Nybegynner spørsmål

Tråd i 'Velkommen nye medlemmer!' startet av Kottoney, 16. mai 2015.

  1. Kottoney

    Kottoney Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei
    Jeg er helt i startgropa og har derfor noen spørsmål ang valg av kort.
    Kortet skal brukes mest til alle mulige handler fra dagligvare (ikke nødvendigvis trumf butilker) og turer, hotell osv men ikke så mye flyreiser. Jeg ønsker forøvrig å bruke poengene på fly turer og hadde funnet frem til at eurobonus Mastercard var kortet for meg men så ser jeg flere her skriver at trumf visa gir bedre opptjening? Er dette fordi man legger vekt på trippel trumf og trumf eller er det generelt krone for krone bedre poeng tilbake? Har ikke funnet ut av dette og tar gjerne råd og tips fra dere som kan dette.
     
  2. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    - Hvor mye regner du med å bruke på kortet ila. et år?
    - Har du samboer/familie som skal "bidra" til kortbruken?
    - Hvilken daglivarebutikk bruker du til vanlig? Hvilke er evt. nært nok til å bytte til om ønskelig?
    - Har du noe status hos EuroBonus?
    - Har du årsinntekt til å få AMEX Platinum (600.000+)?

    BTW: EuroBonus MasterCard er ikke kortet for NOEN, uansett bruksmønster.. Det er det dårligste alternativet der ute ;)
     
    Last edited: 16. mai 2015
  3. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    Eurobonus Mastercard vil gi deg 10 poeng per 100 kr du handler for.
    Trumf Visa vil gi deg 13,89 poeng for 100kr du handler for. Oppå dette vil du få vanlig trumf ved handling på trumf butikker og trippel trumf. Men dette ville du ha fått uten kortet også så lenge du har et trumf kort.

    Så jeg ville ha gått for Trumf Visa fremfor Mastercard da dette har 3,89 mer poeng per 100 kr. Eller 38,9% mer poeng.

    Men vis du blir å reise såpass at du blir å få inn litt større summer poeng og kommer for å dra kortet så mye at du passerer 100k på kortet i året ville jeg ha vurdert American Express. Da disse gir henholdsvis 15 og 20 poeng per 100 kr og ved bruk over 100k i året vil det gi deg rett på en reise i året for inntil 2 personer til halv poengpris. (f.eks 2 voksne t/r USA i biz for kun 100 000 poeng)
     
    Misterix liker dette
  4. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Her tror jeg du tar feil @Ida.. For som @blystan skriver så får man 3,89 poeng mer pr. 100 kroner benyttet på kortet. Eller 38,9% mer enn hva man får hos MasterCard..
     
    Jan Fredrik liker dette
  5. blystan

    blystan Senior Medlem

    Innlegg:
    555
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    63
    @Ida . Jeg mente det som @Jørgen skriver. Men jeg kunne sikkert ha formulert meg litt bedre. Men jeg mente da
    Mastercard 10 poeng per 100
    Trumf Visa 13,89 poeng per 100.
    13,89 er 38,9% mer enn enn 10. :)
     
  6. Kottoney

    Kottoney Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei og takk for mange fine svar. Jeg har til nå brukt Chile sit Mastercard med tilhørende bonus men hotellovernattinger er ikke så gøy i lengden og derfor vil jeg nå bytte til fly bonus. Ligger nok på rundt 80k i året på kortet men med mulighet for forbedring.

    Handler til vanlig på rema for mat og legger mye ut for bedrift reiser og eventuelt. Ønsker ikke å bytte dagligvare butikk kun for å få trumf da jeg føler vinninga går opp i spinnonga hvis man bytter til en dyrere butikk.

    Siden jeg er i startgropa får det holde med ett kort så får jeg heller gå meg fler om jeg blir super hekta men års avgiftene er også noe avskrekkende på amex korta synes jeg.
     
  7. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Da går du for Shell MasterCard.. 0,- i årsavgift og gir deg pr. nå 13,89 poeng pr. 100 (også på Rema) når du overfører TRUMF-bonusen til EuroBonus..

    Om du ser at bruk kan gå noe opp ville jeg i tillegg skaffet meg American Express Platinum om du føler at du kan forsvare en årspris på 1800,- Om du bruker kortet ganske mye vil det lønne seg, men man må da raskt benytte det en del mer enn 80.000,- for å få valuta for Companion Ticket etc.

    Les forøvrig min artikkel om kortbruk!
     
    Kottoney liker dette
  8. Kottoney

    Kottoney Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Har lest artikkelen din Jørgen og den er veldig bra :) valgets kval altså, burde nesten ha Shell kortet til rema da og trumf visa for trippel trumf osv på kiwi feks de gangene man handler der :)
     
  9. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Ja.. Begge er gratis, så ingen problem det :) Trumf VISA til butikker i NorgesGruppen og Shell MasterCard til dagligvarebutikker som er i en annen kjede. Uansett hvilket av de to kortene som benyttes på alle andre kjøp :)
     
  10. prisjeger

    prisjeger Travelhacker wannabe

    Innlegg:
    326
    Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    Ellers vil du kunne dra Trumfkortet manuelt ved handel i en del av Norgesgruppens butikker samtidig som du bruker AMEX. Vet ikke om alle i Norgesgruppen støtter AMEX, men min lokale Meny og Kiwi gjør det :) I praksis gir dette nesten "trippel-trumf" ved hver handel, hvis man tenker omregnet til Eurobonusinntjening (20 + 13,89 = 33,89 EB poeng/100 kr forbruk).

    Det er heller ikke umulig å få AMEX Platinum selv om du ikke har 600K+ i årsinntekt, men det fordrer nok en ellers stabil økonomisk og inntektsmessig tilværelse, og et godt kundeforhold hos DNB ;) Lykke til!
     
  11. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Er det reelt sett noen grunn til å ha Trumf VISA istedenfor Shell MC?
    Shell gir vel akkruat samme som trumf-kortet + bonus hos andre butikker?
     
  12. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan få ekstrakort på Trumf, noe jeg mener Shell ikke har?!?
     
  13. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Det er godt mulig. Har jeg ikke undersøkt. Har utstyrt kona med Shell-kortet for familiehandler og så bruker jeg amex/diners selv.
    Innimellom SAS MC når det er siste løsning.. Burde kanskje brukt Trumf VISA istedenfor SAS MC men av en eller annen grunn ble min søknad avvist så ble jeg sur og gav f... i hele opplegget..
     
  14. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Får man segment for SAS codeshare ?

    F.eks: 13:10 - 14:30 SK3555* Pisa - Munchen (Terminal 2)
     
  15. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke hvis det ikke er SAS selv som flyr.
     
  16. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Står SK*E på bordingpasset mitt i dag...

    Hva betyr det? (Er Diamant)

    Btw: Er en Wideroe flygning
     
  17. oddmartinsn

    oddmartinsn Medlem

    Innlegg:
    63
    Likes mottatt:
    26
    Bonuspoeng:
    18
    Det virker som om alle har planer om mest mulig avansert reiserute med ct? Mest mulig for p(o)engene, eller er det for å gjøre unna en dag i hver by?
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,522
    Bonuspoeng:
    293
    Mest mulig for poengene.
     
  19. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Er nok fordi mange av oss ser på selve reisen (flyturen) som det beste med hele turen.. I motsetning til de fleste "normale" som vil raskest mulig frem og ha lengst mulig tid på stranda.. :)
     
    Bernd liker dette
  20. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Står SK*E på bordingpasset mitt i dag...

    Hva betyr det? (Er Diamant)

    Btw: Er en Wideroe flygning
     

Del denne siden