Ny SAS Business Class i Europa

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Henrik Olsen, 15. april 2025.

1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,206
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, varm mat er kun for lengre flights. Det har SAS vært tydelig på lenge.

De sa opprinnelig 3t flytid, og har ikke hørt at det er endret. Alle kortere flights (og dermed LHR) gir kald mat, som dessverre var uspiselig i mitt tilfelle.

I rettferdighetens navn skal det sies at de hadde en god humus, og litt tørr men godt smakende vaffel som dessert.

Hovedretten var med laks så salt at den ikke kunne/burde spises av helsegrunner alene. Smaken ga bare enda en grunn til å droppe den, selv om de syltede redikkene som fulgte laksen var gode.

Earl and turaga008 like this.
  2. Krjemb

Krjemb Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,557
    Bonuspoeng:
    93
    SAS har tidligere uttalt at "man vil servere varmmat på ruter over 2,5 timer samt til London og at det vil bli kalde retter på kortere ruter" Men mulig det er endret da...

turaga008 liker dette
  3. Bizflyer

Bizflyer Veteran

Likes mottatt:
    3,058
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke helt korrekt. I utgangspunktet ca 2 timers flight er grensen. Men ruter til SkyTeam hubs som Paris, London og Amsterdam vil man også kunne få varm mat en gang i mellom (det vil ikke være konsekvent), dessuten vil kortere ruter som GOT-CPH, CPH-HAM få en noe enklere service hvor man ikke vil se porselen osv. Mest pga den korte flytiden og at man ikke vil rekke en slik serveringsomgang.

Kristian and turaga008 like this.
  4. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,206
    Bonuspoeng:
    293
    Det er en glad-nyhet i så fall. London altså, for egen del.

Hvor har du informasjonen fra, den var helt ny for meg. Kilde?

5. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,206
    Bonuspoeng:
    293
    Ok, hører det i et par poster nå. Men hvor kommer informasjonen fra?

Flere av oss på IF har fløyet OSL-LHR og fått kald mat.

Fra Stockholm kompis hørt det samme om ARN-LHR.

Hvis de byr på varm mat "en gang i mellom", høres det omtrent ut som å besøke en buffet på et hotell hvor de kanskje har noe under varmelampene, men ofte ikke. Ingen ville godtatt det. Med god grunn.

Tiden flight tar er ikke et problem. British Airways klarer fint å friste med 2 varme retter og 1 kald som man kan velge blant på OSL-LHR.

Men cabin crew hos BA bruker ikke halve arbeidsdagen bak gardinen, i motsetning til SAS. De har et kultur-problem, hvor kunden er "fienden"

20251002_162721.jpg

haifinn, Spielhaug, Earl and 16 others like this.
  6. turaga008

turaga008 EBD | OWS | *AG

Likes mottatt:
    484
    Bonuspoeng:
    63
    Får se om det blir noe varmt servert på våre neste turer, det hadde jo vært trivelig.

Re gardinen så synes jeg personlig ikke dette er så dramatisk fornærmende om den blir dratt for av og til. Er det noe som 'haster' så kan man stikke hodet inn eller trykke på knappen, og jeg synes kabinpersonalet skal ha muligheten til litt tid 'av'. Det er som når hotellresepsjonister blir bedt om å stå hele dagen fremfor å sitte på høy krakk da det ser bedre ut for kunden.

Det er mye man kan ta SAS på, men akkurat gardinen synes jeg man skal holde seg for god til å akke seg for mye over. Kald mat på business derimot...

Edit: Gardin-outrage minner meg litt om British Airways sin kortlevde kaffe-ban for ansatte. Altså, kabinpersonale fikk ikke lenger lov å drikke kaffe hvis det var synlig for reisende, da dette tydeligvis var uproft. Nå er også BA personalet generelt mye mer serviceinnstilte enn SAS sitt, så det er enda mer overraskende at de innførte en slikt regel, og godt å høre at de trakk det tilbake etter backlash:

Last edited: 03. okt 2025
    NoLimit and DJasko like this.
  7. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,206
    Bonuspoeng:
    293
    Hører hva du sier, men akker meg fortsatt over lukket gardin hos SAS.

Det er jo ikke bare gardinen som er problemet. Men den den demonstrative måten de kyler igjen gardinen hvis den blir stående på gløtt etter noen har våget seg forbi for å bruke toalettet de har annonsert over høyttaleren at er tilgjengelig.

Eller de gangene de sender folk bakerst i flyet istedet når de prøver å bruke toalettet. Har sett det litt for ofte fra første rader.

Det er heller ikke OK eller riktig med "litt egentid" på 1 time når man bemanner en kort 2,5 timers flight. Hadde noen av mine ansatte gjort slikt og tatt seg en ekstra time pause hver dag, kanskje flere ganger i løpet av dagen, hadde de forsvunnet ut døren ganske fort.

Så er du selvsagt fri til å ha en annen mening.

Earl, Staralliance, petrate and 6 others like this.
  8. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,012
    Bonuspoeng:
    183
    Må si meg 100% enig med @tobeornot999 her. Det er ingen andre selskaper som driver med en så passiv aggresiv fremferd som SAS med gardina. I Asia skjer det aldri, og der klarer de til og med å servere varmmat og kjøre to runder med tralla på en 30 min flytur (f.eks. mellom Bangkok og Samui). Alle forsøk på godhjertet forståelse for SAS' crew faller til bakken i møte med de flyselskapene som faktisk får det til.

9. freddyen

freddyen Veteran

Likes mottatt:
    1,850
    Bonuspoeng:
    113
    Rapport fra CPH-MAD (3t 20m)

YouTube @TheFilipinoTraveler (ikke min)

Måltidet: 5:10 (Omelett)
    Trallen kom med drikke 34 minutter etter avgang og på nytt 1 time før landing.

10. tmolvik

tmolvik Senior Medlem

Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Fikk så og si det samme som deg mellom CPH-ANR i dag, med unntak av ostekake med meloncoulis som dessert. Jeg synes egentlig alle rettene var gode (inkludert laksen), og champagne ble servert uten problem (personlig skulle jeg gjerne hatt den litt kaldere). Gardinen kom foran, men har ingenting å utsette på crew likevel, som var veldig "på" under den korte turen. Skal videre til Thessaloniki senere, så da blir det spennende å se hvordan det blir på en lengre rute...

Earl, NoLimit and tobeornot999 like this.
  11. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,206
    Bonuspoeng:
    293
    .... Meeeeen er omeletten varm? :p

Ser ikke egentlig slik ut. Men jeg har bare sett veldig raskt på klippet.

NoLimit and freddyen like this.
  12. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,846
    Bonuspoeng:
    113
    Så rapporter på FB i går som rapporterte om varm og god kjøttrett på strekningen CPH-LHR. Er spent, reiser til LHR i dag, retur tirsdag...

obay, turaga008 and tobeornot999 like this.
  13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,206
    Bonuspoeng:
    293
    God tur, og send bilder av måltidet til IF! :p

14. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,206
    Bonuspoeng:
    293
    "Forbedringene" ruller inn....

Har ikke lest/hørt om denne før, men mannen i skranken på LHR/LH lounge på T2 kunne fortelle at fra 1 oktober slipper ikke EBG med SAS business billett inn Senator lenger.

Man går ikke glipp av mye, alt er stort sett likt. Var bare litt overrasket fordi jeg har vært der endel ganger, også etter Skyteam. Det er det altså slutt på.

Likevel, noen fordeler (kontraktslounger, som er mer nyttig) kommer tydeligvis med andre ulemper.samtidig.

Snapchat-308225294.jpg

15. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    8,692
    Bonuspoeng:
    183
    Litt erfaring fra SK4608 Manchester-Oslo i går.
    Sas connect og Embraer så dermed ikke garantert ledig midtsete, men med 4 stykker i business og 4 rader så hadde alle mann 2 seter hver. Flyet var 5 timer forsinket, men serveringen ble likevel annonsert som lunsj. Så tydelig at de ikke hensyntar forsinkelser når maten lastes.
    Engelsktalende crew som virket mer usikre/uvant med business konseptet, men som absolutt gjorde sitt beste. All drikke servert i skikkelige glass denne gangen og ikke som på turen andre veien hvor kun champagne var i skikkelige glass og alt annet i plast.
    Fikk også sjokoladeball som takk for turen og personlig spørsmål om hvordan serveringen hadde vært rett før landing så det var hyggelig.
    Maten smakte god, 2 turer nå og enda ikke sett noe til laksen. 20251004_171413.jpg

Kristian, EndreD, Kalsnes and 14 others like this.
  16. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,206
    Bonuspoeng:
    293
    Live fra SK810 mellom LHR og OSL, midtveis over Nordsjøen.

Ser rett inn til galley, ovnene er skrudd på, og forventningene stiger :p

God lukt brer seg når dørene til ovnene åpnes, men fikk ikke menykort denne gangen, og vet ikke hva som er i vente.

Heidseck champagne er i glasset, og det behøves snart påfyll siden de tok en komplett drikkerunde blant "alle" 8 I business før de startet servering av mat. Veldig bra konsept. Vel og merke hvis de kommer umiddelbart med med mer drikke når maten er delt ut.

EDIT: De gjorde de. Veldig raust. Ikke helt BA, men ikke langt unna. Crew dame med oppbrettede armer og masse tattis på begge armer. Ikke helt sikker på om uniformen var etter reglementet, men plager absolutt ikke meg. Tvert imot. Hun skjenket tett med champis-flasken, og åpnet flaske 2 når jeg og 1 annen passasjer var litt tørste. Knall service fra henne + hennes mer reglementert kledde kvinnelige, enda yngre kollega i business. Radikalt (for SAS): de stengte aldri gardinen, men tok tett jevnlige runder blant oss 8 i business.

Men varmretten var en *stor* oppgradering fra flight i motsatt retning:: braised beef I en adobo saus, course mashed potatoes og friske, crunchy haricots.

Den litt rare lange tuben er (veldig raust med) smør. Og de hørtes litt stolte ut av å servere ikke bare rundstykker men "surdeigsbrød slik vi har på long haul"

Samt litt ost. En krydret brie, som jeg selv likte veldig. Selv om jeg tenker at et tryggere valg av SAS for mange kunder ville vært en mer standard bri. I tillegg en fast hvit ost med overraskende mye smak. Tommel opp!

Kaken var altfor søt - og litt som det verste av engelske kaker. Jeg elsker landet, men kakene deres er 80% sukker alltid. Ikke min ide av en god kake.

Men alt i alt veldig bra servert av SAS i business idag - og dermed er erfaringen veldig splittet: temmelig ubehjelpelig på OSL-LHR den andre dagen (2 oktober) etter de innførte business class, og veldig bra alt i alt på returfly på samme strekning.

Kan absolutt spille inn at det var middagstid (2030 avgang) på returen og tidlig ettermiddag (1500) på utreisen, og hvis det er slik de legger opp serveringen er det jo helt greit, men da gjør SAS lurt i å publisere timings for måltider slik mange andre flyselskap gjør.

20251005_182615.jpg

Last edited: 05. okt 2025
    Kristian, Teknolai, Liza and 18 others like this.
  17. October

October Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,630
    Bonuspoeng:
    113
    Prøvde dette på TRD-ALC i går, 4. oktober. Definitivt innkjøringsproblemer men stormen Amy hadde nok gjort sitt.

I stol-lommen var det kun sikkerhetskortet. Menyene fra Plus/go var bevisst fjernet for alle i Business. Etter ca 30 min flytid var det en runde med drikketralle hvor en blant annet kunne ta et glass champagne (som ingen gjorde siden klokken var 06:55 på morgenen). Serveringen i ordentlige glass og kaffen i skikkelig krus:
    IMG_6847.jpg

Man kunne bestille så mye en ville av all mulig drikke og det ble eksplisitt sagt til alle at det var bare å si ifra hvis en ville ha mer av noe.

Etter kanskje 15-20 minutter til var det tid for varm frokost: IMG_6848.jpg

Denne retten til venstre i bildet var noe slags tomat-vegetar-mix og eggerøren var finkornet men varm. Det ble servert varme rundstykker til. Jeg hadde bestilt glutenfritt til 3 pers i reisefølget men ingen rundstykker var glutenfrie. Selve serveringen var uansett glutenfri, men det er jo litt trasig å ikke få rundstykker da... Jeg var heller ikke veldig entusiastisk over den tomat-retten, men det var kanskje bare jeg.

Da vi var ferdige med dette var det ikke noe mer som skjedde, før det kanskje 1,5 time før landing var en servering av snack og mer drikke. Det viste seg å være en pose cashew-nøtter i en grønn pose som manglet fullstendig noen åpningsstripe eller kutt... det var nærmest umulig å åpne den uten å bruke tennene til å rive den opp. Helt håpløst. Kanskje mer overraskende enn det var at det var IKKE mulig å bestille noe av det som kunne kjøpes i trallene bak. Det var nemlig derfor alle menyene var fjernet. Konseptet til SAS er at man skal spise disse nøttene eller la være.

CC var uavhengig av det proffe nok til å hente den glutenfrie veganske paien som snack til oss. Vi fikk også en sjokolade etter å ha spurt. De forklarte at de var veldig stolte av konseptet sitt, men erkjente innkjøringsproblemer og at det nok ville komme enkelte mindre tilpasninger.

De to konfektsjokoladene i hvit boks som gjaldt i Plus ble ikke servert så de er vel borte fra business-konseptet.

Bottom line fra min side er at det trengs en god del justeringer før prisen av disse billettene kan forsvares, men vi var alle enige om at ledig midtsete ned til Spania i høstferien på et fullstappet fly med feriegjester var himmelsk deilig.

Liza, EndreD, Baldrick and 16 others like this.
  18. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Når jeg meldte meg på årets "conversation" så skrev jeg om dette, at man får mat med en gang flyet tar av, og så på slutten av en lang tur (jeg tenkte riktignok LPA, men lell) så er man "heldig" og får en liten pose peanutter. Drøyer du reisen en snau time til er det NYC og to serveringer.
    De svarer vel neppe på det, eller kommer med noe svada om at de skal tenke på det. Men hvis vi er flere som etterlyser dette, så kan det jo hende at de skjønner tegningen.

kongenamundsen liker dette
  19. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,241
    Bonuspoeng:
    93
    SAS oppdaterte Uniformen sin tidligere i år.

Et punkt står det:

Inclusivity and individuality: Gender inclusive uniform with neutral items, optional sneakers, and allowances for visible tattoos and piercings enable team members to showcase their personality.

Det plager heller ikke meg, og synes det er tøft av SAS å gjøre dette.

/off-topic

20. XIII

XIII Senior Medlem

Likes mottatt:
    362
    Bonuspoeng:
    63
    kan ikke endre sete på europa bonus biz billett etter 1.10? merkelig!

Del denne siden