Ombooket fra SK til SN - nedgradert fra Plus til eco

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Mbj, 06. nov 2021.

  1. Mbj

    Mbj Aktivt Medlem

    Innlegg:
    264
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Hei,

    Sitter i Brussel nå med hjemreise i morgen. Flight ble kansellert, og ble etterhvert ombooket til senere SN flight i morgen kveld.

    Vi hadde opprinnelig SAS Plus, A klasse, men har blitt ombooket til Eco, T klasse, hos SN. Mener jeg har lest noe om dette tidligere, men finner ikke igjen i forumet

    Plus er jo ikke Biz, men det å bli nedgradert til ECO gjør at man mister goder som fri setereservasjon, fast track og pri-boarding. Samt servering ombord. Jeg er EBG, medreisende kun EBS. Har jeg noe å klage på her, eller er det bortkastet å sitte i telefonkø for å forsøke få omgjort til Biz før avreise? Får ikke chat til å fungere...
     
  2. democomputer

    democomputer Senior Medlem

    Innlegg:
    1,228
    Likes mottatt:
    5,403
    Bonuspoeng:
    183
    Chat fixer det garantert ikke.
    Jeg ville satt meg i telefonkø. Kanskje SAS plus via cph eller arn er mulig?

    K
     
    Mbj liker dette
  3. Mbj

    Mbj Aktivt Medlem

    Innlegg:
    264
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Takk, får eventuelt prøve å ta en telefon i morgen tidlig, lite gira på å bruke kvelden på å sitte i telefonkø kjenner jeg.

    Flighten de har satt oss opp på gjør at vi ankommer 1 time og 55 minutter etter opprinnelig ankomst, vet ikke om EU261 reglementet vil spille inn noe på ombookingsviljen her... Eller frafaller dette om jeg ber om ytterligere endringer?
     
    democomputer liker dette
  4. FlyMCO

    FlyMCO Aktivt Medlem

    Innlegg:
    489
    Likes mottatt:
    605
    Bonuspoeng:
    93
    Krav om EU261 får du on du ankommer destinasjonen er mere en 3timer for sent.
    Og det må være flyselskapet sin skyld at du ankommer mere en 3 timer forsent.
    Merk også att ankomsttid ikke når flyet lander,men når dørene åpnes.
    -----------------------
    eur 1.JPG
     
    haifinn and milehigh like this.
  5. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    328
    Likes mottatt:
    509
    Bonuspoeng:
    93
    SAS Plus er jo vanligvis C-klasse i Europa, noe som er business og gir lounge og lignende. SN Eco ville jeg derfor ansett som en nedgradering. Vil derfor anbefale deg å lese kapittel 10 Oppgradering og nedgradering i (EF) nr. 261/2004 og se om det er relevant for deg.
    https://lovdata.no/static/NLX3/32004r0261.pdf
     
    Mbj liker dette
  6. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Nedgradering av reiseklasse kompenseres, har selv fått EU261-komp med ombooking OSL-CPH-SFO i SAS Plus til OSL-FRA-CPH i LH Y. Fikk da refundert 75% av billettkostnaden. Trådstarter kan trolig kreve 30% av billettkostnaden refundert (under 1500 km).
     
    Mbj liker dette
  7. zeala

    zeala zee

    Innlegg:
    155
    Likes mottatt:
    164
    Bonuspoeng:
    43
    Hvordan funker det med refusjon dersom det er bonusbillett da evt?
     
  8. SInn

    SInn Medlem

    Innlegg:
    113
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    28
    Har tidligere blitt nedgradert fra sk-plus til LH øko. Fikk da beskjed om at SAS ikke hadde business og at jeg derfor ble booket om til øko. Fikk kompensert manglende poeng i ettertid, men er en sleip måte fra sas å spare penger.
     
    Shyneno, flying_all and Mbj like this.
  9. Mbj

    Mbj Aktivt Medlem

    Innlegg:
    264
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    Her er det snakk om en kansellering, og da er det to timer.

    Screenshot_20211107_065006_com.microsoft.office.outlook.jpg

    Ikke særlig happy med SAS nå. Som EBG skal man ha døgntilgang på tlf, men etter at jeg får lagt inn EB nummer blir samtalen avsluttet med beskjed om at de har stengt.

    Ser ut til at jeg ikke får 4x kampanjen når det ikke blir SK flight hjem, så da er jeg 5 poeng unna EBD. :rolleyes: (er jo bare å kjøpe, men irriterende lell)
     
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Når SAS har flytta deg til annet selskap er de gjerne romslige med å gi deg poengene likevel. Jeg ville blitt veldig forbauset om de ikke i det minste ga deg de manglende 5.
     
    Jeanette and Mbj like this.
  11. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Bestilte SAS plus en gang i 2014 fra SAS.no.

    SK SVG-GZP, med retur TK IST-OSL. Hadde innstilt meg på business med TK IST-OSL; men da fikk jeg svar ved innsjekk at Turkish har bare eco og business på denne strekken så jeg er plassert på 20A.

    Ikke helt det samme som her, men tenkte å nevne det siden jeg kjenner meg igjen med flere over her å ha booket plus men bli plassert i eco… kanskje jeg skulle lest bedre før jeg booket. Var bare litt dårlig stemning der og da :p
     
  12. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,448
    Likes mottatt:
    29,531
    Bonuspoeng:
    183
    «Oppklaring» fra SAS, det er reiser booket i C eller D som gir ombooking i Business hos andre selskap. En A/B booking i Plus vil da altså bli ombooket til Eco.
     
    kaiarne, Eddie47, Kristian and 3 others like this.
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Rimeligvis, det er jo langt fra å være biz.
     
  14. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    er det så langt fra biz ? hvilke biz er det som er langt unna innad i europa ?

    LH Biz feks er jo samme seter bare ok mat?
    KLM sin "BIZ" er jo latterlig
    såklart hvis man ser bort fra den gangen en gang per skuddår man treffer å får a350 elns
     
  15. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    Swiss er bra men samme seter, Finnair er ikke noe spesielt...
     
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    LH og Swiss iallefall gir ordentlig servering med bestikk, fat, glass,kopper. Maten er penere servert. Man får påfyll uten å måtte pinge, om man pinger blir man møtt med et smil og ikke et blikk som kunne drepe. Du får garantert ledig midtsete, personalet passer på at folk i kuklassen ikke fyller opp bagasjehyllene. Du får gå på do foran.
    Oftest er det attpåtil billigere.

    For ikke å glemme at man får lounge der det finnes lounge hva enten den er egen, *A eller 3djepart.

    Mener du fortsatt at det er liten forskjell?

    KLM har jeg ikke reist med på et par år, så der skal jeg ikke uttale meg.

    Skal ta en for laget å reise med Iberia C om et par uker. Skal komme med rapport.
     
    Last edited: 10. nov 2021
    Travellingalf and Wiolenze like this.
  17. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,036
    Likes mottatt:
    1,471
    Bonuspoeng:
    113
    har du aldri fått drage på lh ? :-D

    uansett etter min mening er dette ikke nok til å si at det er langt unna eco.. men det er jo bare min mening så vi kan jo være enige om å være uenige!
     
    RoadKing liker dette
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,186
    Likes mottatt:
    869,728
    Bonuspoeng:
    293
    Dragene på LH er «flørtbare» og viser seg fra sin beste side .. !
     
    RoadKing and Shyneno like this.
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,690
    Likes mottatt:
    32,596
    Bonuspoeng:
    293
    Til dags dato har jeg til gode å treffe på noen form for drage uansett flyselskap :)
    Det å ikke smile kvalifiserer ikke til å være drage.
     
    stakar, sutenai and holmen like this.

Del denne siden