Ny SAS Business Class i Europa

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Henrik Olsen, 15. april 2025.

1. Ololsen

Ololsen Senior Medlem

Likes mottatt:
    7,271
    Bonuspoeng:
    163
    Det der holder ikke, eller mener de at det kun skal være ordentlig business mellom hubene OSL, CPH og ARN intra skandinavia?

Fly med oss and tobeornot999 like this.
  2. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,850
    Bonuspoeng:
    113
    Det har tidligere blitt nevnt at den fulle Business-class-opplevelsen kun vil gjelde på hovedstadsrutene mellom mellom OSL/CPH/ARN.

Jeg har lurt på hva dette innebærer, men vi har kanskje svaret i posten din.
    Blokkert midtsete, men standard Plus-servering, virker det som.

kongenamundsen liker dette
  3. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,206
    Bonuspoeng:
    293
    Vel, flere rapporter bekrefter det motsatte om champagne intra-Scandi.

Høres ut som innkjøringsproblem og/eller feil catering lastet ombord. Eller det kan tenkes at det kun er triangelet OSL-CPH-ARN som ser oppgraderingen. Beklager, SVG - ufortjent om det skulle være slik.

Generelt ser det ut til at ny servering er en solid opptur sammenlignet med Plus. Skal teste selv i morgen, på OSL-LHR.

EndreD, eventyrer and freddyen like this.
  4. Kvalvaag

Kvalvaag Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,746
    Bonuspoeng:
    163
    Interessen for å betale meir for business om en kjiper ned tilbudet fra Bergen sank i hvert fall for min del…
    Men så er det dette tomme midtsetet :rolleyes:

freddyen liker dette
  5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,206
    Bonuspoeng:
    293
    Det var vel ikke bedre før?

Men helt enig med deg, det burde vært naturlig å forvente samme service på alle Airbus rutene. I motsetning til småfly, selvsagt.

Også begrunnelsen for endringen tilbake til business taler for dette, hvor kunder på long haul business skulle kunne få business videre i SAS heartland også.

Hva om noen kommer fra New York til vakre Bergen via CPH. Skal de da få ikke-bizzi bare fordi de valgte CPH-BGO på siste leg istedet for å ende opp i Oslo med full bizzi på veien?

Absolutt ikke ironisk ment dette, tvert imot vanskelig å forstå vurderingen fra SAS. Hvis vi skal se på Norge isolert, så blir det også rart om den samme passasjeren fra NY ikke får annet enn tørr polarrull hvis de skal på nordlys-jakt i TOS. Laaaang tur fra CPH, så det gir jo ikke mening å gi dårligere service enn på CPH-OSL.

EndreD, eventyrer and freddyen like this.
  6. Kvalvaag

Kvalvaag Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,746
    Bonuspoeng:
    163
    Nei, betalingsviljen er bedre no enn før, siden en er garantert tomt midtsete, men når en ser ka de får mellom hovedstadene ift ka en blir avspist med fra Vestlandet og til CPH blir eg litt snurt :eek:
    Kunne no hatt champagne i det minste, det er gøy med glass og tomt midtsete, men det blir for inkonsistent i Skandinavia:rolleyes:

tobeornot999 liker dette
  7. testflyver

testflyver Medlem

Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    33

Skuffende, men ikke overraskende. Nok en "forbedring", hvertfall for oss på vestlandet. Det blir fortsatt å sitte som sild i tønne på BGO-OSL (ingen blokkert midtsete altså). Og samtidig får vi heller ikke "ordentlig" biz på ruter som BGO-CPH, BGO-ARN og SVG-CPH.. Forventningene var lave, men..

8. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,850
    Bonuspoeng:
    113
    SAS selger produktet som "Business" med "Måltider og drikke", og det er kanskje det største problemet.
    At det likevel ville være en forskjell er det kun spesielt interesserte som har fått med seg, for det nevnes ikke i bestillingsprosessen eller på nettsidene til SAS.

Også ved oppgradering til Business nevnes måltider.
    Jeg har noen turer neste uke og her er minsteprisen på oppgradering fra Light til Business (Med EBG Booster). Knapt forskjell, selv om opplevelsen vil være vidt forskjellig.

BGO-CPH 1060 NOK / 9000 EB
    CPH-ARN 1240 NOK / 11000 EB

På en tur i Business CPH-BGO heter det "Meal (Non-Specific)" på pdf-billetten og det er samme formulering som på første strekket fra Spania.
    Her har det tidligere stått "Refreshment" i Plus.

Her bør SAS være tydeligere på hvilket servicenivå som kan forventes.

Last edited: 01. okt 2025
  9. haifinn

haifinn If u are bored flying, your standards are too low

Likes mottatt:
    17,203
    Bonuspoeng:
    183
    Osl-Lhr i går. Service i verdensklasse sier Sas..meh sier jeg. Et lite hei ved ombordstigning. Ingen vannflaske i setet, eller pre drink. Da vi kom i marshøyde ble gardina på rad 3 og til gally/toalett foran dradd igjen. Tok vel ca 15 min før tralla kom. Fikk et kort med 3 'smørbrød' valg. Ekte champagne kom i nytt champagneglass. Flyvert mente det var en liten kul i bunn av glasset. Hvis champanjen ble helt rett på kulen, så skulle det visst ikke bruse over? Men det gjorde det..sikkert fordi den holdt 10-12 grader. Ingen varm klut heller. Fikk en pose m cashev som var innbruddssikker. Sto over mat. Salmon always salmon..ikke noen fan. Medpassasjer fikk maten i hvite porselensskåler og metall bestikk. Så bra ut det. Prøvde å bestille en bloody mary etter mat, men det hadde de ikke. Stod i drinkmenyen. Med litt innkjøring, så blir det nok bra. Men jeg ville aldri betalt flere tusen mer for denne opplevelsen.
    20251001_154517.jpg 20251001_153941.jpg

Last edited: 05. okt 2025
  10. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    8,692
    Bonuspoeng:
    183
    Noen tanker fra SK4607 til Manchester nå i kveld.
    Crewet er tydelig stolt av å være tilbake til business. Purser er rundt og snakker med alle i business om hvordan de opplever det og forteller om konseptet. Både han og kollegaen som serverer her foran har vært i SAS så lenge at for dem føles det som sirkelen er sluttet og man er tilbake der man skal være.
    Veldig allright med meny, fint med bobler i skikkelig glass og kaffe i skikkelig kopp. Litt overraskende at all annen kald drikke fortsatt serveres i plast. Ellers så er det visst en grense på ca 2 timer som avgjør om maten er varm eller kald ifølge purser, alt under 2 timer er i utgangspunktet kald mat. Maten var veldig god, andebryst med salat samt ost, kjeks, varme rundstykker (som de kom 2 runder med) og sjokoladekake til dessert.
    Purser mener noen av tankene rundt hva som skal serveres hvor er litt i overkant ambisiøse og at det nok blir noe justeringer når man gjør seg praktiske erfaringer fra de forskjellige rutene og flytidene.
    Alt i alt må jeg si meg greit fornøyd her i kveld, hjelper på at crewet er så positive og virkelig gir inntrykk av å være stolte av å kunne relansere business!
    20251002_190557.jpg 20251002_191540.jpg

Last edited: 02. okt 2025
    Kristian, Liza, Baldrick and 21 others like this.
  11. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,206
    Bonuspoeng:
    293
    Kan slutte meg til mye av det @haifinn sier.

Fikk tilsvarende meny idag på OSL-LHR. Og ganske gørr salmon, som jo er det typiske for S(almon), A(always) S(almon). Sinnsykt salt, og ganske uspiselig.

20251002_153155.jpg

Satt på samme seter og flight (til LHR som nevnt) som @haifinn satt på igår, og fikk altså samme menyen.

De bød ikke akkurat på champis. Men åpnet flasken med et plopp i galley etter jeg spurte om det. Fylte motvillig på da både min medreisende og jeg spurte om det.

Sur, veldig voksen (60+) dame i kabinen gjorde stemningen i business ganske dårlig. Flere andre passasjerer reagerte også. Yngre kvinnelig kollega gjorde det beste hun kunne, men ingen kan trylle frem noe umulig.

Når den eldre bøtta ble for lei av passasjerer, gjorde hun det gamle SAS trikset.

20251002_162721.jpg

Kommer jeg til å bytte tilbake fra BA til SAS nå som de har innført business? Svaret gir seg vel selv...

Maten var delikat, men brødskive og over-saltet røkt laks er fortsatt så SAS som det kan bli. Middels god kvalitet, men penere presentert enn da de hadde pappesker.

20251002_155549.jpg

Last edited: 02. okt 2025
    Kristian, Baldrick, haifinn and 17 others like this.
  12. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,850
    Bonuspoeng:
    113
    Virker noe halvhjertet, ja...
    Burde være mulig å laste noen forskjellige måltider om bord, eller tillate bestilling av måltid i appen, slik som i Eco.
    Dette var et stort problem i Plus, som nå videreføres til Business.
    SAS støtter riktignok bestilling av "spesialmåltid", men da blir det vegetarisk og/eller loktose-/glutenfritt.

tobeornot999 and Calling like this.
  13. tmolvik

tmolvik Senior Medlem

Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som vet om det er mulig å forhåndsbestille måltid til barn på nye Business? Fant ikke noen mulighet i app'en og skal prøve meg på en tur til Hellas på lørdag.

14. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,227
    Bonuspoeng:
    183
    Ok, så ikke så stor forskjell på Biz og GO, så da er det bedre å gå for billig billetter for meg da, en sitter jo ikke foran gadinene for en hvær pris.

themichael liker dette
  15. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,850
    Bonuspoeng:
    113
    https://www.sas.no/reiseinfo/spesielle-reisebehov/spesialmaltid
    Bestilling via kundeservice.

tmolvik liker dette
  16. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis noen reiser OSL - LPA / LPA - OSL i SAS biz må de gjerne fortelle om det her :)

fmel, Calling, freddyen and 3 others like this.
  17. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    115,762
    Bonuspoeng:
    350
    Om 14 dager har jeg fasiten.
    Men det blir nok likt som resten av Spania. Pre departure drink med nøtter, forrett, varm hovedrett og en liten dessert.

McBuljo and RoadKing like this.
  18. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    LPA er jo mye lenger og burde ha noe ekstra, men jeg er redd du har rett.

19. Sjark

Sjark Medlem

Likes mottatt:
    177
    Bonuspoeng:
    43
    CDG-OSL i går. Full business. Svensk crew. Tok vel ca 35 min før annonsering kom om at Go fikk kaffe og kunne kjøpe fra tralla. Ikke noe om business. Videre tok det 45 min før mat ble utlevert. Samme laks og vaffel som beskrevet til LHR. Drikke kom først etter at maten var forsøkt spist opp. Champis hadde de ikke.

Syns nesten at pluss var bedre. Da kunne man om ikke annet velge fra en meny.

obay, Earl, themichael and 2 others like this.
  20. turaga008

turaga008 EBD | OWS | *AG

Likes mottatt:
    484
    Bonuspoeng:
    63
    Hm, så det virker som enkelte skriver her at det er kun kald mat som serveres på reiser under 2t.

Jeg kjører OSL-LHR neste uke og så frem til varmmat servert i business, men det er altså noe som jeg ikke burde forvente?

Del denne siden