HKG ligger jo lengre sør, og siden Kina tillater nå at SAS kan fly over Tibet, så blir ikke omveien for SAS så stor, det blir kanskje 30 minutter lengre siden de må fly ned til Svartehavskysten utenfor Romania, så flyr de til Baku/Azerbaijan videre over Kazakhstan, Kyrgyzstan veidere over Tibet og ned mot HKG, ruten er 6105 Miles, mens korteste rute hadde vært 5,384 Miles, så ruten blir 12% lengre, men det burde ikke være en dealbreaker når det er nok kunder som vil dit.
En Airbus A321-KLR har en rekkevidde på 5400 miles så i teorien til HKG, men i praksis ville det vært så nære grensen for rekkevidden på flyet at de ville ikke ha provd seg på dette uansett. BKK er 5371 Miles, men dette er også såpass på grensa av rekkevidde at selv under perfekte politiske forhold ikke ville vært mulig å satse på den ruta der med en A321-XLR, litt for langt vekk ja.
Last edited: 17. sept 2024