Opplevde sist helg deboarding av en person ved siden av meg da hun ikke kunne forevise EpiPen. Hun sa at hun aldri hadde hatt problemer, men måtte likefvel beboarde da hun ikke hadde med EpiPen. Jeg spurte hva reglene var og spurte flere ganger og formulerte meg forskjellig for å sikre meg mot misforståelser. De sa at om de hørte at noen ombord hadde allergi så måtte de vise EpiPen eller bli deboardet og det gjeler alle typer og grader av allergi. Har endelig fått bekreftet det samme fra Diamantmailen. Om man sier ordet "allergi" på flyet må man være klar for å bli deboardet om man ikke har med EpiPen... selv om man aldri har hatt dette.
Dette høres ut som en sak for VG. Om en hundeallergiker blir bedt om å forevise EpiPen har SAS gått av hengslene.
Ja, dette er en overdrevet reaksjon fra SAS, men jeg er litt enig likevel. «Allergi» er et spektrum av overfølsomhet med tilhørende reaksjoner på vanligvis ufarlige stoffer. Det kan spenne fra kløe og lett nysing, til anafylaktisk sjokk. Epipen (adrenalinsprøyte) er kun aktuelt ved slike alvorlige «allergisjokk». Jeg har en mistanke om at dette kravet er en reaksjon fra SAS på at enkelte folk slår rundt seg med ALLERGI-spøkelset for å få fordeler som annen mat, bytte sete, kreve at flyet skal være peanøtt-fritt, osv, osv. Hvis de virkelig claimer allergi som krever spesielle hensyn under flyvningen, så er det jo ingen problem å fremvise epipennen. Faktisk så skal de virkelig alvorlig rammede ha med to penner fra forskjellige produksjonsserier for å sikre mot feilfunksjon. Så selv om det virker faglig feil og man heller burde snakke om høyrisiko anafylakse, så forstår jeg motivasjonen fra SAS.
… bare et lite tillegg: man skiller vanligvis mellom tre typer av allergener: mat, kontakt og luftbåren. Luftbåren gir vanligvis ikke risiko for anafylaktisk reaksjon, men heller irritasjon type høysnue. De vil derfor vanligvis ikke få epipen. Det finnes ganske store studier på dette med fokus på peanøtter og peanøttstøv, og vi har tidligere diskutert denne saken her. Studiene har ikke påvist allergiske reaksjoner på slike luftbårne partikler i kontrollerte tester. Man må over på kontakt eller oralt inntak, men da kan enkelte til gjengjeld bli svært dårlige. Det ønsker man absolutt å unngå uten tilgang på adrenalin og kyndig hjelp.
Det er helt useriøst og faktisk utrolig (i ordets rette forstand) at SAS skal kreve helseopplysninger av enkeltpassasjer, oppgitt i full offentlighet på et fly. Skulle likt å se svaret fra diamantmailen, og ikke minst hva eksempelvis Datatilsynet sier om dette. Kravene for å forvalte helseopplysninger er vel fort litt vanskelige å forholde seg korrekt til om bord på et fly med en liten iPad. Om jeg noen gang kommer over dette, skal jeg gledelig gi en av mine epipenner til den stakkars medpassasjeren som blir truet med å bli kastet av et fly. Kan alltids få den tilbake på destinasjonen, og det er ikke sjans i havet at SAS har noe grunnlag for å spørre meg om hvilke allergier jeg har fordi jeg tilfeldigvis har en EpiPen med meg.
Uansett helt useriøst. Har flere allergier (pollen og diverse pelsdyr) og aldri hatt EpiPen og har heller ingen behov for det. Har dog med allergimedisin, da det er tilstrekkelig for meg. Lurer på hva som har fått SAS til å tro at de kan begynne å bry seg om passasjerenes medisinering…
Alltid 2 sider av en sak. For alt vi vet kom passasjeren inn og påsto vedkommende hadde sterk allergi. 'Jeg tåler ikke nøtter. Jeg kan dø!'. Da er der jo innafor at SAS krever å se Epipen. Du går jo ikke bort å annonserer at du har pollenallergi ombord I et fly? Ingen spør, ingen bryr seg...