Lite spm. her: hvorfor ryktes/ønskes det ikke noen ruter til Afrika? Er dette godt nok dekket av SkyTeam (KLM, Kenya Airways)? Eller er det et helt utelukket marked for SAS? CPT, NBO, JNB... Har 0 anelse på passasjer-/cargo-grunnlaget
På Evening of conversation i TRD nevnte Anko CPH-SIN som en mulighet. Det er egentlig et litt rart JV hvor bare den ene partneren flyr. Men det er jo en stund siden nå.
Den er indirekte relatert til SAS, fordi det blir en mindre i vår allianse som flyr til PVG, og det senker muligheten for at SAS avviker den ruta der.
CPH-NBO hadde vært offensivt av SAS, men jeg tror det kunne vært en genistrek også. De kan starte med A32Q og sjekke trykket. Det er mange i Skandinavia med opphav fra Øst-Afrika, og feed til JRO/ZNZ/MBA/SEZ burde kunne fylle kabinene. Det vanskelige er vel å selge biz-setene med tilstrekkelig margin på en slik rute. KQ har ca 75% (mye av det som mangler er fort det som har minst grunnlag, og gjerne minst relevans for Skandinavere) av de samme destinasjonene som ET, men med lavere frekvens og mindre fly. ET flyr daglig fra OSL/ARn og 5(?) dager i uken fra CPH (via VIE). Tviler på at dette er riktig svar, men desto mer gledelig om det skulle stemme.
Når dem åpenbart lager litt "buzz" for en "new destination", så får jeg litt håp at vi likevel får a) noe som er litt mer spennende og b) en ny destinasjon og ikke bare en ny rute til en eksisterende destinasjon. Blir spennende!