Opptjene poeng med QR når man flyr med BA?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Robert H, 27. mars 2014.

  1. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Hei

    Jeg håper dere bærer over med at jeg er i opplæringsfasen: Jeg er medlem både av Qatars Privilige Club og BAs Executive Club (som alle andre på Bonusfeber), men er dessverre så uerfaren at jeg ikke engang har klart å finne ut av hvordan jeg på neste tur til Washington med BA kan booke flighten slik at poengene godskrives medlemsskapet mitt i Qatars Privilege Club. Uff - vet at jeg helt sikkert, og opplagt helt fortjent, påkaller lett hoderysting blant Bonusfebers eksperter - slik basiskunnskap burde jeg ha klart å tilegne meg på egenhånd før jeg poster innlegg her..

    Forøvrig: Jeg flyr dessverre ikke mer enn 3-4 langturer i året - og har kommet til at det derfor er best å samle alle poeng på en bonuskonto. Hva sier ekspertene - er det et riktig resonnement?

    Robert :)
     
    tommy777 and AndersB like this.
  2. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Velkommen, her tar vi i mot alle spørsmål.

    For å svare på det med opptjening - du legger inn QR-nummeret ditt når du booker billetten. Om du booker på ba.com med BA-profilen så bytter du ut nummeret ditt underveis eller etter at bookingen er gjort. Siste gang du kan bytte/legge inn (og vite at det funker greit) er når du sjekker inn.

    Om BA eller QR er riktig program for deg kan bare du vite. Generelt er det ingen generell fasit på slike ting. (Normalt er det best å bruke kort og opptjene status hos det selskapet man flyr mest med.)

    Jeg samler selv på BA-kortet rett og slett fordi det er enkelt å få sølvkort (tilsvarer Gull hos QR), noe som gir loungetilgang med gjest, og jeg flyr en del BA både til London og lenger. QR-programmet har jeg ikke greie på, men det kommer sikkert andre her som kan svare.
     
  3. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    Helt generelt vil jeg si at QR har et bra program og det anbefales om du flyr QR en del. Men som det nevnes her: Det er som oftest best å ha program med de du flyr mest med innad i hver enkelt allianse. Det gir som oftest best opptjening og fordeler. Så kommer selvsagt evt. kredittkort med opptjening av miles avhengig av hvilket land du bor i osv også i betraktning..
     
  4. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Hei Anders og Jørgen

    Tusen takk for oppklarende svar :)

    Inneværende år har jeg planlagt en tur med BA til Washington samt to turer med QR til hhv. Bali og Dubai (den første i business - gleder meg enormt!). Etter innspill fra dere, og etter noen timers gøyal lek med Q-miles kalkulatoren til QR og Avios-kalkulatoren til BA (avios høres nesten ut som adios ;)), satser jeg alt på ett kort - QR. Ulempen er selvsagt at Q-miles nulles etter tre år, mens avios aldri nulles så lenge man flyr med BA minst en gang hvert tredje år. Men det burde jo heller ikke være noe problem å bruke opp Q-miles i løpet av tre år - poenget med poengene (den var litt dårlig) er uansett at de heldigvis skal brukes :)

    Joho - dette blir gøy!

    God helg fra Robert
     

Del denne siden