Oppgradering til Businezz Clazz med Diamantstatus

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av CaptainPoint, 23. febr 2015.

  1. Bdrag68

    Bdrag68 Pandion member

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    115
    Bonuspoeng:
    33
    Jeg opplever det ikke som vanskelig i det hele tatt, om det er ledige seter. Har ingen erfaring med Air Canada, men mange med Lufthansa, Singapore og Thai. Den perioden jeg har hatt EBD har jeg faktisk opplevd flere ganger å bli oppgradert uten å spørre.

    - Jeg spør aldri på OSL. De har ingen påvirkning på neste flight, om det ikke er SAS videre.
    - Når jeg er i for eksempel Frankfurt eller London venter jeg til alle har gått om bord før jeg går bort til skranken. Er du EBD medlem på økonomiklasse er muligheten stor for oppgradering.
    - Så er selvsagt viktig med et behagelig vesen, glimt i øyet og høflighet.
    - Kle deg casual-pent; pene sko, bukse, skjorte og jakke.
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Sjekker du da inn tidlig eller seint?
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    I de tilfeller det er overbooking, lønner det seg også å gi seg til kjenne.
    Jeg har selv som regel god tid når jeg reiser, slik at jeg evt kan ta senere flight / annen rute.
    Når jeg skal ut å fly, stikker jeg bortom gaten, personalet dukker ofte opp rundt 45 minutter før, og spør om det er full flight. Dersom de svarer jeg melder jeg min interesse om de er på utkikk etter frivillige til å stå over. Når de først har fått navnet ditt, så ligger du der også om de må foreta en ufrivillig oppgradering. Da blir det lett å ta det istedenfor å lete vilkårlig.
    Har fått mange oppgraderinger og penger på denne måten :).
     
    CaptainPoint, Tazoslo and anders82 like this.
  4. SAS-EBP

    SAS-EBP SAS Pandion

    Innlegg:
    284
    Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    Ble oppgradert til "Business Class" på BGO-SVG i går! Er bare EBD!
     
  5. gregas85

    gregas85 Senior Medlem

    Innlegg:
    553
    Likes mottatt:
    461
    Bonuspoeng:
    63
    Har fløyet OSL-EWR t/r med SAS ca 8 ganger siste 12 måneder (i ulike klasser: Biz, Plus og Øko) og er EBD. En gang fikk jeg tilbud om oppgradering for poeng fra Economy til Business (vi var to personer som reiste da, jeg i EBD og reisefølge EBG). Etter at jeg høflig takket nei siden det var 80.000 poeng totalt hver vei så fikk jeg ny pris: 40.000 poeng for to personer. Etter å ha tenkt om takket jeg ja. På vei tilbake fra EWR til OSL spurte jeg pent om det lar seg gjøre å oppgradere for halv pris av poeng slik jeg fikk det til på OSL. Damen så først på meg med de store øyene "What are you talking about". Når jeg viste henne bekreftelsen fra OSL for en flight vi hadde uken før gikk hun til sin supervisor og kom tilbake med et svar: "We will do this only as an exception this time". Fikk altså samme deal på vei tilbake. Fløy til EWR for et par uker siden og var booket i Plus. Jeg kjenner etterhvert EWR supervisor på OSL og han takket for sist også. Jeg spurte hvordan ligger det an i Business og han sa at var plenty av plasser og oppgraderte meg uten kostnad. Kanskje en liten gest fra SAS før den nye kabinen kom vet ikke. Flyr igjen til EWR neste uke, denne gangen United, gleder meg ikke til 757, men de har vel et helt ok Business.
     
  6. Glean ebg

    Glean ebg Medlem

    Innlegg:
    127
    Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    28
    En ting som er rimelig sikkert er at det stedet det er minst sansynlighet for opgradering gratis er SK sine egene flygninger. Jeg har og vert vitne til at en beskent ble opgradert uten status mens jeg ikke ble det som EBG. Da sente jeg mail og lurte på hva det skulle bety? De sa de kun oppgraderer ved overbookinger.
     
    SASDC8 liker dette
  7. TGjr64

    TGjr64 Nytt Medlem

    Innlegg:
    17
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg tror det i dag er meget begrenset hvor mange som blir oppgradert "gratis" de fleste blir det med poeng eller OPT. MEN hvis det en sjeldent gang blir oppgradert uten at noen har kjøpt oppgradering tror jeg det er meget tilfeldig hvem som blir oppgradert. SAS kunne med fordel markedsført at de prioriterer EBP og EBD foran EBG og EBS - med å markedsføre det mener jeg å opplyse passasjeren at det er statusen som gjør at en blir oppgradert. Det er mange som tar på seg pentøyet, og møter opp 3 timer før flyet skal gå for å på en fin måte spørre pent om oppgradering. Dette er en uting da de som reiser mye som regel har et noe anspent forhold til flyplasser, og at de ikke har tid til å stille opp veldig tidlig.
     
  8. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det høres veldig kjent ut for meg også. Kolleger uten status og med billigere billett enn meg, blir oppgradert før jeg blir det innlands. Er blitt oppgradert av SAS på LH fra Plus til Business når økonomi har full/overbooket, men aldri når det ikke har operasjonelle behov for det.
     
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Helt klart et poeng. Samtidig er det jo slik at om du som EBP/EBD vet at du blir oppgradert vil du jo spekulere i dette og aldri kjøpe mer enn plus selv om du ville normalt kjøpt business. Da taper selskapet penger og det er heller ikke ønskelig..
     
  10. Kjellis

    Kjellis Nytt Medlem

    Innlegg:
    17
    Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    På mine siste 4 langflyfninger (t/r) med SAS har jeg blitt oppgradert fra go til pluss en gang, fra go til biz 1 gang og fra pluss til biz to ganger. Har EBG.

    Synes det er helt greit at SAS ikke skal slenge rundt seg med gratis oppgraderinger når flyet ikke er fult, men de bør oppgradere etter status når det er fult. Viktig å ivareta lojale kunder. Og med 50% oppgradering det siste halvåret på langturer, kan jeg vel ikke klage.

    Håper det fortsetter på samme måte.
     
    Tazoslo and TGjr64 like this.
  11. TGjr64

    TGjr64 Nytt Medlem

    Innlegg:
    17
    Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3

    Dette er jo helt slik jeg også mener at det bør være - har tidligere sett at det oppgraderes på HUB i US i god tid før avreise utenfor status. Har selv kommet inn fra andre US destinasjoner, og ikke fått EBG venner oppgradert da det har vært andre tidligere ute…

    ARE: Dett tror jeg ikke stemmer - de fleste som flyr bussniss gjør dette da det er det produktet de ønsker seg. Jeg flyr nesten aldri bak i flyet oversjøisk når jeg er på jobb. Dog kan det hende at jeg på privat tur ikke koster på meg full pris billetter, og da kunne det vært hyggelig med en oppgradering….Forøvrig har jeg benyttet bussniss billetter også privat de siste årene - Jeg mener ikke at det skal være automatikk i dette, men jeg mener at det bør være et venteliste system som gir en fordel for EBG/EBP kunder å oppgradere seg
     
  12. CaptainPoint

    CaptainPoint EBD, Livsnyter, Reisesyk, Happyface, Karma

    Innlegg:
    182
    Likes mottatt:
    227
    Bonuspoeng:
    43
    Er masse gode meninger og synspunkter her, men når jeg skal til Vegas i Mars, så tenker jeg på å ta ett lite eksperiment,med å ikke velge sete på strekningen på forhånd, men satse på at economy blir overbooka, og sjangsen til å få komme foran gardinene med hvit duk plutselig muligens er større =)

    Sjekket United sin avgang fra Las Vegas til Torronto på hjemreisen, og da var det rundt 5 ledige plasser igjen på economy, så håper at jaffal der skal det gå ann å vær heldige å komme litt lenger fram i kabinen, og se om teorien der om forhåndsvelging av sete kanskje kanskje spiller litt på ;)
     
  13. Scandi

    Scandi Medlem

    Innlegg:
    131
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    28
    Får krysse fingrene skikkelig for at du ikke ender opp med midtsete som straff i stede. ;)
     
  14. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Nå ble jeg litt forvirret. Er du EBP eller EBD?
     
  15. Tazoslo

    Tazoslo Medlem

    Innlegg:
    69
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg flyr ALLTID bak når jeg flyr over dammen, og det er ganske enkelt fordi jeg eier halve butikken selv :p Sånn sett hadde det vært greit med en liten oppgradering i ny og ne, selv om jeg sjeldent flyr over.
     
  16. Bdrag68

    Bdrag68 Pandion member

    Innlegg:
    45
    Likes mottatt:
    115
    Bonuspoeng:
    33
    Det er ikke noe bevisst tid jeg sjekker inn på. Det kan være fra 1 til 3 timer før. Det viktige er å gå sent til gaten, for mange business reisende sitter i loungen så lenge de kan og mange reiser på fullflex billetter. Dvs. selv om det kan være fullt på business 15min før avgang, er det ikke sikkert alle kommer. Og da har man muligheten....
     

Del denne siden