Nye USA-regler: Nå skal alle passasjerer intervjues før avgang

Tråd i 'Nyheter' startet av Snacky, 25. okt 2017.

Tags:
  1. Snacky

    Snacky King's Advisor

    Innlegg:
    324
    Likes mottatt:
    255
    Bonuspoeng:
    63
  2. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Det må jo koste utrolig mye penger..
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg kjenner på meg at jeg begynner å bli lei det forfølgelsesvanviddet som rår der borte, uavhengig av hvor glad jeg er i San Diego.

    Undres på at den planlagte road trippen neste sommer kommer til å bli den siste inntil de tar til vettet. Det er altfor mange spennende alternativer å reise til, enn at man skal la seg herse med av en mørkredd lederskikkelse som lever i sin egen verden.
     
    Nanping, Adrian E, Fredrik81 and 2 others like this.
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Absolutt. Man vil vel komme til det at man skal legge på visumgebyret igjen, men jeg tror dette tipper vektskåla, folk gidder ikke. Og det kommer til å gi utslag på turiststrømmen.
     
    Fredrik81 and samirunway like this.
  5. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,908
    Likes mottatt:
    57,573
    Bonuspoeng:
    293
    Det er kanskje for å slippe å måtte hanskes med de som blir avvist i den samme kontrollen i andre enden. Like greit at de blir igjen der de kommer fra, og ikke får boarde?

    Men det går jo selvfølgelig ut over oss lovlydige reisende som skal viktige ting som å besøke Disney World og sånt. Tror ikke USA kommer til å tjene på dette, for som @RoadKing sier, så kommer dette til syvende og sist til å gi utslag på turiststrømmen.

    Kanskje det er derfor det er billigsalg på billetter til USA om dagen? :cool:
     
    RoadKing liker dette
  6. Aussie74

    Aussie74 United Airlines Million Miler

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,944
    Bonuspoeng:
    93
    Sikkert de samme spørsmålene jeg blir spurt om når jeg er ute og flyr med United.
    No big deal.
     
  7. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,269
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Man har jo blitt spurt 3-4 spørsmål om bagasjen ved innsjekk i 20 år i england. Det blir vel kanskje på samme nivå, og tar 1 minutt ?
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Det er ikke det at det isolert sett er noen big deal. Men samlet sett, så begynner det å bli ganske stort irritasjonsmoment alt man må finne seg i.
     
  9. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Noen som vet om de som skal stille spørsmålene må på kurs for å lære seg å være like nedlatende og uhøflige som amerikanske grensevakter? :D
     
    Travellingalf, Are, wilco and 3 others like this.
  10. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Stilen CBP har på kommunikasjon er godt gjennomtenkt, trent og har praktisk betydning for screening.
     
  11. RescueMe

    RescueMe Kortreist bonusjeger

    Innlegg:
    753
    Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    Helt korrekt, i planen for å redusere antall reisende til USA spiller de en viktig rolle. Hadde det vært lov å ta bilde av de skulle jeg hengt opp ett av de på jobben med teksten «du hater ikke jobben din før du ser slik ut» under o_O
     
  12. Icarus

    Icarus Aktivt Medlem

    Innlegg:
    394
    Likes mottatt:
    855
    Bonuspoeng:
    93
    En smule off-topic fra den opprinnelige diskusjonen, men dette har etterhvert blitt en liten kjepphest for meg. Jeg har, med ett unntak, bare gode ting å si om grensevaktene ved grenser til USA, jeg tror de har et ufortjent dårlig rykte, og at mange ser og vurderer dem på en ganske fordomsfull måte.

    Og ja, det som følger er basert kun på anekdoter, men det tror jeg det aller meste som blir sagt rundt dette teamet er uansett.

    Basert på personlig erfaring skjønner jeg bare ikke hvordan de har fått ryktet de later til å ha. Når de har spurt spørsmål utenom det vanlige (type "Who are you visiting? How do you know them? Where do they work?") har de som regel tatt seg tid til å være hyggeligere enn de strengt talt hadde trengt å være, type "Ah, she works at Hospital X? I like that hospital, my first child was born there!" eller andre ting de kan si for å være litt hyggeligere enn det standard, tørre, Q&A-formatet. Selv med det vanlige "hvor lenge skal du bli i landet" spørsmålet (vanligvis 2-4 netter) i kombinasjon med grunnen til at jeg reiser inn i landet ("long-distance relationship") har de som regel kvittert med noe sånt som "Aw, that's not very long. That must be hard." De trenger ikke gjøre det, det er godt mulig at de hater å gjøre det, men de gjør det likevel.

    Joda, det begynner nesten å bli litt latterlig hvor... vanskelig er ikke det rette ordet, men hvor langt de er villige til å dra symbolhandlinger for å skape en illusjon av at de faktisk gjør noe med et problem som i stor grad er blåst opp for å gavne en viss type politikk, men i rekken med ting som gjør innreise til USA vanskelig vil jeg, basert på egen erfaring, sette grensevakter veldig, veldig, langt ned på den listen. Systemet de må forholde seg til? Kanskje. Selve vaktene? Jeg tror de gjør ganske mye for å rett opp et rykte de, muligens fortjent, har fått stemplet på seg over mange år. Forhåpentligvis blir de etterhvert sett på for hvordan de faktisk ter seg heller enn hvordan folk antar at de vanligvis ter seg.

    Det er selvfølgelig mulig jeg bare har vært heldig, men jeg har nok datapunkter, og jevne nok data, til at jeg føler at den statistiske signifikansen er til stede - ihvertfall for min del. Jeg er riktignok en hvit nordmann, og dessverre har nok det sikkert sitt å si.
     
    Henrik, RoadKing, RescueMe and 3 others like this.
  13. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Har bare hatt hyggelige samtaler med CBP-offiserer. Så dette uroer meg ikke stort. Booket om en Premium-CT i dag til OSL-EWR i C i dag tidlig og da sa faktisk hun i Tallin noe om at vi måtte beregne litt bedre tid på flyplassen nå med nye regler. Skjønner nå hva hun mente.
     
  14. lMartin

    lMartin Jeg var ung og trengte poengene! InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,975
    Likes mottatt:
    6,293
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har hatt noen irriterende/ubehagelige møter med grensevakter i USA og noen nøytrale. Ingen jeg vil beskrive som hyggelige.

    Jeg skjønner at de har en forferdelig kjip jobb og ved ankomst SFO bestemte jeg meg for å gjøre mitt beste for at jeg hvertfall ikke skulle være med på å forsure vedkommende grensevakts arbeidsdag. Jeg avsluttet samtalen med å ønske vedkommende en fortsatt god dag, hvorpå hun svarer med å himle øynene og si noe i retning av "ja, det hadde vært noe"...

    Har ikke prøvd meg på det igjen :cool:
     
    RescueMe liker dette
  15. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Mitt største problem med grensevakter i USA er makten de har. Hvis de, av en eller annen grunn, ikke ønsker å slippe deg inn i landet kan de nekte deg adgang, uten forklaring. Og du har ingen klagemulighet. Akkurat det er for dumt!
     
    Last edited: 26. okt 2017
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Grensevaktene er ikke problemet. Jeg har heller ingen dårlige erfaringer der.
    Det som er problemet er politikere og myndighetsapparatet der borte, Som ser månelyst på høylys dag og introduserer alle slags mer eller mindre tåpelige restriksjoner på besøkende fra andre land, mens de lar egne borgere bevæpne seg til tennene og skyte ned for fote under henvisning til borgeres rett til å forsvare seg...
    Hvor ble det av «borgeres rett til ikke å bli beskutt»?
    Det er bare så innmari ulogisk.
     
  17. elgaaen

    elgaaen Senior Medlem

    Innlegg:
    783
    Likes mottatt:
    525
    Bonuspoeng:
    93
    Problemet er ikke spørsmålene, det er hvor sjukt tregt de jobber.. (kan også skyldes treg data) for makan til prosess det er med scanning av to pass og noen fingeravtrykk.. I tillegg forlater de "båsene" sine hele tiden for å hente kaffe, gå på do eller hva pokker de driver med.. Spesielt på EWR er de helt kriminelle..
     
  18. yukho

    yukho KISS ARMY

    Innlegg:
    1,603
    Likes mottatt:
    2,648
    Bonuspoeng:
    113
    Irriterer meg fremdeles over at de beslagla wienerpølsene mine for noen år tilbake...
     
  19. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Holder meg til utsagnet at USA kan by på noen av de hyggeliste folka i verden, men en jevnt over koko stat i bakgrunnen.

    Tilbake til tema. Noen som vet hvor mye ekstra tid som må beregnes på innsjekk etter dette tiltaket? Skal fly over via CPH og har selvfølgelig første flighten nedover kl. 06.05, når burde jeg møte på flyplassen?
     
  20. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Adrian E liker dette

Del denne siden