Ny SAS Business Class i Europa

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Henrik Olsen, 15. april 2025.

1. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,770
    Bonuspoeng:
    293
    Du har sikkert rett i det, men på noen maskiner var det to svært gode seter 1D og 1F som sto for seg selv fremst, om det var DC9 eller MD80 husker jeg ikke

2. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,996
    Bonuspoeng:
    183
    Veldig sant. Får altfor ofte en slik fin nakkestøtte midt mellom skulderbladene når noen har prøvd å lage "god stol".

K

Eriksan liker dette
  3. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,205
    Bonuspoeng:
    293
    Skjønner godt at ingenting passer for absolutt alle.

Kombinasjonen av opp/ned bevegelse på nakke-puten som feks BA har på kort-distanse, og "vinger" som man kan brette opp på siden av puten er ikke dumt. Vanlig på både A319 og A320 der.

Jeg hadde en nabo på BA LHR-OSL for noen dager siden som nesten lå med hodet oppå meg. Ville nok vært litt mer tolerant med en jente med like langt hår som han der karen hadde :p

Viktigere er at både han og jeg ville hatt en bedre tur om han slo opp flapsene på siden av nakke-puten - som han kanskje ikke visste om i det hele tatt.

</rants-of-a-frequent-flyer>

Earl, democomputer and Kristian like this.
  4. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    115,762
    Bonuspoeng:
    350
    Fløy til OSL fra LPA i går.
    Nydelig service fra en stødig purser og ei som til vanlig er Steward på longhaul.
    Deilig varm kjøttrett med sjokoladekake/fondant (kald) til dessert. Mange runder i kabinen med vin og champagne igjennom hele flighten. To timer før landing kom de med en varm croissant lignende bolle. To karer på raden foran og jeg ble nødt til å tømme den siste flaska med champis som ble åpnet. Steward sa det var heeelt uaktuelt at den skulle tømmes ut, så den måtte vi bare få i oss.

Rett og slett en nydelig tur som jeg mener denger både LH og KLM i eurobiz.

De var også flinke til å vokte gardina. Var vel fire stk til sammen som ble snudd med marsjordre tilbake til der de kom fra;)

McBuljo, Kalsnes, Liza and 27 others like this.
  5. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    360
    Bonuspoeng:
    63
    Det er jo selvsagt en veldig god unnskyldning og oppfordring, men noen som seriøst vet om de gjør dette? Selv gode restauranter korker dyr champagne for senere. Om de gjør fikk jeg plutselig dårlig samvittighet for gårsdagens flight, de åpnet en ny flaske Heidsieck for meg og medreisende med et smell men vi var de eneste som drakk av den og vi drakk kun ett glass hver (kort morgen-flight).

6. Tore

Likes mottatt:
    115,762
    Bonuspoeng:
    350
    De korker den for bruk samme dag (maks 4 timer mener jeg), men dette var en kveldsflygning og da var alternativet at den tømmes ut.

7. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,770
    Bonuspoeng:
    293
    Hun hadde jeg ved frokosten på siste flygning fra IAD, det var bare å lystre

Cumulus, Earl, chipcampden and 7 others like this.
  8. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,205
    Bonuspoeng:
    293
    Skjedde med forrige gang for 3 dager siden på BA mellom OSL og LHR også.

Etter hun skjønte jeg likte champers, sluttet hun å spørre men bare fylte glasset hver gang hun var nedover aisle.

Og en av gangene, etter å ha skjenket uoppfordret, følte hun for å fortelle at "ellers må vil helle den ut, nemlig". Et kjapt "yes, I know, and we wouldn't want that to happen", så var den samtalen avsluttet med et smil begge veier.

9. Jon_Noj

Likes mottatt:
    360
    Bonuspoeng:
    63
    Har nå gjennomført 4 ulike korte Europa-flygninger i nye SAS Business, to av de rett under 1 time flytid, to rett over 1 time flytid. Alle med start eller ende på en av hub'ene (OSL/CPH/ARN).

Kortversjon: 2 bra, 1 ok'ish, 1 svært dårlig (og var en av de lengste flygningene som var verst)

Oppsummert var to av de gode business class opplevelser, helt ok mat for kortdistanse servert i porselen (de etterhvert kjente smørrebrød eller laks), Heidsick champagne med påfyll, god og vennlig pro-aktiv service.

En var litt mer vaklete, fortsatt samme mat, gnien på champagnen (først knapt over halvfulle glass, når vi etterpå ba om påfyll fikk vi godt under halvfulle glass, holdt nesten på å begynne å le, ble rett og slett litt absurd - for ordens skyld: ingen promille før det første halve glasset). Personalet passet ikke på hvem som brukte hattehyllene i business så det var fullt før vi kom på, og de forsvant bak gardinen for mye av flighten.

En var helt ubegripelig dårlig og hadde ingen ting med business class å gjøre. "Maten" (rundt 75 minutter flytid) var cashewnøtter og sjokolade. De hadde ikke champagne eller noen andre former for bobler, eneste de hadde var en type hvitvin plastflaske (som ikke var noe god) og en type rød, begge servert i plastglass. Ble ikke spurt en eneste gang om vi ønsket påfyll eller noe annet. De trakk ikke for gardinen men kunne like gjerne gjort det, var mest opptatt av å prate med hverandre mesteparten av turen. Heller ikke her ble bruk av hattehyller passet på (og crew brukte de selv), men det var egentlig det minste problemet på denne turen. Dette er jo dårligere enn Plus var, og er en understatement å si at det gir et svært dårlig inntrykk av nye SAS business class, mer riktig å si at det må være svindel å selge dette som business class.

Det var et mindre fly med 2x2 seating, men det var også en av de andre turene nevnt over som var langt nærmere forventet opplevelse - og uansett: Om SAS ikke klarer å levere en business class opplevelse på de mindre flyene så kan de da virkelig ikke selge det heller.

Last edited: 20. okt 2025
    EndreD, petrate, Earl and 9 others like this.
  10. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    735
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg regner med du klagde på dette i spørreskjemaet etter turen ?
    Ville også ha sendt inn en (eller flere) formell(e) klage(r) på det inntrufne.
    Dette er tjenester du har bestilt og betalt (nok og vel så det) for, uten å ha fått det du har bestilt og betalt for.
    Jeg vil gå såpass langt å kalle dette svindel, og det bør ikke gå ubemerket hen.

petrate, DJViking and Staralliance like this.
  11. PENSIONISTEN

PENSIONISTEN Pensionisten SK LTG * LH Senator * TG Royal Gold

Likes mottatt:
    172
    Bonuspoeng:
    33
    Visse destinationer beflyves næsten udelukkende med seat configuration 2x2 (GVA).
    Jeg har helt droppet SAS.
    (Vælger LX biz flex via ZRH/FRA til GVA).

12. Jon_Noj

Likes mottatt:
    360
    Bonuspoeng:
    63
    Ja, sendte inn veldig klar melding på feedback skjemaet, har faktisk fått oppfølging på det før så får se hva som skjer.

13. geirh

geirh Nytt Medlem

Likes mottatt:
    84
    Bonuspoeng:
    18
    De siste meldingene bekrefter vel mine egne erfaringer - etter SAS Business spesielt, men egentlig siden tidenes morgen generelt med SAS.
    På sitt beste veldig bra, men ekstremt ujevnt - mellom crew, mellom destinasjoner osv.

Jon_Noj liker dette
  14. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Et sete med høy rygg passer for (nesten) alle, store og små.
    Et sete ned lav rygg passer kun for de små og lave.
    Men jeg skjønner at plassen i høyden er begrenset på fly, men de hadde sikkert fått til å laget seter som er 10cm høyere enn det er i dag. Folk får bare da ikke muligheten å se fremover på hodene på folk, og det gjør jo vel ingenting.

Last edited: 20. okt 2025
  15. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    735
    Bonuspoeng:
    93
    Vil anta at høyden kan være begrenset av hensyn til å kunne følge med på sikkerhetsbrief og ved eventuelle nødsituasjoner..?

trygveat liker dette
  16. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Det kan løses ved å enten ha en skjerm på hver rygg, eller ovenfor annenhver rad.

17. Tore

Likes mottatt:
    115,762
    Bonuspoeng:
    350
    SAS har nå samme seter i alle sine Airbus shorthaul fly.
    At de kommer til å bytte ut disse er utenkelig, og større/høyere seter er nok dyrere å kjøpe samtidig som de veier mer. Så vi kan ønske oss så mye vi vil, men jeg tviler på at vi blir hørt her gitt. Om noen truer med å fly andre selskaper pga dette tror jeg SAS tar med stor ro ;)

tobeornot999, Earl, SAJblue and 4 others like this.
  18. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,686
    Bonuspoeng:
    293
    Enig. Jeg tenker det eneste som kaaanskje er en mulighet er at de fjerner en rad eller to så de x antall første radene får litt mer beinplass. Men jeg ville ikke satset på det heller med mindre de går all inn på å tilpasse seg hvordan KLM/AF gjør det

Eddie47 liker dette
  19. baniii

baniii Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Hold oss gjerne oppdatert på tilbakemeldingen du får.
    Har tilsvarende beef på gang.

20. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Hva da med avtakbare hodestøtter som de kan lett montere kun på de radene med Business, eller Premium.

Del denne siden