Oppgradering på flyplassen; Economy -> Business. Opptjening EB poeng

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av torsteinlia, 14. febr 2017.

  1. torsteinlia

    torsteinlia Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Hei,

    Oppgraderte økonomibilletter hos turkish fra økonomi til business. Gjorde dette på flyplassen i Colombo, for strekningen Colombo - Istanbul. Betalte med cash.

    Ser nå at jeg har fått EB poeng kun for en økonomibillett. På flyplassen i Colombo fikk vi utstedt ny billett, med ny bookingklasse (business) og ble innformert om at vi fikk bonuspoeng (business) for dette.
    Iflg SAS skal jeg tydeligvis ikke få EB poeng for business hvis jeg oppgraderer på flyplassen, bare hvis jeg oppgraderer via SAS sine hjemmesider i forkant (ringte og snakket med EB service).

    Er litt opptrekt av hele opplegget her. Spesielt ettersom jeg har gjort dette tidligere (med lufthansa) på strekningen Genoa - Munchen, og Munchen - Oslo, der jeg oppgraderte billetten(e) på flyplassen i Genoa fra økonomi til business, og fikk EB poeng for business.

    Er litt forvirret og mest frustrert akkurat nå.... Litt av tanken med oppgraderingen var naturligvis å hente ekstra EB poeng...

    Noen andre som har erfaring med dette? evt fasiten? :)
     
  2. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har aldri hørt om at oppgradering på flyplassen gir poeng iht. oppgradert klasse, med mindre du faktisk betaler mellomlegget for opprinnelig bookingklasse til ny bookingklasse - og får utstedt en ny billett. På longhaul kan det være snakk om titusenvis av kroner i forskjell, mens det på shorthaul også fort beløper seg til mange tusenlapper.

    Tror du kan vinke farvel til de ekstra EB-poengene.
     
  3. torsteinlia

    torsteinlia Nytt Medlem

    Innlegg:
    5
    Likes mottatt:
    0
    Bonuspoeng:
    1
    Skjønner...

    Her betalte altså jeg en fastpris på 500dollar for oppgradering hos turkish.
    Forrige gang med Lufthansa tok det litt tid å finne prisen husker jeg (mao høyst sannsynlig ingen fastpris, og da sannsynligvis mellomlegget).

    Samtidig, så fikk jeg utstedt ny billett med ny bookingklasse fra turkish også.... Og i forhold til opprinnelige priser for business så var nok 500 dollar faktisk noe dyrere en å betale mellomlegget i dette tilfellet.

    Skal sende avgårde en mail til SAS og forsøke å hente hjem poengene. Skjønner det blir en long shot. Lesson learned uansett.......
     
  4. ILS2

    ILS2 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,107
    Likes mottatt:
    3,177
    Bonuspoeng:
    113
    Sammenlignet med Business-prisen på bookingtidspunkt, kanskje, men garantert ikke på avreisedagen. Kort tid før avreise selger selskapene stort sett kun full-flex Business-billetter, og da kan du fort legge til en null på de 500 dollarene du måtte ut med.

    Dessuten er det Turkish, ikke SAS, som bestemmer hvor mange poeng du får for denne reisen (operating carrier kjøper bonuspoeng i passasjerens bonusprogram) - så du burde nok i så fall prøve deg hos de. SAS gir neppe noe gratis i denne sammenheng.
     

Del denne siden