Ny SAS Business Class i Europa

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Henrik Olsen, 15. april 2025.

1. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,733
    Bonuspoeng:
    183
    Det jeg ikke forstår er at SAS har skrudd opp markedsføringen (ref biz/premium), men skrudd ned produktet på en del ruter. Innenlands er det jo fortsatt bare SAS Plus, men utvalget av fast og flytende føde er snevret inn.
    Det er gjerne mer premium å servere snacks på f.eks SVG-CPH med kurv, men de kunne i det minste sørget for det samme utvalget. I praksis er biz på mange ruter fra Norge til CPH som SAS Plus ettersom det ofters flys med CRJ/ATR/E190.
    Det kan da ikke være så dyrt med en sjokolade her og der.

2. Ruby

Ruby Super-veteran

Likes mottatt:
    10,475
    Bonuspoeng:
    183
    SK453, OSL - CPH 18. november - tipp topp
    Glemte å ta bilde av boblevannet, påfyll og greier.

IMG_6375.jpeg IMG_6373.jpeg

kaiarne, McBuljo, EndreD and 7 others like this.
  3. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,686
    Bonuspoeng:
    293
    Det virker jo som feks Lufthansa øker til flere byer i Norge nå, så det er jo lov å håpe at den ekstra konkurransen kan endre akkurat det der. Ellers tror jeg nok flytype har mindre å si enn logistikken rundt å laste catering på andre flyplasser enn OSL/CPH/ARN. Selv om det såklart er mindre plass til å ta dette med langveis fra i de små flyene.

NoLimit, Kristian and benair like this.
  4. geirh

geirh Nytt Medlem

Likes mottatt:
    84
    Bonuspoeng:
    18
    Stoler selvsagt ikke på at dette skjer konsekvent, men på mine 4-5 turer BGO-CPH (eller retur) etter 1. oktober har det alltid vært skikkelig biz.

testflyver liker dette
  5. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,733
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tenkte mest på at om man flyr 2-2-maskiner så har man ikke ledig sete ved siden av seg. Så med dårligere servering, så har man basically nedjustert SAS Plus og kalt det for premium/biz.

6. VikingFlyer

VikingFlyer Medlem

Likes mottatt:
    166
    Bonuspoeng:
    43
    Da sitter jeg i loungen på ALC så får vi se hva SAS serverer på business i dag

obay, Kvalvaag, Calling and 1 other person like this.
  7. VikingFlyer

VikingFlyer Medlem

Likes mottatt:
    166
    Bonuspoeng:
    43
    Konklusjon: Helt ok. Vin ble fylt på ved forespørsel. Loungen i ALC er «OK» men ikke noe mer.

Det ble sete 1F oppover til OSL

Attached Files:

Earl, paron, petrate and 3 others like this.
  8. JeanPaul

JeanPaul Medlem

Likes mottatt:
    90
    Bonuspoeng:
    28
    Selv synest jeg loungen er meget bra. Dog litt lite toaletter ifht størrelsen

9. benjaminmads

benjaminmads Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg er EBG og har en reise OSL-CDG før CDG-CUN (alt i SAS/AF bonus biz på samme billett). Stemmer det at SAS nå tar betalt for alt av setereservasjon i business nå da de bare har satt alle seter som "preferred"? Synes det rart at det er gratis med Air France, mens der vi faktisk har statusen, tar de seg betalt...
    upload_2025-11-26_13-54-15.png

Har også fått kvittering som sier det er award-ticket, men på appen og sas.no står det "business flex" med bookingkode I (OSL-CDG med SAS) og bookingkode O (CDG-CUN med AF). Det ble litt endringer manuelt på biletten, så kan det hende de med uhell har satt det til revenue billetter, eller er det gode gamle SK-IT?

10. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,686
    Bonuspoeng:
    293
    SAS tar betalt for setevalg i Business, men som EBG skal du få det gratis. Er du sikker på at EB-nummeret er korrekt registrert på alle flyvninger?

benjaminmads liker dette
  11. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,718
    Bonuspoeng:
    183
    Sjekk at status ligger inne på hvert leg i app. Blir ofte ikke med på feeder som er lagt til ved endring.

Bookingkode I er SAS business bonus uansett hva som står, så det skyldes bare SK IT. Hadde en billett med eco bonus hvor det stod business flex mens den ble billettert, og ene leg står fortsatt som business bonus.

benjaminmads liker dette
  12. benjaminmads

benjaminmads Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Amatørfeil av meg å ikke sjekke, men godt noen har kontroll! EB-nummer manglet på det ene legget.

13. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,129
    Bonuspoeng:
    113
    Der oppdaget jeg noe nytt i appen, når jeg sjekket innom min neste eurobiz reise. Screenshot_20251130-205633~2.jpg

October and Kristian like this.
  14. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,770
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har ennå ikke prøvd den nye SAS Europeiske businessklassen. Jeg har foreløpig holdt meg til Lufthansa og nå i denne uken også Aegean, så lenge jeg er Senator så har jeg vært strålende fornøyd, men senatoren gir seg jo ..

En venn av meg som er EBD har prøvd den nye businessklassen og etter turen sendt følgende melding til kundeservice:

Eurobusiness
    SAS har lagt listen høyt i sin annonsering av nye Eurobusiness.

For oss som vokste opp med Janne har de siste årene med Plus vært tragiske.

En ledelse som har redusert servicenivået jevnt og trutt der de faktisk får betalt, har fått reisende som er villige til å betale til å flykte til andre selskaper, har fått ansatte som forventet å levere en opplevelse til å bli desillusjonert.

Plus produktet som erstattet Janne’s euroclass var tragisk. Opplevelsen gikk fra at du kunne drikke deg fra sans og samling uten annet å spise enn potetgull og sjokolade til å begrense antall alkoholenheter. Selvfølgelig uten ledig midtsete, kanskje var du heldig en gang i mellom.

Plus ble annonsert som premium, som luksus, men var en bastard født ut av økonomer som ikke skjønte noen verdens ting.

Stor var forventningen, men også skepsisen når jeg skulle prøve nye Eurobusiness.

Nå sitter jeg på flyet til LPA, 40 minutter til landing og har opplevd nye Eurobusiness.

30 minutter etter take off blir vi servert drikke og snack. Du får en spesifikk snack, kan ikke velge fritt, for det er reservert salg i eco kabinen. Greit nok. Av drikke er ekte champagne et av valgene. Kudos!

30 minutter senere kommer ett serveringsbrett med lunch, en varm linserett, kald rødbetsalat og dessert. Denne blir fulgt opp av en ny runde med drikke.

Det serveres i porselen, glass og kopper er merket SAS. Ikke fritt for en tåre i øyekroken for en som opplever at nå leker man ikke lengre.

Det blir servert kaffe etter lunch, på forespørsel var det ikke noe problem å få konjakk til kaffen.

Snaut to timer før landing kommer en servering kanelboller og ny runde drikke.

Underveis var det ikke noe problem å få mer drikke om man ønsket det. Da jeg ba om en Mikkeler og Whisky og passerte 4 enheter, så var det ingen som sjekket skjemaet sitt for å se om jeg var alkoholiker.

Crew var synlig og tilgjengelig hele turen gjennom, tidvis proaktiv med å ta unna tomme glass mm, men det tapte seg litt på slutten.

Oppsummering;
    Jeg er overbevist om at Janne gremmet seg den dagen SAS introduserte Plus. Jeg er like overbevist om at han applauderte nye Eurobusiness.

Maten var god, surdeigsbrødskivene supert alternativ til traurige rundstykker :)

Om jeg skal pirke på noe, så måtte det være at lunchserveringen med fordel kunne vært en time - halvannen senere. På en reise som er 5-6 timer, hvor man som reisende foran gardina har anledning til å spise i lounge, så blir det tett på frokost/snack, og lenge til man er framme.

Dog, kanelbollen før vi lander reparerer den, gjør mye.

Jeg er overbevist om at crew også går de ekstra stegene, fordi de nå opplever at der SAS lover luksus, ja så er det luksus som leveres. Det handler om å være stolt av produktet man leverer. Ingen kunne være stolt av overpriset Plus.

Såvidt jeg observerte, var det heller ingen som snek fra økonomi til toalettet foran gardina. Så dog ikke at dette ble håndhevet av crew, så det kan jo tilskrives disiplinerte passasjerer i eco.

Som relativt trofast SAS reisende de siste 30 år (EBG4L og EBD de senere år) gleder det meg å si at jeg kommer tilbake til SAS fra Iberia, på mine flygninger til LPA.

For den som ikke skjønner «Janne»;
    Janne Carlzon revolusjonerte business i europa med å introdusere Euroclass. SAS var ledende i europeisk luftfart i mange år under hans ledelse.

Last edited: 30. nov 2025 kl 22:39
    McBuljo, runguru, Teknolai and 13 others like this.
  15. Trykkern

Trykkern Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    130
    Bonuspoeng:
    43
    Nå har ikke Janne inntatt graven helt ennå...;)

16. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,770
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tok meg den frihet å rette på faktafeilene

Trykkern liker dette
  17. petrate

petrate Medlem

Likes mottatt:
    282
    Bonuspoeng:
    63
    I fare for å høres ut som en gammel mann. Må jeg velge en av disse 3 alternativene? Ingen ting for personer uten allergi og som faktisk liker kjøtt?

18. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,686
    Bonuspoeng:
    293
    Nei. Det nye her er at man kan bestille spesialmåltid uten å kontakte kundeservice.

Det hadde såklart vært en fordel å kunne forhåndsvelge hvilken ordinær rett man ønsker også, istedenfor å bare spise det som tilfeldigvis er lastet ombord, men jeg tviler på at det er noe SAS kommer til å tilby med det første.

Teknolai, Earl, stekus and 2 others like this.
  19. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    360
    Bonuspoeng:
    63
    Var på den loungen i går og satt og tenkte at det er litt flaut (for SAS) at Sala VIP Costa Blanca pay-lounge er bedre enn nye "flaggskip-loungen" deres på OSL som en av deres tre hovedbaser.

paron, Travellingalf and tobeornot999 like this.
  20. baniii

baniii Nytt Medlem

Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Har noen opplevd å få noe annet enn nøtter på 2-2-maskiner, i biz, til nå?

Del denne siden