OPPDATERING: Mastercard og AMEX

Tråd i 'Bonushjelp' startet av DrJ0nes, 16. jan 2021.

  1. DrJ0nes

    DrJ0nes Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    13
    Og, dette er ikke investering. Du kan kjøpe euro og bruke av de. Du må ikke bruke krypto på dette kortet.
     
  2. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,100
    Likes mottatt:
    7,783
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis de først sjekker bruken din og ser at «alle» transaksjoner er til samme sted/kort, så tipper jeg at det raskt blir sperra. Ref NCMC så er dette noe de kicker på
     
  3. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,902
    Likes mottatt:
    5,672
    Bonuspoeng:
    183
    Eventuell opptjening vises på faktura eller i transaksjonslisten i fullversjonen av nettbanken (ikke app/mobilvisning).
     
  4. DrJ0nes

    DrJ0nes Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg kan gi beskjed om dette gir poeng når jeg får faktura for denne måneden, dersom noen er interessert?
     
    Vaskehanske, Oppirumpadi and Kaffen like this.
  5. DrJ0nes

    DrJ0nes Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    13
    Kan jo også nevne at grunnen til at jeg er helt autistisk når det kommer til å sikre meg alle poengene er fordi jeg har null reisedøgn i jobben min og eneste måten å få EBG på, er på denne måten. Har fem år igjen med det styret her så har jeg "gold for life", så alt som gjør dette litt enklere er et stort pluss. Er vel sikkert ikke bare meg som har det sånn her?
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,402
    Bonuspoeng:
    293
    Det er nok ikke bare du som stresser litt med Gullstatusen. Og det er alltid fint med en oppdatering på relevant informasjon.
     
    DrJ0nes liker dette
  7. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,155
    Bonuspoeng:
    113
    Med Amex Elite og SAS MC er man allerede på 32.000 poeng, så alt man trenger å fly inn er 13.000 poeng for å klare gull. Og hvis man ikke flyr så har gullkort veldig liten verdi, og man er heller tjent med å kjøpe seg sporadisk lounge-tilgang istedenfor. Såklart, EBG for life har jo en verdi hvis man tror man skal kunne fly mer i fremtiden, det må jo tas med i regnestykket.

    Det som det vanligvis blir slått ned på er kreativ bruk av kort med hensikt å tjene bonuspoeng/status. Å gjøre én transaksjon i starten av året, for å nå amex/mc-omsetning, kan vel av noen bli sett på som akkurat det. I tillegg er det økonomisk idiotisk. Du binder opp veldig mye kapital som du heller kunne hatt stående i et eller flere gode fond med god avkastning.

    Jeg kan skjønne de som kjøper et par kiwi/ikea-gavekort på slutten av året for å komme i mål. Men å svi av så mye penger hos crypto.com på starten av året? Galskap.
     
    Maggie liker dette
  8. DrJ0nes

    DrJ0nes Nytt Medlem

    Innlegg:
    19
    Likes mottatt:
    54
    Bonuspoeng:
    13
    Jeg presiserer en gang til, du svir ikke av noe som helst. Du kjøper deg euro som du igjen kan bruke til å handle med. Og jeg bruker vel over det som skal til for å få maks poeng med saga og CT med amex. Men, for min egen del så er det ingen steder her jeg bor som tar Amex, så det er faktisk litt stress å få det for min egen del. Derfor kunne det vært kjekt å kun fokusere på å få brukt Amex. Det er ikke beløpet som er vanskelig for min del, men det å faktisk få brukt kortet.

    Og jeg har jo også Eurobonus MC World som gir 12 000 poeng årlig så gullstatus er ikke noe problem ettersom man får 20 k poeng fra Amex uten å bruke det. Men CT derimot er litt styr for min del som beskrevet ovenfor.
     
    Last edited: 22. jan 2021
    Oppirumpadi liker dette
  9. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,356
    Likes mottatt:
    1,272
    Bonuspoeng:
    113
    Har du noen formening om hva dette vil koste deg? Tenk gebyr for bruk av kredittkort og valutapåslag ganger to (NOK-EUR-NOK).

    Du nevner at du vil kunne bruke kortet til å betale regninger. Mener du da i praksis å overføre pengene tilbake til norsk konto eller støtter kortet dette (inkl norsk KIDnummer)?
     
  10. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,442
    Likes mottatt:
    5,415
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis dette fungerer og flere kopierer det samme metode, så tar set neppe lang tid før kortselskap setter ned foten. De av oss som har sanket poeng en stund husker sikkert hvordan man makset poeng ved bruk av Payr og Revolut...

    Så om man finner smutthull, og vil ikke at det skal tettes, kanskje like greit å holde det for seg selv.
     
    eventyrer liker dette
  11. Wanderlust

    Wanderlust Senior Medlem

    Innlegg:
    911
    Likes mottatt:
    701
    Bonuspoeng:
    93
    En ting er om det gir poeng, noe annet er gebyret. Hvor mye ble det i gebyr på innskuddet?
     
  12. HaraldOslo

    HaraldOslo Veteran

    Innlegg:
    2,355
    Likes mottatt:
    4,155
    Bonuspoeng:
    113
    Når det gjelder det siste, så åpner Nets for amex på flere betalingsterminaler nå snart, så amex burde bli mye mer akseptert i løpet av kort tid.

    Svi av er kanskje feil ord, men la oss si overføre til.

    Du ønsker å overføre 150.000 fra amex til crypto.com. Amex tar 2.5% i valutagebyr.
    3750 kroner der

    Hva de skal ha for å bruke et EUR-kort i Norge vet jeg ikke, så jeg gjetter på 1.5%, eller 2250 kroner.

    Merkostnaden ved dette er altså 6.000 kr

    Hvis du hadde puttet pengene i f.eks DNB Teknologi i hele 2020, så hadde du fått 23% avkastning, 34.500 kr. Jeg forenkler det til at etter skatt sitter du igjen med 22.000 (orker ikke regne helt nøyaktig).Med crypto.com merkostnad er vi på 28.000 kr. Hvis vi ser på Amex Elite, og hvis vi sier at du kun har den for CT, og da velger å droppe den, så kan vi legge til at du sparer 4.000/år, en total på 32.000 kr.

    Okey, da har du ikke en CT, men jeg antar du har nok poeng til å kjøpe deg en businessbillett til f.eks Sydney ved hjelp av DNB Mastercard med EB. Men hva hvis du vil ha med deg noen? En helt tilfeldig dato nå, Swiss business til Sydney koster 29.855 kroner. Vs Amex Elite og Crypto.com til 32.000 kr.

    (* DNB MC med EB antar jeg du har uansett, så har ikke tatt med kostnaden for det i regnestykket)

    Ingen situasjoner er helt like, men jeg ville vise at det finnes alternativer til å sluse 150.000 kr gjennom en webside og et visa debit-kort.

    Regnestykket blir noe helt annet hvis du overfører 1/12 av summen hver måned. Da kommer fondssparing dårligere ut.

    Noen ganger har flyselskapene to-for-en i business, da bruker du plutselig ingen av poengene, og tjener heller masse bonuspoeng.
     
    chrt liker dette
  13. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    3,100
    Likes mottatt:
    7,783
    Bonuspoeng:
    183
    Og da kan du også bruke Amex på biletten!
     

Del denne siden