fra GC som hun tok med sist.

    Ellers strikker fru Roadking og lytter lydbok med sin Bose hodetelefoner, far sjøl skal stikke nesa i en bok. Ca 1.5 timer igjen.

    Jeg syns forøvrig jeg fortjener mange likes på denne. Det er ikke bare, bare å skrive så mye på iphone med mine pølsefingre. Så det så!

    Riktig fin helg dere :)
     
    helged, Kjakan, mali-no and 15 others like this.
  3. Pingus

    Pingus Senior Medlem

    Innlegg:
    918
    Likes mottatt:
    1,310
    Bonuspoeng:
    93
    God start på rapporten.
    I forhold til restauranter har jeg som uautorisert gastronaut og matnerd et par tips utenfor "lysløypa" og standardanbefalingene, men for noen av de trenger du nok leiebil...
    1. Restaurante Nelson i Playa de Arinaga: Fantstisk fisk/skalldyr i en familiedrevet restaurant medd personlig tilnærming, de lager sin egen olivenolje og har også en palmesirup fra egenproduksjon (Ok, VET det er sært). Ligge rmed pen utsikt ut mot havnen selv om den kan være litt vien å finne, og barn som evt kjeder seg kan hoppe litt ut og inn av restauranten. Uformell.
    2. Moorea, også i Arinaga er en fantastisk tapas-/gastrobar.
    3. Montsemar i Arguineguin, italiensk, litt tradisjonell, men høy kvalitet.
    4. Rias Bajas i Playa de Ingles får fløyet inn ferske skalldyr hver dag, toppkvalitet.
    5. I Meloneras i et litt gudsforlatt shoppingsenter mener jeg det ligger en restaurant som heter Rias De Galicia, også fisk-skalldyrdominert. Enkel innredning, men de har "Flor de Pingus" på vinmenyen... Verdt alle pengene! ;P
     
    RoadKing liker dette
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,650
    Likes mottatt:
    32,499
    Bonuspoeng:
    293
    Mange takk for tips :)
     

Del denne siden