Gode, gamle Star Alliance åpnet ny lounge på Charles de Gaulle Airport (CDG) utenfor Paris i dag. Loungen er på 1300 kvadratmeter og er plassert utenfor Schengen. Et fint tilskudd for de som skal til Bangkok med Thai Airways, for eksempel. Den ser absolutt ikke dum ut. Flere bilder hos Star Alliance og litt tekst hos One Mile At A Time
Jeg er ikke kjent på CDG terminal 1. Hvis man kommer inn med EVA og skal videre med LH. Kommer man da ut av flyet og fysisk inn i non-Schengen/får man gått på transfer til non-Schengen med et boardingpass videre i Schengen/er det mulig å bevege seg Schengen/non-Schengen/Schengen?
Generell regel for CDG; Velkommen til transitthelvete. Sorry, dårlig svar, jeg vet. Det er bare verdens værste flyplass.
Vet ikke helt om jeg skjønte spørsmålet 100%, MEN det er litt knot å bevege seg mellom schengen og non-schengen der, og som @RoadKing sier så er det generelt skikkelig knot å bevege seg rundt (spesielt i terminal 1 som Star Alliance for det meste bruker). Jeg landet der med Thai og skulle videre med SAS og gikk ut av non-schengen, der var det da ingen lounge (for du slipper bare ut på boarding pier der du har boardingkort) så jeg prøvde meg på å gå tilbake i non-schengen noe jeg ble pronto nektet av assistentene som stod og sjekket boardingkort før du fikk gå til passkontroll. MEN jeg hadde en sånn "fast-track" voucher fra Thai hvor jeg kunne gå i en annen kø hvor det ikke var noen drage som kontrollerte boardingkortet mitt, ved å gå gjennom der kom jeg rett i passkontroll og de syntes det var helt OK at jeg skulle gjennom for å gå i lounge så det ordnet seg. Når det kommer til landing med EVA så vet jeg at de har flydd litt til/fra terminal 2, da er du nok enda litt mer screwed
Helt enig. Jeg har nok med å finne riktig vei og komme meg vekk der i fra. Har ikke tid å tenke på lounge der.
CDG er eneste flyplassen jeg har klart å bomme på flyet med flere timers transit.. Etter å ha vært en liten tur i loungen gikk vi mot gate.. Det tok oss godt over en time.. Maks uflaks dog.. Ettersom det et hundrevis av sikkerhetskontrollen og transfers og alt mulig ble vi flere steder stående relativt lenge å vente på buss.. Og på to steder (!!!) ble vi forhindret i sikkerhetskontroll fordi noen ikke hadde fått forseglet det flytende de hadde kjøpt. Herunder noen håndkremer som vedkommende passasjer åpnet og demonstrativ smøre utover seg selv.. Mens vi måtte vente.. Og en kar som måtte sette igjen 1 liter med whiskey eller noe slikt... At det selges inne på terminalen uten forsegling er jo et eksempel på hvor håpløs den flyplassen er... Kostet meg ca 10 000kr å lære meg hvor kjip denne flyplassen var. Ingen rebooking når vi hadde somlet så mye i transit... (jeg visste forøvrig at det var en rotete flyplass før også, men ikke at transit var så tidskrevende...) Eneste grunn til å være på CDG burde være La Premiere.. Når det er sagt, Star loungen likte jeg godt, antakeligvis fordi vi var helt alene i First delen
[QUOTE="magicbyte, post: 513812, member: 4721"Jeg landet der med Thai og skulle videre med SAS og gikk ut av non-schengen, der var det da ingen lounge (for du slipper bare ut på boarding pier der du har boardingkort) så jeg prøvde meg på å gå tilbake i non-schengen [/QUOTE] Altså når du ankom med Thai så kom du ut av flyet og rett inn i non-Schengen området (som når du kommer fra USA til CPH), og da kunne du gått i Star Alliance loungen? Men du valgte istedenfor å gå ut av non-Schengen inn i Schengen, og kunne da ikke snu?
Beklager men jeg hadde ikke fått med meg at Thai flytter tilbake til Terminal 1 fra november av, for da har en selvsagt tilgang til den nye loungen. Jeg fløy selv med Thai via CDG for noen måneder siden og da benyttet en Terminal 2E. Før jeg postet sjekket jeg for sikkerhets skyld Thais websider, https://www.thaiairways.com/fr_FR/informations/aeroports/France/Paris_CDG.page, og der nevnes for øyeblikket kun Terminal 2E. Det er korrekt per dags dato, men med tanke på hvor kritisk viktig korrekt terminal er på CDG synes jeg det er noe merkelig at en ikke eksplisitt nevner det kommende skiftet av terminal.
Så hvis jeg forstår det rett bør man ikke gå til *A loungen dersom man har 1t 50 min transfer tid fra non-Schengen til Schengen? Det er i så fall ganske utrolig
Ikke testet selv, men terminalen til Air France skal være mye bedre, ergo lov å håpe at SAS flytter fort.
Terminal 2F er ganske kompakt for å bruke et positivt ord. Alt for lite kvm per passasjer. AF-loungen er for å være en Schengen-lounge medium+. Problemet er at det er konstant fullt, så det blir fort fjernparkering. Og da fjernparkering i betydning fjern. En annen fordel med 2F, som henger sammen med fjernparkering og korte forbindelser, er at man fort ender opp med nye klær på AFs regning. Frankfurt any day for min del.
Kan skrive under på det... Vi brukte godt over en time fra loungen til schengen gate... Maks uflaks vel og merke, men til slutt rakk vi faktisk ikke flyet....