Oppgraderingshodebry-HJELP

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av flyhigh, 03. aug 2016.

  1. flyhigh

    flyhigh Aktivt Medlem

    Innlegg:
    407
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg/vi har et problem. Jeg har bestilt en VIP-PLUS billett til NRT. På retur ønsker jeg å oppgradere til Biz. Men det er visse skjær i sjøen:
    1) Jeg har bestilt spesialmåltid. I følge reglene kan man ikke søke om standbyoppgradering i disse tilfellene.
    2) Jeg har ikke nok poeng til å by på en oppgradering fordi av en eller annen idiotisk grunn så kan ikke SAS trekke poeng fra 2 kontoer selv om disse er registrert.
    Hva gjør jeg? Kan man splitte PNR? Noen alternativer eller er jeg stucked? Kan jo nevne at prisen for oppgradering for cash er i stiveste laget. Så den muligheten er utelukket.
     
  2. TOS_EBG

    TOS_EBG Lost in Space (and currently EBD)

    Innlegg:
    455
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Du kan splitte PNR.
     
  3. flyhigh

    flyhigh Aktivt Medlem

    Innlegg:
    407
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Hvordan gjør man det? Og koster det noe?
     
  4. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,556
    Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
    Koster ingenting, bare å ringe til sas kundeservice.
     
  5. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Men merk at man ikke er garantert at begge oppgraderes ved å splitte PNR..

    Tilsvarende risiko ved irrops, og har kun en status forsvinner godene for person 2.. sete valg etc.
     
  6. flyhigh

    flyhigh Aktivt Medlem

    Innlegg:
    407
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Hva er det?
     
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Irregular operations.
    Eksempelvis kansellering og ombooking.
    Om man splitter PNR og det blir problemer risikerer man å havne på forskjellige fly til målet. Spesielt kanskje om en har status og en ikke har det..
     
  8. flyhigh

    flyhigh Aktivt Medlem

    Innlegg:
    407
    Likes mottatt:
    296
    Bonuspoeng:
    63
    Ok, jeg snakket med kundeservice i SAS og han anbefalte ikke å splitte PNR'en fordi man risikerte det du nevnte ovenfor. Minstebudet for oppgradering for penger begynte på ca. 2000 pr pers da vi bestilte, men nå er det steget til 3770. Angrer som en hund på at jeg ikke slo til da. Men kan det likevel være at beløpet går ned etter hvert? Eller vil det tvert imot bare bli dyrere og dyrere fram mot avreisesdato? Noen som har sett noe mønster her? Kunne ha postet den i tråden for upgrades, men skitt au:eek:
     
  9. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Dette godet var nytt for meg. Jeg har aldri fått forhåndssetevalg for person 2 uten status på samme PNR som meg selv. Dette fungerer verken online eller ved henvendelser til diamantmailen eller 05400, hvor jeg alltid har fått beskjed om at de ikke kan forhåndstildele sete til person 2 så lenge vedkommende ikke har status. Så vi ender opp med å måtte velge seter ved innsjekk 36 timer før avgang (takk, SAS-app), for så å like ofte som ikke bli splittet ved boarding.
     
  10. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Samtidig, vi har vel tidligere funnet ut at din EB-konto er defekt?
    Jeg kan velge sete for alle i mitt reisefølge uansett om det er EBG eller om de er statusløse.
    Det samme gjelder for min kone når hun reiser med ungene uten meg, hun har EBG og kan fint velge seter for alle sammen. Se min EBD vs EBG tråd for skjermdump.
     
  11. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Dette tror jeg kan gå begge veier. For meg nå i juni på ruten ARN - LAX - ARN ble det betraktelig billigere når det nærmet seg avreise. Jeg gikk da inn å forandret budene mine til lavere bud og ble oppgradert til Biz begge veier (jeg hadde også opprinnelig en VIP Plus booking). Men om det ble billigere pga lav fyllingsgrad eller andre ting vet jeg ikke.

    Samme her. Jeg har også alltid kunnet velge seter for alle som reiser på samme PNR som meg. Jeg kan også velge seter viss jeg booker for andre og ikke reiser selv.
     
  12. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Da jeg kjøpte min HKG tur i Plus for et par mnd siden var minstebud €225, nå er den €425, skal følge med opp mot avreise.
     
  13. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er jo svartelistet ja. Det må jeg ikke glemme :oops:

    Jeg kan saktens velge sete på forhånd for statusløst reisefølge på sas.no, men catchet er at jeg kun får gjennom mitt eget setevalg, eller rettere sagt ett setevalg, når jeg klikker 'bekreft' men en feilmelding (type, fritt oversatt, at operasjonen er ugyldig/kunne ikke utføres) for alle øvrige setevalg. Det har gått to eller tre ganger at setevalg for statusløst reisefølge (eller andre seter utover ett) har gått gjennom og blitt stående, men da har det senere blitt fjernet (manuelt?) av SAS etter relativt kort tid. De gangene jeg har ringt SAS i sakens anledning, har jeg fått beskjed om at setevalg kun gjelder statuskunder, ikke statusløst reisefølge, selv på samme PNR.

    Edit 1: Her er noen enkle screenshots som formodentlig kan illustrere det jeg mener:

    [​IMG]
    Så langt, så godt: 12D og 12F valgt for meg og statusløst reisefølge, med et ørlite håp om seatblock. Klikker så 'bekreft'...

    [​IMG]
    Nei, gikk visst ikke så bra allikevel det. Og nei, reisen er ikke bestilt gjennom reisebyrå - helt vanlig reise booket på sas.no.

    [​IMG]
    Går så tilbake til setekartet og ser at vi fikk visst ikke seter i det hele tatt i denne omgang, ikke en gang til reisefølgets EBD. SAS meg her og SAS meg der.


    Edit 2: Ikke meningen å hijacke denne tråden, altså: Ettersom jeg reiser solo i 95 % av tilfellene, så har jeg ikke orket å bry meg så mye om forhåndsvalg av sete for reisefølge.
     
    Last edited: 04. aug 2016
  14. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Det der er da bare tøv. I alle de år når jeg (EBG) og Fru RoadKing har vært på farten, så har hun med få unntak selv hatt EBS eller EBB. Jeg er den som shopper billetter og administrerer på våre fellesturer, jeg er alltid inne og velger seter samtidg med booking, eventuelt har jeg av ymse årsaker endret i ettertid, jeg velger og styrer både madammen og meg, og aldri opplevd problemer med det.

    Men det er jo mulig jeg har noen slags EBG superstatus i kulissene, når jeg opplever irreg ops på tross av flere EBD bak gardina :).

    Hva slags browser bruker du? Internet Explorer? Prøv med Chrome, Firefox, Opera (og vise versa) se om det gjør noen forskjell.
     
  15. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig i at det er tøv, men slik har det vært så lenge jeg kan huske. Browser har ikke noe å si: SAS gir meg kun ett (bekreftet) forhåndsvalgt sete, uansett hvor mange jeg reiser sammen med.

    Det kommer sågar klart og tydelig til uttrykk i høyre frame når jeg forsøker å forhåndsvelge seter, her under fra en bestilling med fire pax på samme PNR. Så lenge jeg velger ett sete, så lagres valget, men velger jeg flere, så er det like fullt kun ett av dem som går gjennom. Ringte SAS i anledning akkurat denne bestillingen for et par måneder siden, men fikk streng beskjed om at forhåndsvalg av sete kun gjaldt meg (øvrige reisende er 2 x statusløs, 1 x EBS). Blæh!

    [​IMG]
     
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fatter det ikke, det virker helt fint for meg og fruen.
     
  17. Schlandy

    Schlandy Veteran

    Innlegg:
    1,556
    Likes mottatt:
    4,267
    Bonuspoeng:
    113
    Det virker da utrolig rart det der ja.... Har som @RoadKing også alltid kunne velge sete for hele reisefølget, ofte fruen og 2 barn, uten problemer......
     
  18. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Så prøvde jeg, nærmest for moro skyld, å velge seter på en tur OSL-CPH i oktober for meg (EBD) og min far (EBB), og fikk da den ærligste feilmeldingen fra SAS så langt:

    [​IMG]
    Setevalg for mitt navn fungerte fint, mens setevalget for ham forkastes automatisk. Så kort sagt: Jeg mistenker at det egentlig er som 05400 forteller meg: Det er kun statushaver som får valgt sete selv på bestilling med samme PNR. Koko-koko-koko-koko. Legoselskap.
     
  19. MadsVaHa

    MadsVaHa Veteran

    Innlegg:
    2,508
    Likes mottatt:
    5,541
    Bonuspoeng:
    183
    Kjørte en liten test-booking selv. Ingen problem å velger sete for reisefølget.
     
  20. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg får saktens valgt seter, men problemet er at valgene forkastes så snart jeg forsøker å bekrefte det, eller på et senere tidspunkt.

    Men i lys av hvor mange ganger jeg har blitt splittet fra reisefølge ved boarding, og problemene mine med å forhåndsvelge sete uansett bestilling, så begynner jeg ærlig talt å lure på om det er noen sammenheng mellom de to.
     

Del denne siden