Jeg har EBG, men har bare så vidt klart å opprettholde status de sistene årene. Min vei til EBG har vært å akkurat bikke 45 segmenter. I og med at jeg hvert år havner rundt 45 segmenter og 38 000 poeng, unngår jeg bevisst å bruke bonuspoeng når jeg skal reise, ettersom poengturer på bekostning av vanlig betalt tur gjør at jeg kanskje ikke klarer å holde statusen. Dermed sitter jeg på veldig mange poeng som om noen år går ut på dato, om de ikke benyttes. Det viktigste ønsket mitt er å bevare statusen. Jeg er mer opptatt av godene EBG gir enn å samle poeng for bruk på nye turer. Altså er poengene i seg selv ikke så interessant som statusen. Spørsmålet er da hvordan jeg best kan opprettholde EBG? Ideelt sett ville jeg gitt fra meg opptjente bonuspoeng i bytte mot å dekke inn det som eventuelt blir gapet mellom min opptjening og 45 segmenter/45.000 opptjente poeng. Om mulig vil jeg unngå å betale cash for å reise på mileage runs. Jeg har for øvrig SAS Eurobonus Mastercard, men det ser uansett ut til at min vei til å opprettholde EBG er via segmenter, ikke poeng. Er det andre løsninger en mileage run ettersom poengturer ikke gir opptjening?
Det kan vera at beste løysing for deg, om ingen i nær familie trenger reiser, er vel å bruke poengene på best tilgjengligheit, då får du brukt poeng og du får legs. Du kan også booke turer med fleire legs til same pris som direkte meiner eg(?) Salg av eb poeng er dårlig butikk
Noen er imot at det skal gå ann å betale for status, men om du ikke har slike prinsipper, så er det idag fult mulig å betale seg til EBG med kroner. Du kan få deg SAS MC Premium, så får du 12000 grunnpoeng for 1500kr Du kan få deg det nye Amex Elite, så får du 20000 grunnpoeng for 4000kr. Du kan kjøpe 13000 grunnpoeng fra SAS direkte for 13000kr Da er du sikret 45000 grunnpoeng hvert år for 18500kr. Desto mer du tjener utenom, desto billigere blir det jo til slutt. Edit: Oppdatert pris!
Det finnes mange strategier for dette, og kommer an på din situasjon. Det mest økonomiske er å finne 3 turer til LAX/SFO t/r. Med gullbonus gir dette ca 12 000 grunnpoeng. Du får 12k fra SAS MC, så da må du nå 33k for å opprettholde gull. På et ok salg kan du f eks finne en helgetur til rundt 3000 kr. Så byr du gjerne overpris på turen bortover med plusgrade og byr godt over normen (tror det er ca 38k fra go - biz og 15k fra go - plus. Da kan du f eks by 45 for biz og 18,5 for plus). Får du plus begge veier øker de 12k(11874 nøyaktig) til 16,8k for plus og 25k med biz). Er du heldig slipper du unna med å fly lørdag (bakover i tidssone") og så tilbake søndag om du er en med mye forpliktelser og egentlig ikke kan reise på tur. Det viktigste med interkontinentale billetter er at du overholder "regelen" om overnatting fra lørdag til søndag. Får du da f eks tilslag på én tur til biz (25k) så mangler du da 8k som du kan kjøpe på SAS.no (mener det er mulig å kjøpe grunnpoeng for 10:1 ekstrapoeng. Så 8k grunnpoeng vil da koste deg 80 000 poeng og du vil da ha gull i boks). Dette ville jeg kalle "panikkløsning" sammen med beste tilgjengelighet. 80k poeng er jo verdt ganske mye. Ville heller gått for 1 billett til i go for 3 000 og så satse og by på oppgradering igjen. (Har du fått tilslag på biz begge veier første tur, så var du det i boks uansett med en go-tur til). Får du plus begge veier på begge turer, så er det også i boks (du mangler i verste fall 500 poeng som du kan kjøpe på sas.no)
Hei og velkommen til InsideFlyer! Som nevnt over av @ValdresBjarne også så vil jeg mene at bruk av poeng på "Beste Tilgjengelighet" billetter vil være den beste veien for deg å gå. Da bruker du poeng til å (del)betale vanlige billetter og vil da opptjene både poeng og legs. Så får det være opp til deg om du ønsker flest mulige legs for å fortsette å oppnå EBG på den måten eller du fokuserer på grunnpoeng, f.eks. i kombinasjon med SAS MasterCard Premium.
Definér hvor mye veldig mye poeng er for deg, forresten. Er nemlig noen ringrever her som drar inn 800k+ i året - og er du på det nivået, så er jeg helt enig. Beste tilgjengelighet ser ut til å ligge på ca 64k poeng hver vei (da vil du tjene poeng og legs som nevnt og mitt regnestykke gjelder fortsatt). Har du over 500k poeng da og bestiller beste tilgjengelighet til f eks LAX/SFO koster det deg 128k poeng (for go). Så kan du smelle på 50k hver vei for biz upgrade for ¨å få 25k poeng. Da har du 25k og mangler 8 som du kan kjøpe for 80k til poeng. Så da koster det deg 952 kr i avgifter og ca 300 000 poeng. EDIT: Ser holmens forslag er bedre, ja. Er visst mulig å bestille biz saver til Miami (103k hver vei, så 206k poeng) mens til LAX var det bare vanlig biz til 2 x 124k).
Som nevnt over her er "beste tilgjengelighet" hos SAS en mulighet dersom du har mye poeng å bruke. Da betaler du reisen med poeng, men får også grunnpoeng for reisen. En tur til feks Miami i Biz vil koste ca 200k poeng, men vil gi deg ca 31k poeng (t/r OSL).
Takk for gode svar. Beste tilgjengelighet høres ut som en mulighet i min situasjon. Den funksjonen har jeg ikke brukt før. Når jeg uansett ikke vil være langt unna å nå 45 gjennom vanlige jobb- og fritidsreiser kan det være at det mest behagelige er å bruke beste tilgjengelighet når jeg skal på fritidsresie og legge til en mellomlanding for å sikre nok segmenter. Da slipper jeg å dra på en langtur jeg ellers ikke ville dratt på. Etter hva jeg forstår er det ikke hensiktsmessig å dra på en lang, men innbringende tur når jeg bare er noen få segmenter/tusen poeng fra å forsvare status. Har det noe for seg/kan man benytte ordningen hvor man oppgraderer fra GO til Plus med SAS MC Premium, til samme pris, når man bestiller beste tilgjengelighet-billetter?
Du kan ikke kjøpe grunnpoeng med mindre du er 5.000 poeng unna gull eller 10.000 poeng unna diamant (tror jeg summene er)
"KJØPE GRUNNPOENG Når du logger inn kan du se om du kan kjøpe Grunnpoeng hvis du mangler maksimalt 5 000 poeng for å nå Silver-status, 15 000 poeng for å nå Gold-status eller 30 000 for å nå Diamond-status." Ifølgehttps://www.sas.no/eurobonus/opptjene-poeng/kjop-ekstrapoeng/ Edit: Vanvittig bra butikk dette her(For SAS altså)
Og istedet for å bare si det er feil kunne du vel da lagt ved en link, eller forklart hva som er riktig?
Dersom du ser etter på tiden jeg og ValdresBjarte postet, så ser du han slo meg med noen minutter, så jeg syntes det var mest ryddig å bare vise til svaret hans ovenfor. Det virket helt unødvendig at jeg fremstod som "hakk-i-platen" Vi to kan sikkert kverulere om dette, så tar vi det på PM.
Hva med å kjøpe vanlige billetter for bonuspoeng? Da får du brukt poeng og du får grunnpoeng på samme flight. Biz synes jeg gir grei valuta for poengene da. Ut over det er SAS Mastercard Premium det opplagte valget synes jeg og da får du jo andre fordeler også.
Slik jeg forstår deg er det du foreslår det samme som "Beste tilgjengelig". Det blir nok løsningen i og med at det viktigste er å forsvare status uten å bruke mer penger eller tid enn nødvendig. Har SAS MC Premium. Men likevel tror jeg at segmenter er min vei til målet, da 90% av reisene mine er innenlands. Av de er litt under halvparten med full flex som gir 1250 poeng, mens resten er billigbilletter som gir 312. Ergo blir det ikke så mye poeng at jeg når 45K.