Igjen problemer med BOEING fly. https://edition.cnn.com/2021/02/21/...es-federal-aviation-administration/index.html
UK banner alle B777 med PW4000-112-motorer inntil tiltak er utført https://www.flightglobal.com/safety/uk-bans-operations-with-pw4000-powered-777s/142548.article
Og som vanlig har Avherald fyldig dekning. «Spennende» video av brennende motor inflight... https://avherald.com/h?article=4e35503b&opt=0
Kanskje litt misvisende å kalle det et Boeing-problem. Dette omhandler motorene i PW4000-serien, da innledende undersøkelser etter motorbortfallet til UA328 indikerer at inspeksjonsintervallen for motorbladene på denne modellen er for lav. Det gjelder heller ikke hele 777-serien som tittelen sier, kun -200. For ordens skyld kan det jo nevnes at Prat & Whitney-motorer er noe du finner på flyene til de fleste flyprodusenter (som f.eks. Airbus og Bombardier), selv om det her refereres til motormodellen utstyrt på B777-200. Ser flere nettsider refererer til hele PW4000-serien, i så fall er jeg litt nysgjerrig på om det da inkluderer andre flytyper. PW4000-serien finner man også på A300, A310, A330, MD11 ++, mens PW4000-112 kun er på B777-200.
Er vel heldigvis ikke så mange maskiner dette gjelder. Det er bare 777-200 og 777-300. Av disse maskinene er det 69 som flyr nå, 59 er parkert grunnet covid-19. Det er primært United, ANA og JAL som har maskiner i drift. Edit: Dette kunne fort ha blitt ganske stygt... Motordeler punkterte deler av flykroppen under vingene. Bilder av flyet etter landing i Denver: https://mobile.twitter.com/NarangVipin/status/1363651593325989888
Dårlige dager for Pratt&Whitney... https://avherald.com/h?article=4e35302b&opt=0 B747-400 som spydde motordeler over en landsby nær Maastricht