Nytt forslag om forbud mot tilleggsfordeler ved bruk av kredittkort

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av funkenstein, 21. juni 2022.

1. funkenstein

funkenstein Senior Medlem

Likes mottatt:
    7,224
    Bonuspoeng:
    183
    DonC3, tobeornot999 and Eddie47 like this.
  2. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,518
    Bonuspoeng:
    293
    Misunnelsen har sine utslag ..
    Du verden

braathens safe liker dette
  3. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,649
    Bonuspoeng:
    183
    "Finanstilsynet viser i høringsnotatet til at et slikt forbud vil gi forbrukeren større valgfrihet og legge til rette for mer velinformerte, rasjonelle valg ved kredittopptak".

Der har du ein gjeng.

4. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    386
    Bonuspoeng:
    63
    De folkene som misbruker kredittkort gjør det ikke pga "tilleggsfordeler"...

Jorgen44, petrate, magnusant and 3 others like this.
  5. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    64,789
    Bonuspoeng:
    293
    Det samme tenkte jeg.

De vil løse et problem (at folk tar opp for mye kreditt/forbrukslån etc) med ta bort tilleggsfordeler. Det de burde gjøre, er å gjøre det vanskeligere å få kreditt/forbrukslån.

6. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    875,518
    Bonuspoeng:
    293
    Det vi kan trøste oss med er at dette vil ta utrolig lang tid før det i det hele tatt vil bli tatt opp som en regelendring.

holmen liker dette
  7. KristianSk

KristianSk Veteran

Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Det mest sannsynlige resultatet her er vel kanskje en innskrenkning på markedsføring?

Leste litt raskt i høringsnotatet og virker som noe tilsvarende ble utredet i Danmark i 2017 med tilsvarende resultat.

8. funkenstein

funkenstein Senior Medlem

Likes mottatt:
    7,224
    Bonuspoeng:
    183
    Ser at den samme innstrammingen ble foreslått i 2017 her til lands også, da endte det istedet kun med visse føringer på markedsføringen av tilleggsgodene.
    (https://e24.no/norsk-oekonomi/i/ddA2mq/strengere-tiltak-mot-forbrukslaan)
    Den gang var det FrP som satt i justisdepartementet (og i FinDep), denne gang er det Senterpartiet, får se om det kan ha noe å si.

9. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    5,959
    Bonuspoeng:
    183
    Denne gangen er det mye skumlere enn sist gang, for nå kan de få støtte både fra SP og Rødt, og AP kan lett gi dette som en lite kompromiss til SP, så er litt mer bekymret enn dere andre på dette. Dodger vi denne kula, så er vi trygge ut neste stortingsperiode, for det blir ikke rød side ved neste korsvei.

tobeornot999 liker dette
  10. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    812
    Bonuspoeng:
    93
    Heldigvis blir det svært enkelt for kortutstedere å komme rundt denne:

"Forslaget innebærer at dersom det skal tilbys tilleggsfordeler, må disse tilbys også til kunder som ønsker å betale med debetløsninger."

En debetløsning kan være at det tilbys å sette kredittlimiten til kr 0,- og at man i stedet innbetaler på forhånd. Riktignok vil ikke alle eksisterende kortutstedere kunne tilby dette, da det kreves bankkonsesjon for å ta imot innskudd. Slik konsesjon har jo både SEB og DNB, som i hvert fall for min del er de viktigste. Andre leverandører vil antagelig kunne oppfylle kravet ved å inngå samarbeid med en bank.

11. medsammemynt

medsammemynt Nytt Medlem

Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Så det kan omgås ved å gjære kredittkortene til kontokreditt?

12. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    812
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis du blir tilbudt muligheten til å "sette kortet i pluss", altså innbetale på forhånd for deretter å bruke kortet, har du jo plutselig en debetløsning. Mange kortutstedere har jo ikke denne muligheten per i dag, da de ikke har bankkonsesjon. Meg bekjent har for eksempel Amex ikke dette, så med mindre de skaffer seg konsesjon eller inngår avtale med en bank vil de være ute av stand til å oppfylle kravet.

Spielhaug liker dette
  13. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    9,157
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har en god håndfull kredittkort.

Bruker dem som debetkort i praksis, og har gjort det i 10 år+

Dårlig butikk for dem. God butikk for meg. Og idag rullet en ny CT inn på konto....

Screenshot_20220621-131942_Gmail.jpg

braathens safe liker dette
  14. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    812
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jo en kjent sak at det I PRAKSIS har vært mulig å bruke Amex som debetkort ved å forhåndsinnbetale. Hvis du derimot ber kundeservice om lov til å forhåndsinnbetale vil de måtte svare nei grunnet manglende konsesjon for å ta imot innskudd. Og det er nettopp den formaliteten jeg tror vil gjøre det vanskelig for Amex å imøtekomme kravet. For egen del er jeg mest opptatt av at SEB og DNB kommer seg innenfor, men registrerer at mange her liker Amex :)

tobeornot999 and Kaffen like this.
  15. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    2,333
    Bonuspoeng:
    113
    Som mange husker, samarbeidet Amex med DNB før. Vil tro de vil ha små problemer med å gjøre noe lignende igjen med en annen partner.

16. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    812
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg tror enten de kommer til å gjøre det, eller ta steget fullt ut og skaffe seg egen bankkonsesjon i et eller annet EU-land. Googlet litt, og ser at de faktisk gjorde det i USA for 14 år siden: https://money.cnn.com/2008/11/10/news/companies/amex/index.htm

Ellers er jo ikke kredittkort med debetmulighet noe nytt, selv om det meg bekjent ikke har eksistert i Norge på mange år. Dengang Cresco var et datterselskap av Gjensidige (20-30 år siden) tilbød de kredittkort med denne muligheten. Faktisk ga disse innskuddsrente tilsvarende en helt OK sparekonto, og jeg husker jeg brukte dem til nettopp det.

Del denne siden