Da var vi fremme. Vi ankom Intercontinental ANA ca. kl 07:30 og fikk faktisk rom med det samme. Helt fantastisk kjærkomment etter en lang reise, og en stor fordel med å booke gjennom
@milehigh. Ellers fikk vi ikke det sprekeste rommet denne gangen, men likevel en bra oppgradering fra aller billigste enmannsrom, som var det vi booket for de fleste nettene. Med lounge-tilgang og frokost ga dette veldig bra verdi for pengene, på en tid av året der hotellrommene i Tokyo for min del var overraskende dyre.
View attachment 67683
Men tilbake til dommen over NH F. Først av alt: Det er veldig bra. Å si noe annet blir helt feil. Men etter å ha forsøkt LH F fire ganger, SQ F tre ganger og OZ F to ganger, havner faktisk NH F helt til sist.
Først og fremst på grunn av kabinen. Den er behagelig og bra, men alle de tre ovenfor er bedre - og OZ F suverent best. Det er et minus at man totalt avskjæres fra mulighet til å sosialisere med reisefølget, hvilket jeg anser som en vesentlig del av F-opplevelsen.
Men for min del var matopplevelsen også litt skuffende, kanskje noe preget av høye forventninger.
View attachment 67669
Vi gikk begge for den internasjonale menyen, spesielt på grunn av anden. Etter en stund kom purseren (for øvrig med en usedvanlig dårlig ånde) tilbake og meddelte at de kun hadde én and. Jeg gikk dermed over til biff - mer om det senere. Synes det er litt svakt at de ikke laster opp tilstrekkelig, selv om jeg skjønner greia.
Første forrett var helt middelmådig. Usikker på hva det forskjellige var:
View attachment 67672
Deretter kom kaviaren. Denne ble servert på noen forferdelige papplignende brødbiter som ikke engang ville egnet seg som hundemat. Heldigvis fikk vi rundstykker parallelt som bedre egnet seg til formålet. Men de var heller ikke noe særlig. Kjipeste kaviaropplevelsen til nå i F.
View attachment 67676
Påfølgende salat var ikke spesielt interessant, men ble servert med en veldig god japansk dressing.
View attachment 67677
Deretter fikk vi en maissuppe som etter mitt syn var ganske så ålreit, og etter reisefølget syn den beste suppen hun noen gang hadde smakt(!).
View attachment 67678
Skuffelsen over at jeg ikke fikk and ble ikke mindre av at erstatteren ikke var noe særlig å skryte over. En helt ok biff, men tror jeg har fått vel så bra både hos LH, OZ og SQ - hos sistnevnte også i C.
View attachment 67679
Ostefatet var greit.
View attachment 67680
...og desserten fantastisk god! Eplepai med is og kirsebær.
View attachment 67681
Jeg fikk spørsmål om jeg ville ha et glass portvin til osten, hvilket jeg takket ja til. Før flyvertinne nr to kom tilbake og skjenket noe hvitt. Da jeg spurte om det var portvinen fikk jeg beskjed om at de ikke hadde portvin likevel og at dette var en dessertvin. Andre gangen på turen altså. Men vinen var god den, og passet bra til desserten.
Drikken var også ellers i toppklasse. Selv om de lurte i oss noe annet ved ankomst fant vi Krug i menyen, og tømte et par flasker i løpet av turen.
View attachment 67670
View attachment 67671
Og denne rødvinen var fantastisk god!
View attachment 67673
View attachment 67674
Måltidet ble avsluttet med litt sjokolade.
View attachment 67682
Vis alt...