Ombooket og forundret!

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Nook, 04. jan 2022.

1. Nook

Nook Nytt Medlem

Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
    Hei dere!
    Jeg bestilte flyreise med SAS fra Stavanger til Gran Canaria nå i januar. Turen hadde en mellomlanding 45 min på OSL begge retninger.

Fikk nettopp melding fra SAS om at de har booket om returen min, slik at den nå er utsatt til dagen etterpå. Det går imidlertid ikke noen flere fly til SVG da, så jeg må overnatte ved OSL.

Ringte inn til SAS kundeservice for å høre om mulighetene mine her, og de sa det bare var å legge ut for hotell og ta vare på kvitteringer for deretter å sende inn claim til de senere. De hadde også lagt inn en mellomlanding i CPH før SVG (!), men dette hjalp kundeservice meg også med å få fjernet.

Resultatet er at jeg trenger èn ekstra overnatting på Gran Canaria, og èn på OSL.

1 ) Bør jeg kontakte SAS Kundeservice på ny og få dette skriftlig? Eller er det vanlig å få likt dekket så jeg ikke behøver noen skriftlige bevis?
    2) Når jeg bestiller hotell i Oslo, må jeg velge rimeligste romkategori?
    3) I Gran Canaria har jeg tenkt å utvide AirBnb-besøket med én dag dersom verten lar meg. Kommer SAS til å dekke det også, eller bør jeg i steden ta en natt på hotell? Er det eventuelt noen pristak på hva det kan koste?
    4) Siden hjemreisen ble én dag senere går jeg glipp av en ekstra arbeidsdag og fakturerbar inntekt jeg ellers ville hatt. Kan jeg forvente at SAS dekker dette også?

Hvis noen har noen flere erfaringer om dette så del gjerne! Er overrasket over at SAS kan gjøre slike endringer, men det er kanskje bare slik denne bransjen er.

Maggie liker dette
  2. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,844
    Bonuspoeng:
    350
    Det er gjerne en «dum» datamaskin som gjør disse ombookingene. Hvilke datoer har du?
    SAS flyr flere dager i uka til LPA fra OSL, ARN og CPH. Så jeg vil nesten tro at det skal la seg gjøre å slippe den ekstra natta på granca (selv om det er fint der da).

3. Nook

Nook Nytt Medlem

Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for svar!
    Ser de har en flight fra LPA til OSL samme dagen jeg opprinnelig hadde booket returen min. Så nå er jeg på tråden igjen for å høre om det er mulig å få plass på det flyet og heller ta den ene overnattingen ved OSL. Rart at de ikke kunne foreslå dette selv da jeg ringte de tidligere i dag. :)

4. steve0

steve0 EBD

Likes mottatt:
    2,036
    Bonuspoeng:
    93
    I tillegg tror jeg ikke du har rett på å få dekket overnatting om endringen skjer 14 dager eller lengre før den aktuelle innstilte avgangen.

5. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,844
    Bonuspoeng:
    350
    Trolig er det videre til SVG etter en kansellering eller endring som har krølla til bookinga.
    Be om seter på LPA-OSL, så tar du ei natt der istedet. De evner dessverre ikke å se alle løsningene selv, så smart å sjekke litt selv før man ringer:)

Maggie and Nook like this.
  6. Nook

Nook Nytt Medlem

Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
    Tusen takk for svar, Tore. Dette gjorde virkelig dagen min. :)
    Jeg har etter telefonisk kontakt med en hyggelig svenske fått ordnet retur til OSL på den opprinnelige returdatoen, og han sa det samme som kollegaen før han, at jeg skulle få dekket kostnader med overnatting. Så da ordner dette seg.

Må dog si det var en ganske kreativ rute de hadde ombooket meg til opprinnelig... LPA -> OSL den ene dagen. Overnatte, deretter til CPH -> SVG. :D

Maggie and Tore like this.
  7. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,577
    Bonuspoeng:
    183
    Så bra det ordnet seg :)
    Kan jeg spørre om det er mer eller mindre en 14 dager til avreise?

8. Nook

Nook Nytt Medlem

Likes mottatt:
    18
    Bonuspoeng:
    3
    Det er mindre enn syv dager til avreise. Og litt mer enn 14 dager til returreisen. Begge ble booket samtidig for en god stund tilbake, om det er av noen betydning! :)

Maggie liker dette
  9. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    22,985
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg antar du skal fly hjem fredag 21. og ble rutet om til lørdag 22. januar. Hvorfor ikke ta natten på et av Choice-hotellene på Kastrup så kan du fly direkte til Stavanger enten kl 8 eller 12 på lørdag eller eventuelt søndag?

10. snik

snik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Hvilket tidspunkt og dato var opprinnelig retur? Var det viktig for deg å reise med SAS? Er det til ulempe for deg å måtte ta en natt på OSL, eller er det like greit?
    Du kunne ha kommet deg hjem samme dag hvis du ønsket det.

11. fly4fun

fly4fun Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Kort forklart for å svare på de opprinnelige spørsmål.
    Du har krav på å få dekt overnatting, uavhengig av hvor lang frem i tid dette varsles.
    Det trenger ikke å være den rimeligste, men det må være i rimelig forhold til behovet, dvs. du kan ikke plukke det dyreste, bare ta den som er mest praktisk for behovet som skal dekkes. Om det AirBnb eller hotell har det ikke noe å si, men det må være tydelig i kvittering at det gjelder for det spesifikke datoen.
    De pleier også å dekke fornuftige kostnader hva angår mat.
    Tapt arbeidsinntekt dekkes aldri.

Nook and Maggie like this.
  12. snik

snik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    558
    Bonuspoeng:
    93
    Det forusetter at omrutingen er en «omruting ved første anledning» etter at passasjeren har ytret ønske om dette. Dette er ikke gitt i et slikt tilfelle, der passasjeren faktisk ikke er omrutet ved første anledning, men ved første anledning flyselskapet har en egen flight som det er praktisk og rimelig for dem å sette passasjeren på. Nå kverulerer jeg og setter det på spissen, men jeg er ganske sikker på at flyselskapet kunne snodd seg unna en slik sak med mindre passasjeren kan dokumentere at det er ytret ønske om omruting ved første anledning. Flyselskapet kan påstå at du har akseptert omruting på en annen dato etter eget ønske ( etter at de har overbevist deg om at det er eneste mulighet) og dermed påstå at retten til care bortfaller.

Men egentlig har du krav på omruting samme dag uavhengig av hvem som operer ruten hvis du ønsker det. Og det er nok tilgjengelig i dette tilfellet.

Del denne siden