Ny SAS langrute! Seattle fra Mai 2025

Tråd i 'Nyheter' startet av Lars J, 01. sept 2024.

  1. pepperminte

    pepperminte Medlem

    Innlegg:
    193
    Likes mottatt:
    225
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg hadde planer å skaffe award bizz til Vancouver mer KLM. Seattle med SAS og flypremium er enda bedre, får bare håpe at det faktisk kommer ut litt bonusseter.
     
    Ombo, Rapolo and FlyMCO like this.
  2. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    812
    Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Da kan man jo reise på skiferie til USA da, for å oppleve lengre køer og 4x prisen på heiskort <3
     
  3. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,265
    Likes mottatt:
    5,813
    Bonuspoeng:
    183
    Det er en god odds for at SAS åpner ei rute til Istanbul, også ser jeg Budapest, Beograd og Varna er gode kandidater. Det vll nok også åpnes for flere flyvninger til Albania tipper jeg, så får jeg se om jeg får rett, boomet med HKG, men var ikke overrasket at de la enda ei rute til USA. Det er ikke så mye å satse på Asia for SAS, så de kundene som ønsker å reise den veien der blir ofret over en lav sko ser det ut som, SAS gir ganske enkelt blaffen i oss.
     
    tobeornot999 liker dette
  4. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    10,365
    Bonuspoeng:
    183
    Når turen til Asia blir 1-1,5 timer lenger fordi man må fly rundt russisk luftrom så bør det være ganske innlysende hvorfor det ikke satses på Asia...

    USA kan lett oppereres med A330 og mange ruter også med A321LR.
    Asia krever nesten A350 og det kommer ikke noe maskiner før vinter 25/26.
     
    RoadKing, Wiolenze, Kimmam and 7 others like this.
  5. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Men for SEA fant dem åpenbart en A359. I hvert fall står ruten oppført med den type fly for øyeblikket.
     
  6. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,393
    Likes mottatt:
    10,365
    Bonuspoeng:
    183
    Bare de første fem ukene, så går den over til A330.

    Edit:
    Flere av USA-rutene (spesielt BOS, NYC) er også korte, slik at du kan fly tur/retur på under 24 timer. HND og PVG tar over 24 timer, og da kan man utnytte maskinene bedre.
     
    Last edited: 17. sept 2024 kl 14:51
  7. Rapolo

    Rapolo Senior Medlem

    Innlegg:
    932
    Likes mottatt:
    3,441
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen som vet om CPH-NBO innenfor rekkevidden til SAS sine A32Q?

    Ref det Anko har sagt om Asia og at det ikke er lønnsomt p.t. bør vel eventuelle nye long-haul-ruter gå til ST-huber for å gi mening. Av det mer spennende i våre øyne er det vel kun NBO, EZE, MEX og JED/RUH som er aktuelt.

    Når det gjelder Asia er det vel også slik at jo lengre sør man flyr direkte fra Europa, jo mindre har russisk luftrom å si. Feks flyr Garuda sørover fra AMS på vei til CGK. Det samme gjør Thai på sine ruter fra LHR. Usikker på om disse selskapene følger restriksjoner på russisk luftrom, men de flyr i det minste ikke over det.

    Fløy CPH-PEK i julen i fjor og det gikk unna på et blunk siden vi fløy over Russland. Å konkurrere med dette eller til andre stede i regionen er dødfødt.

    Som nevnt i et tidligere innlegg. SAS fokuserer jo, forståelig nok, på destinasjoner hvor det er betalingsvilje. Med det bakteppet blir det jo kjedelige forretningsdestinasjoner og destinasjoner hvor de ikke har en konkurranseulempe som nordøst-Asia.

    Det som hadde vært bra var om SAS klarte å få til en avtale med Ving (eller hvem det var) om salg av bonusseter på ruten til BJL. Charterselskapene er jo råe på å dumpeprisene om de har ledige billetter tett på avgang, og dette er utvilsomt en spennende destinasjon.
     
    themichael and EndreD like this.
  8. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,265
    Likes mottatt:
    5,813
    Bonuspoeng:
    183
    HKG ligger jo lengre sør, og siden Kina tillater nå at SAS kan fly over Tibet, så blir ikke omveien for SAS så stor, det blir kanskje 30 minutter lengre siden de må fly ned til Svartehavskysten utenfor Romania, så flyr de til Baku/Azerbaijan videre over Kazakhstan, Kyrgyzstan veidere over Tibet og ned mot HKG, ruten er 6105 Miles, mens korteste rute hadde vært 5,384 Miles, så ruten blir 12% lengre, men det burde ikke være en dealbreaker når det er nok kunder som vil dit.

    En Airbus A321-KLR har en rekkevidde på 5400 miles så i teorien til HKG, men i praksis ville det vært så nære grensen for rekkevidden på flyet at de ville ikke ha provd seg på dette uansett. BKK er 5371 Miles, men dette er også såpass på grensa av rekkevidde at selv under perfekte politiske forhold ikke ville vært mulig å satse på den ruta der med en A321-XLR, litt for langt vekk ja.

    HKG.jpg
     
    Last edited: 17. sept 2024 kl 15:19
    tobeornot999 and kongenamundsen like this.
  9. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,576
    Likes mottatt:
    22,630
    Bonuspoeng:
    183
    Nå fikk jeg plutselig trangen til å finne mulighetene for resten av tavla.
    Tok utgangspunkt i denne listen https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_international_airports_by_country.
    Har vasket datasettet litt, laget kode for å telle antall bokstaver i stedsnavnet og sortert på lengde. La også til en kolonne med en booleansk verdi for hvorvidt navnet inneholder whitespace (for å kunne sjekke den ene som har 7+6 bokstaver).
    Listen er litt for lang til å lime inn her, så jeg laget en CSV fil (kommaseparert tekstfil, som kan åpnes med excel og lignende).
    Noen som vet om en trygg plass der jeg kan dele filen med alle (på samme måte som jeg for eksempel bruker imgur for bilder)?

    Et eksempel:
    upload_2024-9-17_15-17-53.png


    Flyplasser på listen som består av 7+6 er følgende:
    Panglao Island, Bohol–Panglao International Airport, TAG Philippines
    General Santos, General Santos International Airport, GES Philippines
    Beijing Daxing International Airport, PKX, China
    Chengdu Tianfu International Airport, TFU, China

    (evt også denne: Moncton (Dieppe) Greater Moncton Roméo LeBlanc International Airport YQM Canada, litt spørs om de teller parentes som bokstaver)
     
    Last edited: 17. sept 2024 kl 16:24
    jgroneng, ina and NoLimit like this.
  10. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,265
    Likes mottatt:
    5,813
    Bonuspoeng:
    183
    En rute som hadde vært spennende med en A321-XLR er CPH - CMB, det hadde vært værdig ett forsøk, Distanse på denne ruten slik den er på bildet under er 5086 Miles, trygt innafor 5400 miles rekkevidde, men da må Sri Lanka ha mulighet til å tanke opp flyet. Tror de har fikset det problet da de ikke er så blakke nå som for ett par år siden, men en ukentlig avgang dit, kunne vært noe :cool:

    CMB.jpg

    Denne ruten kunne blitt realisert i form av at SAS gjør en avtale med TUI og Apollo til å fylle opp 60% av eco class setene til Charter, også kunne resterende 40% av flyet blitt dekket av ordinære kunder :)
     
  11. Jorge

    Jorge Fastboende

    Innlegg:
    5,165
    Likes mottatt:
    7,501
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke på grunn av forbud fra Kina man ikke flyr over Tibet
     
  12. Preference

    Preference EBG

    Innlegg:
    429
    Likes mottatt:
    576
    Bonuspoeng:
    93
    Du kan dele med Google Sheets
     
    Flyingdutchman liker dette
  13. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,576
    Likes mottatt:
    22,630
    Bonuspoeng:
    183
    Det er en del spennende steder med 10 bokstaver :D

    [​IMG]
     
    Mysterio liker dette
  14. snus_mumrikken

    snus_mumrikken Eventyrar

    Innlegg:
    2,833
    Likes mottatt:
    12,082
    Bonuspoeng:
    183
    Bedre med skiferie i Japan, men er jo ikkje så langt til Canada fra SEA da alternativt.
     
    magnusant liker dette
  15. ccurrahee

    ccurrahee Fly sa du?

    Innlegg:
    10,176
    Likes mottatt:
    36,715
    Bonuspoeng:
    293
    Personlig hadde jeg jo ønsket meg en spenstig destinasjon i Asia eller Sør Amerika, men SAS har neppe tenkt på noen hunder fly nerder som aldri kjøper dyre billetter uansett når de valgte ny destinasjon.

    Kan noe som har mer peil en meg si litt om mulighetene for at Seattle faktisk blir en inntekt for SAS?

    jeg ser for meg at sommersesongen blir bra med skandinaviske turister.

    Dekkes destinasjonen godt av AF og KLM?

    Er det en hub for ST videre?

    Hvordan har skandinavisk næringsliv det med Seattle? Fiske osv som går nordover mot Alaska? Eller noe helt annet?
     
    Sunnfjordingen and themichael like this.
  16. Flyingdutchman

    Flyingdutchman Veteran

    Innlegg:
    3,576
    Likes mottatt:
    22,630
    Bonuspoeng:
    183
    Vil helst ha noe der man ikke trenger en konto.
     
  17. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,830
    Likes mottatt:
    8,312
    Bonuspoeng:
    183
  18. mrhaakon

    mrhaakon Senior Medlem

    Innlegg:
    507
    Likes mottatt:
    1,470
    Bonuspoeng:
    93
  19. themichael

    themichael EBD

    Innlegg:
    1,446
    Likes mottatt:
    3,881
    Bonuspoeng:
    113
    Rapolo, Gullars and Maggie like this.
  20. Lars J

    Lars J Veteran

    Innlegg:
    2,830
    Likes mottatt:
    8,312
    Bonuspoeng:
    183
    Det tilhører vel egentlig Danmark? Så burde jo bli Skandinavia pris.

    EDIT: ser det ligger under Europa i SAS sin poengtabell.

    https://www.flysas.com/ie-en/eurobonus/points/fly-with-points/point-chart/
     
    Teknolai and themichael like this.

Del denne siden