Ny SAS Business Class i Europa

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Henrik Olsen, 15. april 2025.

1. Thomas123

Thomas123 Senior Medlem

Likes mottatt:
    527
    Bonuspoeng:
    93
    Samme måltid som BGO-CPH, altså mat på porselen, champis i glassglass og GT hvis du ber om det.

2. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,227
    Bonuspoeng:
    183
    Er du fra KRS, så kan du ligså godt kjøre billigbilletter som å bruke premium produkter på SAS, så eurobonus for folk derfra er ikke så atraktivt som det er for folk fra andre byer uansett :oops:

3. Kvalvaag

Kvalvaag Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,746
    Bonuspoeng:
    163
    SVG - CPH såg slik ut

IMG_3715.jpeg

Spielhaug and kongenamundsen like this.
  4. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,718
    Bonuspoeng:
    183
    MXP-CPH 13.okt
    Flygning rett over 2 timer, her var det kald lunsj, og drikke ble ikke servert før samtidig med maten. Ikke veldig mettende. En annen passasjer fikk tilsynelatende en porsjon som fortsatt var frossen. Da var crew veldig på tilbudssiden og kom med både sandwich, nøtter og sjokolade som erstatning. Ved utdeling av meny ble jeg som diamant tiltalt med navn, så her hadde de i hvert fall oversikt.
    20251013_120052.jpg

CPH-OSL 13.okt
    Samme opplegg, men uten ekstra brød og smør. Likte bedre denne serveringen med kylling på rugbrød. Tror desserten hadde smakt mer om den ikke var så kald.
    20251013_155431.jpg

EndreD, PederFTime, RoadKing and 5 others like this.
  5. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,701
    Bonuspoeng:
    293
    Kanskje inkludere at det omhandler euro-biz i tittelen på tråden …

6. tmolvik

tmolvik Senior Medlem

Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Hadde en tur fra ATH-ARN i dag og da opplevde vi at menyen og det de faktisk serverte ikke stemte overens på noen som helst punkter. Usikker på om crew'et merket det, da det aldri ble påpekt av noen tror jeg, men selv om det vi fikk ikke var noen høydare, var det nok bedre enn veggis-lunsjen de egentlig hadde planlagt å servere i.f.t menyen. Denne gangen klarte de å laste child meal, som besto av Mac & Cheese + oppkuttet frukt og grønnsaker. Ellers var gardinen på plass mot Economy og jeg hørte at de ga ut fra trallen for dem som spurte. Ingen vann i setet ved boarding, men de var veldig på med forespørsler om drikke.

Mellom ARN og BGO ble det igjen servert mat på porselen, men her irriterte det meg at jeg aldri så crewet igjen før vi nesten gikk in for landing, så vi ble sittende med maten på bordet for lenge med begrensede muligheter for jobbing med PC. Kunne selvfølgelig trykket på knappen, men jeg lot det stå til. Ellers lite synlig crew, men de kom med en flaske champis etter litt (sannsynligvis på forespørsel fra noen).

Konklusjonen etter 5 flygninger siden lanseringen er at produktet virker veldig inkonsekvent og kvaliteten varierer veldig, men slik blir det vel litt i innkjøringen. Vi har hatt noe veldig bra og noe mindre bra, så det blir spennende å se hva de lander på.

Earl, EndreD, RoadKing and 4 others like this.
  7. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg nevnte den videoen kun for å diskutere om flysetene, ikke om ruten.
    Litt synd at SAS ikke har bedre flyseter for Business i Europa.
    Et ledig midtsete er kun et plaster på såret synes jeg.

testflyver liker dette
  8. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    43,767
    Bonuspoeng:
    293
    Maten LHR-OSL forrige uke, bedre enn forventet

IMG_6329.jpeg

Crew kunne fått bedre opplæring i konseptet, jeg spurte om en vodka/ginger men fikk beskjed om at sprit kun var på langdistanse. Så kom henne tilbake å beklaget at det var litt innkjøringsproblemer og jeg fikk servering. Men som omtalt gangske sterk blanding siden de heller i all spriten.

FlyerOslo, Earl, tobeornot999 and 8 others like this.
  9. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,733
    Bonuspoeng:
    183
    Skulle flyselskapene hatt lie-flat på A320 på ruter i Europa ville businessbillettene kostet så mye at nær sagt ingen ville flydd med dem.
    Det høres i grunn ut som TK er det eneste flyselskapet som er godt nok for deg om du ikke er tilfreds med Euro-biz.
    I Europa er det Euro-biz som gjelder og det komme vel som et resultat av et åpent marked med sterk konkurranse og generelt korte avstander. Du får følge med når SAS tar levering av nye fly, da er det ofte én og annen OSL-CPH-flight som betjenes med disse for treningsformål.

FlyerOslo, SK927, Storbaba and 7 others like this.
  10. baniii

baniii Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Noen med nylig erfaring fra Biz på SVG-ABZ?

11. testflyver

testflyver Medlem

Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    33
    Nå finnes det jo enormt mange typer seter i sjiktet mellom de harde, ukomfortable kortdistansesetene SAS (og de fleste andre) bruker, og full lie-flat som brukes på langdistanse.

Det er forståelig at de ikke bytter ut setene i sammenheng med denne rebrandingen, men er likevel enig i at det er synd flyselskapene ikke har bedre seter på euro-biz ruter. Når de uansett blokkerer midtsetene, kunne det vært plass til 2 bedre seter, noe lignende langdistanse premium f eks.

Calling and DJViking like this.
  12. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg bryr meg ikke om lie-falt.
    Jeg er en høy og bredskuldret person, og synes de vanlige flysetene innenriks (som er de samme som på business i Europa) er alt for trange, og da blir flyreisen ubehagelig.
    Jeg er såpass høy at jeg får ikke støtte for hodet. Der hvor alle andre får legge hodet bak, der har jeg mine skuldrer. Dette gjør flyreisen ubehagelig.
    Benplassen er også såpass dårlig at jeg flyr kun hvis jeg kan få velge første seterad for bedre benplass (eller ved nødutgang).
    Da jeg fløy med Finnair til Asia, hadde jeg Premium Economy, og de flysetene hadde hodestøtte som kunne justeres i høyden. Heldigvis kunne de justeres høyt nok slik at jeg fikk lagt hodet bak.
    Kanskje hvis SAS hadde fått slike justerbare hodestøtter hadde det vært en stor forbedring, selv om de beholdt samme trange flyseter.

Calling and themichael like this.
  13. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,295
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke uenig, men du kan ikke sammenligne Premium Eco på long haul med SAS sine seter på short haul. Da må du sammenligne med de andre selskapene som har biz på short haul i Europa.

NoLimit and Rapolo like this.
  14. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,733
    Bonuspoeng:
    183
    SAS har ikke hatt nakkestøtter i SAS+, men man kan jo håpe at dette er noe som kommer på de fremste radene den dagen SAS skal pusse opp kabinene en gang i fremtiden. Mange selskap har nakkestøtter på de fremste raden, noen har ikke. Personlig har nakkestøtten liden funksjon med mindre jeg skal sove.

LH euro-biz

AF Euro-biz

BA Euro-biz

KLM Euro-biz (noen av de eldre maskinene er uten nakkestøtte)

På long-haul har de aller fleste selskap nakkestøtte i økonomi, inkludert SAS

SAS Eco - widebody

KL Eco - 787

LH A380 - Eco

Om man skal begynne å sammenligne Finnair sin premium eco til Asia, kan man også se hva SAS tilbyr på samme strekk, i samme klasse.

SAS

Finnair

Teknolai, Cumulus, DJasko and 12 others like this.
  15. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,770
    Bonuspoeng:
    293
    Før, i gamle dager, var det bedre seter og 2+2 i business både på B737 og MC80 og MC90 på innland og Europa ....
    På en versjon av B737 var det en viss fleksibilitet hvor man kunne dra ut A+C til A+B+C (B setet var skrekkelig å sitte i), mens man på andre siden dro ut D+E+F slik at setebredden ble større ....

16. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Husker de greiene der, helt forferdelig. Ideen må ha kommet fra en skrivebordsrotte som ikke reiste noe selv.

Eddie47 and kongenamundsen like this.
  17. testflyver

testflyver Medlem

Likes mottatt:
    191
    Bonuspoeng:
    33
    Ref post om ny rabattkampanje fra SAS Tilbudstråd 2025, tenker dette er relevant i denne tråden.

Det har vært snakk om hvordan lanseringen av Business i Europa ville påvirke tilgjengelighet mtp færre seter per rad og færre rader(?)

Gjorde litt forskjellige søk til byene nevnt i kampanjen, fra BGO, i februar og mars. Og må si tilgang på bonusbilletter er helt ufattelig dårlig.

Vil tippe det jeg finner av Bonus Business er maks 20% av hva jeg pleide å finne i Bonus Plus før i tiden.

kongenamundsen liker dette
  18. Omaniac

Omaniac Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    294
    Bonuspoeng:
    63
    Om du ser bort fra de setene som kunne konverteres, så har SAS aldri hatt 2+2 på innenlands eller Europa. DC-9/MD80/90 hadde 2 + 3 konfigurasjon i hele kabinen.
    Grunnen til at de aller fleste euroselskapene bruker vanlige seter med blokkert midtsete i business, er at de da har fleksibilitet til å endre størrelsen på business avhengig av booking tallene.
    I SAS fra 2 til 9 rader.
    Når det gjelder service… OSL ARN med litt medvind går på 40 minutter, minus 15 minutter etter takeoff og før landing. Full C med 36 pax hvor alle skal ha personlig service, champis og småprat gir under 2 minutter på hver med 2 stk som jobber.
    Det sier seg selv at dette må gå i høygir.
    CPH går med 10 minutter lengre flytid, så ikke veldig mere å gå på der.

Eddie47 liker dette
  19. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Sier bare SAS sine seter kunne blitt umåtelig bedre hadde de hatt slike hodestøtter som kunne justeres i høyden.

20. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg likte setene til AF og BA.
    Lurer på om hode/nakke-støtten der kan justeres i høyden. Hvis ikke blir de et mareritt for høye personer, som ville hatt øvre delen av ryggen mot denne hodestøtten. Det er slitsomt å sitte slik da hvis man ikke får god støtte i ryggen.

Preference liker dette

Del denne siden