Jeg holder en (stor) knapp på Sas. Er uhellet ute, med forsinkelser e.l. er det "enklere" å komme seg videre når du flyr Sas. Lettere å bli ombooket til andre flyselskaper. DY booker deg vel ikke om til andre flyselskap?
Jeg har ikke fløyet Norwegian long haul, så jeg er litt usikker. Men på SAS er jeg litt usikker på hvor mye benefits det er i Plus. Om man er to, så betyr ikke setebredden noe særlig (du klenger ikke på en ukjent). Det er ikke lie-flat så det er omtrent like vanskelig å sove som i economy. Nå er det vel ikke noe særlig mat og drikke lenger heller (korriger meg om jeg har feil). Så personlig tror jeg at jeg ville kjøpt SAS economy og signert opp på Optiontown for business Upgrade. Om det ikke går, så stilt meg gråtende opp i gate. SAS foran DY pga miles (status), sikkerhet om noe går galt (kansellering og ombooking) pluss arbeidsvilkår. Alle tre teller omtrent likt for meg.
Mat og drikke i Plus tenker du på? Det er plenty av begge deler og ingen begrensinger. I tillegg er det nok en god del enklere å sove, enn setene i økonomi, da det er ganske god recline. Jeg har forøvrig bare prøvd et av produktene, og det er SAS Plus, og må si at det er et ganske godt produkt. (Relativt) god mat, så mye drikke og snacks du måtte ønske og et sete som er ganske godt å sitte i. Ut i fra bilder jeg har sett fra Dreamlineren, så virker SAS Plus mer som et premiumprodukt enn Norwegian. Har forøvrig skrevet et reisebrev fra SAS Plus, så der får du et lite innblikk i hva som kan forventes.
Jeg har slagside mot SAS, det innrømmer jeg, og det har både med gammel historikk og det som en annen var inne på: Skjer det noe, så har SAS som linjeselskap mye større mulighet (og vilje) til å finne alternativer enn Norwegian. Så SAS er første pr, dernest *A før Norwegian. Men når det er sagt, som flere så har jeg en smertegrense økonomisk, så jeg tar ikke SAS for enhver pris. Skal f.eks til LA i Mars. Finner direktefly fra Oslo med Norwegian for 1.690,- før kredittkortavgift, koffert og matavgift. Sogar får jeg Norwegian sin Plus ekvivalent for snaut 5 laken. Det frister innmari å prøve det. Har flyet Norwegian sin Dreamliner til LAX før og syns det var en helt ålreit opplevelse. Uavhengig av pris og tidligere opplevelser, denne gangen skal jeg ta Norwegian uansett, av den enkle grunn at avgangen fra Oslo 18:30 passer min agenda som hånd i hanske. Tygger litt på om jeg skal prøve Plus ekvivalenten eller ikke.
Jeg har flydd både SAS Plus og Norwegian Premium cabin til USA. Riktignok gammel SAS Plus men har i ettertid i allefall sittet i den nye Plus-kabinen også. Jeg synes faktisk DY er bedre ombord. Komforten er riktig bra, jeg fikk nesten 4 timers søvn vestover med DY. Ymse servicemessig, men forventningene var ganske lave, så da slapp jeg å bli skuffa Ja du får bonuspoeng med SAS, men hvis prisforskjellen er stor nok (noe 2-3-4000 er for meg) så putter jeg heller de sparte kronene på en bedre opplevelse på destinasjonen. Leier meg en digg bil, kjøper litt digg mat eller booker meg inn på et digg hotell. Det er mer verdt for meg enn noen bonuspoeng jeg ikke får brukt allikevel. Vurderer faktisk DY til Karibien i nær(/fjern) fremtid.
Var det samme jeg tenkte når jeg bestillte meg tur til New York med BA til påska 2016 (2 970 kr) ,etterså prisen på overnatting er såpass dyr så må man spare der man kan.
En ting til jeg kom til å tenke på... Kompleksitet og manglende tilbud på realisering av bonustur vil også påvirke mitt valg. Jeg er f.eks inne i min siste sesong med AmEx fordi det er så vanskelig å realisere CT. Jeg vet at det finnes verktøy og at man kan veilede de på telefonen for å få en tur slik du ønsker det. Men det burde vært mulig å få til dette på et enklere vis. Det er bare for biz og 1 klasse at jeg er opptatt av å samle poeng. På kort distanse syns jeg man har lite igjen for å bruke poengene. Da sitter man igjen med ønsket om å beholde gullkortet, skulle en revisjon av gullstatus ende opp med at kjekke perks blir forbeholdt Diamond, så tror jeg at jeg i stor grad kommer til å la lommeboka bestemme.
Har ikke prøvd hverken plus-produktet til SAS eller Premium-produktet på langrutene til Kjos. Har kikket litt til høyre etter jeg har gått inn døren til SAS før jeg går til venstre, og tipper det er så og si det samme utifra bildene jeg har sett av Kjos-premium. Muligens litt bedre benplass på SAS. Det jeg ville spurt meg selv om er hvor viktig det er å komme hjem til den tiden du har kjøpt billett, siden påliteligheten til Kjos på langrute er frynsete for å si det forsiktig. Hvis det ikke påvirker noen å få beskjed 1t før avgang om at du må sitte å vente et par døgn på en del som skal byttes hadde jeg valgt Kjos om det var billigst.
Jeg synes en del innlegg i denne tråden blir litt snodig. Altså, hvis jeg lurer på om jeg skal kjøpe en Toyota RAV 4 så blir jo det rart å lese "Toyota RAV 4 ser bra ut de gangene jeg har kjørt forbi den i min egen BMW X6". Min konklusjon er på langdistanse; DY(U) Premium Economy>SAS Plus>British Airways World Traveler +. Dette kun basert på komfort i setene og maten ombord.
Da jeg fløy til Chicago i helgen fikk de som satt i Plus lov til å få noen nøtter før middagen, men ellers fikk de akkurat den samme maten som vi som satt på økonomi. Forøvrig smakte maten veldig godt
Det begynner vel å bli en stund siden man risikerte å bli Kjos fast? Er det ikke greit å la historie være historie?
Ikke veldig lenge siden sist.. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/...t-paa-grunn-av-tekniske-problemer/a/23494639/
Du verden. Media begynner å bli lei av å skrive om det da skjønner jeg. 737-800 CPH-JFK!! Europa config tenker jeg?? Jeez...
Neida - siden det var LGW-forsinkelser så kommer det i engelske aviser - og det var LGW-JFK som gikk med 737-800: http://www.standard.co.uk/news/trav...-hour-delays-between-london-and-a2928781.html
Mener du LH/Miles-and-More? I så fall stemmer ikke dette lenger: https://www.miles-and-more.com/onli.../flight/offer?nodeid=2510338&l=en&cid=1000328
Nærliggende å tro at han mener Miles+Bonus ettersom han skriver Miles+Bonus og Miles+Bonus gir 200% i Plus, men jeg kan ta feil.... http://en.aegeanair.com/milesandbonus/how-to-earn/all-airlines/#SAS