Ser ut som om dere har hatt en knall tur Be de laste opp med litt ekstra champagne på returflighten. 2 stk tørste nordmenn har nemlig sikret seg 3D/G
Og da var vi på norsk jord igjen. Falt litt ut av reisebrevrytmen da vi kom til Tokyo, men får ta igjen det tapte utover uken. Har vært en flott tur!
ikke for å kuppe et ellers flott reisebrev, men er det noen som kan forklare meg hva det er som er så fantastisk med Japan og Tokyo i særdeleshet ?
Skrevet av en som har vært der og ikke var spesielt imponert, eller skrevet av en som er spent på reisemålet?
Sitter her nostalgisk til sinns og sipper til bilder fra gamle turer, og da slo det meg at jeg aldri fikk fullført dette reisebrevet. På tide å gjøre noe med det. Etter en flott tur med ANA i gammel F-kabin ankom vi Tokyo grytidlig den 31. desember, og tok en taxi rett til hotellet. Takket være toppstatusen til @milehigh var vi så heldige å få rom umiddelbart, og det ble dermed noen timer på øyet før vi tok turen innom loungen for litt småmat og sjampis. Vi var passelig jetlagged og reduserte, men kom oss etterhvert ut for å bivåne den japanske nyttårsfeiringen. Lite fyrverkeri å spore - isteden samles de i templer rundt omkring for å møte det nye året med rikelig med goodwill, eller noe i den duren. Vi tok turen til Meiji-tempelet, og var ikke alene om det: Vi kjente ikke helt på motivasjonen for å komme inn denne kvelden, og vendte heller nesen mot nærmeste matmarked: Urutinerte som vi var hadde vi ikke tatt ut cash enda, og nyttårsmiddagen endte dermed opp med å bli en i overkant kostbar burger servert som roomservice på IC ANA.
Påfølgende dag ble det (som skulle vise seg å etablere seg som daglig rutine) eggs benedict i loungen på hotellet - akkompagnert av herlig utsikt utover Tokyo by i finvær. Sist vi var i Tokyo fikk vi aldri sett den berømte fotgjengerovergangen Shibuya Crossing, og valgte dermed å legge turen hit første nyttårsdag. Starbucks på hjørnet gir fin oversikt. Dessverre var vi ikke alene om å ha funnet ut det, så vi droppet kaffien og gikk heller bortover gata for å ta et bilde av hunden Hachiko som flere kanskje drar kjensel på fra en tåredryppende film med samme navn. Dette var også dagen for å hamstre metropass (siden vi glemte å gjøre det på flyplassen), og BIC Camera er da stedet å dra for å gjøre slikt. Ellers erfarte vi denne dagen at Japan rundt nyttår kan være krevende for et par stakkars turister, ettersom det aller meste er stengt dagene etter nyttår. Å finne en brukbar restaurant denne kvelden var altså ingen enkel oppgave, men heldigvis visste conciergen på hotellet råd, og fikk booket oss inn på det siste (og desidert beste!) bordet på en helt super sushirestaurant ikke altfor langt unna. Og kvelden ble avsluttet med japansk gin & tonic i skybaren. Herlig liv, altså.
Påfølgende dag bar det til Shinjuku. Da vi ankom Golden Gai var det meste stengt, så da stakk vi og tok noe halvbegredelig lunsj... ...før vi returnerte igjen senere på kvelden. Da vi plutselig sto like utenfor kjøttsjappa vi hadde så stor suksess med i mai 2018 var det duket for gjentakelse. ...før kvelden som seg hør og bør ble avsluttet med karaoke. ...og japansk gatejazz (CD ble kjøpt!):
Ny dag og nye muligheter. Vi har nå kommet til 3. januar, og ting begynner å normalisere seg mht. åpningstider. Planen denne dagen var å teste ut noe ninjagreier, og optimistiske til sinns fant vi frem til den dypeste av de dype kjelleretasjene i en bortgjemt kontorbygning for så å oppdage at de ikke hadde åpent grunnet null forhåndsbestillinger. Slukøret bevegde vi oss videre til Tokyo Tower. Greit å ha sett, men vi orket ikke å vente i kø for å komme opp. Så bar det videre til Tokyo Skytree, som vi også nøyde oss med å se fra bakkeplan grunnet hav av kø (terskelen for slikt blir nok lav når man ellers er vant med førsteklasselivet) - før vi tuslet innom en pinnsvinkafé. Her tok allergien undertegnede innen ganske få strakser, så oppholdet ble heller kortvarig. Men vi fikk da knipset et par bilder av henholdsvis pinnsvin og en lemur(?)/«Timon», som også hadde tilhold der inne. Dernest bar det videre til escape room, hvor vi gjennomførte to stk (og klarte begge!). Her fikk jeg imidlertid kun tatt bilde av heisen, som skal sies vekket noe skepsis. Dagen ble avsluttet med Okonomiyaki på en restaurant like ved av god autentisk karakter.
Påfølgende dag tok vi turen tilbake til Shinjuku, men denne gangen for å besøke Shinjuku Gyoen National Garden. En vakker oase midt i byen, men etter mitt syn litt synd for byens mer vanskeligstilte at de tar inngangspenger. Etter parkbesøket rundet vi av med et latterlig bra hotpot-konsept like ved. Med all you can eat/drink fikk vi (i hvert fall jeg) virkelig utfordret stedets lønnsomhetskalkyler. Hva vi gjorde etterpå husker eg ikke, men vi fikk i hvert fall knipset noen bilder av hotellet denne kvelden.
Neste morgen bar det med taxi til Odaiba for å besøke Digital Art Museum. Veldig kult sted som det er vel verdt å stikke innom. Pariserhjul hadde de også, like utenfor. Fin tur om man ikke sliter altfor mye med høydeskrekken. Denne kvelden hadde vi tilrettelagt for turens kulinariske høydepunkt. Men først litt sjampis i loungen. Jeg presterte å glemme å ta bilde av entréen som dokumenterer det hele, men vi befinner oss nå på den sagnomsuste restauranten Kobe Beef Kaiseki 511. Magisk.
Siste dag før hjemturen! Høydepunktet denne dagen var aktiviteten som ikke er dokumentert: Tokyo Mystery Circus i Shinjuku. En japansk blanding av lasertag, escape room og jah... japan. Her får man utdelt noen vester og en ipad og skal snike seg gjennom et museum, forbi noen halvrabiat (ekte) vakter og løse diverse gåter. Veldig kult! Ellers ble det både Okonomiyaki og noe annet som man griller på bordet denne dagen, og alt falt i smak. Og så havnet vi visst tilbake i Golden Gai. Og pizza ble det visst også utpå kvelden...
Så var dagen for hjemreisen kommet. Herlig tur, og det ble heller ikke feil å runde av med ANA Suite-lounge, LH F til FRA, FCT, Porsche og det som vi ellers trives så godt med